امیدواریم مسئولان ارشد استان و دستگاه ورزش و حتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌توانند این امر را تحقق ببخشند و استان و شهر همدان را برای همیشه به پایلوت برگزاری اردوهای ورزشی تبدیل کنند.
کد خبر: ۴۷۸۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱ 15 August 2017
استان همدان با توجه به آب و هوای مناسب، ارتفاع بالا از سطح دریا و برخورداري از زیرساخت‌ها مناسب بهترین شهر ایران برای برگزاری اردوهای ورزشی است، اردوهایی که باعث رونق اقتصادی و توریسم ورزشی می‌شود.

به گزارش فارس، امروزه ورزش در کشور ایران وارد فاز حرفه‎ای شده است و اکثر تیم‌های مختلف ملی و باشگاهی در رشته‌های مختلف، برای آماده‌سازی خود نکات حرفه‌ای را رعایت می‌کنند.

قطعاً یکی از نکات ورزش حرفه‌ای که ضامن موفقیت است، انجام تمرینات بدنسازی، آمادگی جسمانی و هوازی است که سطح کیفی آن بستگی به مکان تمرین دارد که مهم‌ترین آن بالا بودن از سطح دریا و همچنین وجود آب و هوای مطلوب است.

در کشورمان بهترین شهرها برای برگزاری این تمرینات شهرهای مرتفعی مثل سرعین، همدان و شهرکرد است که مورد توجه مربیان تیم‌های باشگاهی و ملی قرار گرفته تا با استفاده از اقلیم و آب و هوای این شهرها ورزشکاران خود را با آمادگی بهتری روانه مسابقات کنند.

در علم روز بدنسازی ورزشی تمرینات هوازی معمولاً در نقاط مرتفع انجام می‌شود تا ورزشکاران در دوران بدنسازی بتوانند از نظر تنفس و شرایط بدنی به شرایط مطلوب برسند و در کوران مسابقات عملکرد بهتری داشته باشند.

خوشبختانه استان همدان با ارتفاعی بالغ بر یک‌هزار و نهصد متر از سطح آب دریاهای آزاد یکی از شهرهای مرتفع ایران لقب گرفته و این شرایط می‌تواند زمینه‌ساز برگزاری اردوهای آماده‌سازی تیم‌های مختلف ملی و باشگاهی در رشته‌های مختلف باشد.

در کنار ارتفاع همدان از سطح دریا، شهرهای مختلف استان به مانند همدان، ملایر، مریانج، نهاوند و تویسرکان از آب و هوای بسیار خوب و معتدل بهره‎مند هستند که این فاکتور هم یکی از اصول مکان تمرینات بدنسازی و هوازی است.

همدانی استانی با زیرساخت‌های ورزشی مناسب

استان همدان در 10 سال گذشته جهش خوبی در توسعه فضاهای ورزشی داشته است که تعدد مجموعه‌های ورزشی و سالن‌های تخصصی، آن را در بین دیگر استان‌های منطقه و حتی کشور متمایز کرده است.

در شهر مریانج و ورزشگاه شهید علیرضا حاجی‌بابایی که یک دهکده کوچک المپیک به شمار می‌رود وجود زمین چمن فوتبال، دو سالن سرپوشیده چندمنظوره، سالن تخصصی ورزش‌های رزمی، سالن بدنسازی و وزنه، استخر سرپوشیده، سالن تخصصی ژیمناستیک، سالن تخصصی کشتی فضای بسیار خوبی را فراهم کرده تا تیم‌های مختلف در همه رشته‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

یکی از نکات بارزی که این مجموعه را در غرب کشور بی‌نظیر کرده است، وجود یک هتل ورزشی بسیار خوب در خود مجموعه است که باعث می‌شود تیم‌ها بدون هیچ دغدغه‌ای در یک مجموعه ورزشی همه نیازهای خود اعم از هتل، رستوران، زمین تمرین، استخر و سالن وزنه را داشته باشد.

قطعاً ورزشگاه سردار شهید علیرضا حاجی‌بابایی برگ برنده استان در برگزاری اردوهای ورزشی و حتی مسابقات مختلف ملی و بین‌المللی است.

