معاون اقتصادی شهرداری مشهد در جلسه علنی شورا اعلام کرد؛
یک ساعت ابتدای جلسه علنی روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد رنگ‌وبوی اقتصادی داشت. معاون اقتصادی شهرداری مشهد در ابتدای جلسه گزارشی از روند فعالیت‌های این معاونت در دوره فعلی مدیریت شهری ارائه داد. رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورا نیز به بیان برخی نکات دراین‌زمینه پرداخت.
کد خبر: ۴۷۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۷ 16 August 2017
به گزارش تابناک رضوی،مزجی، معاون اقتصادی شهرداری مشهد گفت: «در دوره چهارم شورا از مجموع ٢۴٩٨میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها مربوط به اوراق مشارکت، ١٢٧٠میلیارد تومان با بانک سپه تسویه شد.».

وی افزود: «در دوره فعلی مدیریت شهری، ۶٢٨میلیارد تومان از مطالبات بانک تجارت تسویه شد و ٣٨٨میلیارد تومان از مطالبات بانک شهر نیز در حال تسویه نهایی است که از مجموع بدهی‌های مدیریت شهری کسر خواهد شد.».

 معاون اقتصادی شهرداری مشهد تصریح کرد: «ازآنجا‌که بانک‌ها در صورت عدم تسویه بدهی‌ها، اجازه انتشار اوراق‌مشارکت نمی‌دهند، در شورای چهارم موضوع تسویه بدهی‌ها به صورت خاص مدنظر قرار گرفت.».

معاون اقتصادی شهرداری مشهد تصریح کرد: «در دوره چهارم شورای اسلامی شهر برای اینکه اعتبار مدیریت شهری نزد نظام بانکی دچار خدشه نشود، با تلاش همکاران و مساعدت‌های شورای شهر و شهردار اما خوشبختانه با تلاش همکاران بنده، ضمن جلب اعتماد بانک‌ها، مجوز انتشار ٣۴۵٨میلیارد تومان اوراق مشارکت صادر شد.».

وی با بیان اینکه در دوره چهارم شورا، انتشار اوراق مشارکت هدفمندتر شده است، خاطرنشان کرد: «اگرچه مجوز انتشار اوراق مشارکت به مبلغ ٣۴۵٨میلیارد تومان را دریافت کرده بودیم، اما فقط بخشی از این مبلغ که برای پروژه‌های عمرانی موردنیاز بود، پس از انتشار به فروش رسید.».

مزجی از انتشار ١۵٠٠میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خطوط قطارشهری مشهد خبر داد و گفت: «در این دوره مدیریت شهری، ١٠۵٨میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز برای بافت فرسوده ثامن، عامل و آبکوه منتشر شد که از این رقم ۵٢٣میلیارد تومان در حساب شهرداری سپرده‌