اما جدا از مجموعه ورزشی مریانج، استان همدان زمین‌های چمن طبیعی شهدای قدس، الوند، کارگران، شهرداری و شهید مفتح، علیمرادیان نهاوند و همچنین چمن مصنوعی ورزشگاه شهید شمسی‌پور شرایط خوبی را از نظر تعدد زمین آماده به کار فراهم کرده‌ است.

در بحث سالن‌های سرپوشیده و چندمنظوره و همچنین سالن‌های تخصصی باز هم استان همدان وضعیت خوبی دارد، زیراسالن‌6هزار نفری انقلاب،سالن2 هزار نفری مریانج، سالن‌های 3 هزار نفری ملایر و تویسرکان، سالن علیمرادیان نهاوند، سالن صخره نوردی همدان، سالن آکادمی آمادگی جسمانی شهید شمسی‌پور، سالن‌های تخصصی هیأت‌های ورزشی نظیر بوکس،کشتی، ژیمناستیک، تنیس روی‌میز، تیراندازی و زمین‌های تخصصی مینی‌گلف، تیراندازی، پیست اسکی برف و چمن و... بهترین امکانات ورزشی را در یک پکیج دور هم جمع کرده است.

درورزش‌های آبی وحتی نیاز دیگر رشته‌ها به استخر، سونا و جکوزی در حال حاضر استخرهای آبیاران، شهدای غواص، الوند، لاله، شهدای شهرداری، شهید دهقانی مریانج، سیفیه ملایر و... در سطح شهر فعالیت دارند و به ارائه خدمات به علاقه‌مندان می‌پردازند.

این تفاسیر نشاندهنده آن است که استان همدان به خصوص شهرهای همدان و مریانج بهشت برگزاری مسابقات و اردوهای ورزشی هستندکه می‌تواندبرطرف‌کننده نیازهای تیم‌های مختلف از همه رشته‌ها باشند.

در کنار این موارد خوابگاه‌های ورزشی مجهز همدان به مانند مریانج و ملّت برای استفاده تیم‌ها ساخته و تجهیز شده است، اما برای تیم‌های حرفه‌ای‌تر قطعاً هتلینگ خواهان بیشتری دارد که هتل‌های مجهزی همچون، باباطاهر، امیران، بوعلی، ارم، خاتم و... می‌توانند نیازهای آنها را در شهر همدان برطرف سازند.

به ورود سرمایه‌گذاران میدان میشان می‌تواند یک کمپ ورزشی شود

در حال حاضر استان همدان مقصد تیم‌های مختلف ملی و باشگاهی برای برگزاری اردوهای پیش فصل و آماده‌سازی است که در این میان رونق اقتصادی هم به پیمانکاران مجموعه‌های ورزشی، استخرهای شنا، هتل ها و خوابگاه‌های ورزشی می‌رسد.

اما یک نکته بسیار مهم در این بخش وجود دارد که آن هم عدم ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران است که می‌طلبد با ساخت یک کمپ تمرینی مناسب در مکان‌ها مرتفع زمینه ورود تیم‌ها را به هر همدان هموارتر سازد؛ شاید در این میان بهترین مکان میدان میشان باشد که در اختیار شرکت تله‌کابین گنج‌نامه قرار دارد؛ میدان میشان با وجود خط تله‌کابین دسترسی آسانی دارد و ارتفاع آن از سطح دریا نیز با 2600 متر از سطح دریا به عنوان بالاترین منطقه کشور از نظر دسترسی و امکانات به شمار می‌رود.

شرکت تله‌کابین گنج‌نامه با سوئیت‌های در اختیار و خط ارتباطی موجود، می‌تواند یک زمین چمن فوتبال در میدان میشان احداث کند تا تیم‌های مختلف فوتبال و حتی لیگ برتری‌ها برای استفاده از آن به صف شوند.

متأسفانه مناطق خوب کشور همچون میدان میشان و حتی تاریک‌دره همدان فاقد امکانات مجهز است و تیم‌های مطرح کشور برای برپایی اردو به ناچار راهی کشورهای ترکیه، سوئیس، آلمان و... می‌شوند و هزینه گزافی را صرف می‌کنند.

قطعاً با احداث یک زمین چمن طبیعی با امکانات خوب در دل میدان میشان ویا تاریک‌دره همدان می‌تواند زمینه‌ساز رونق اقتصادی و رشد صنعت توریسم ورزشی شود.

امیدواریم مسئولان ارشد استان و دستگاه ورزش و حتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌توانند این امر را تحقق ببخشند و استان و شهر همدان را برای همیشه به پایلوت برگزاری اردوهای ورزشی تبدیل کنند.

برگزاری اردوهای ورزشی رونق اقتصاد و توریسم ورزشی را در بر دارد

مدیرکل ورزش وجوانان استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره برگزاری اردوها و مسابقات ورزشی در استان همدان، اظهار کرد: استاندار همدان از بدو ورود به استان تأکید فراوانی بر توسعه گردشگری استان دارد و در چهار سال اخیر حوزه ورزش یکی از حوزه‌های فعال در جذب توریست بوده است.

رسول منعم ادامه داد: استان همدان جزو معدود شهرهای ایران است که ارتفاع بالایی از سطح دریا دارد و در کنار این‌ها از طبیعت و جغرافیای خوبی هم بهره‌مند است و در کنار این مباحث وجود زیرساخت‎های مناسب و البته تخصصی می‌تواند میزبان خوبی برای اردوهای ورزشی باشد. 

وی زیرساخت‌های ورزشی همدان برای برگزاری مسابقات مختلف را خوب توصیف کرد و افزود: خوشبختانه استان از زیرساخت‌های خوبی در بحث ورزش برخوردار است و همین امر باعث می‌شود دست ما را در قبول میزبانی و مسابقات مختلف باز نگه دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان بیان کرد: این روزها تیم‌های مختلف ورزشی در رده‌های ملی و باشگاهی، همدان را به عنوان محل برپایی اردو‌های آمادگی تیم‌های ملی انتخاب کرده‌اند که نشان از ظرفیت بالای زیرساخت‌های ورزشی استان دارد.

وی اضافه کرد: بسیار باعث افتخار است که شهر زیبای و تاریخی همدان میزبان رشته‌های مختلف ورزشی است و این موضوع برای ما فقط از جنبه ورزشی آن اهمیت ندارد بلکه رونق اقتصادی و رشد صنعت توریسم ورزشی و گردشگری منطقه نیز برایمان یک اتفاق بزرگ است.

منعم خاطرنشان کرد: بدون شک مردم مهربان و مهمان‌دوست همدان به شایستگی از ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی میزبانی می‌کنند و ما تلاش می‌کنیم خاطره خوشی برای ملی‌پوشان عزیزمان رقم زده و کاری کنیم تا در نهایت آرامش به تمرینات خود بپردازند.

همدان بهترین مکان برای برگزاری اردوهای ورزشی است

مدیرعامل باشگاه گل‌گهر سیرجان با اشاره به برگزاری همه ساله اردوهای پیش فصل تیمش در استان همدان، اظهار کرد: ما قریب به چهار سال است که اردوهای پیش‌فصل خود را در استان همدان برگزار می‌کنیم.

علیرضا رادفر ادامه داد: پس از بررسی شهرهای مختلف ایران جمع‌بندی کمیته فنی ما بر برگزاری اردو در استان همدان بود که برای اولین بار شهر نهاوند را برای برگزاری اردوهای پیش‌فصل خود انتخاب کردیم.

وی بیان کرد: در سال بعد نیز ما قصد برپایی اردو در نهاوند را داشتیم که ورزشگاه شهید حاجی‎بابایی مریانج به ما پیشنهاد شد، بعد از بازدید از آن متوجه شدیم چه فضای خوبی و امکانات مناسبی در اینجا حاکم است.

مدیرعامل باشگاه گل‌گهر سیرجان اضافه کرد: شرایط آب و هوایی همدان نیز بسیار خوب است و به اعتقاد ما بهترین مکان برای برگزاری اردوها شهر همدان و جایی که ما چهار سال آن را انتخاب کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: به تمام شهرها و کمپ‌های کشور سفر کرده‌ایم اما شرایط همدان با همه فرق دارد و من به شخصه این شهر را می‌پسندم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار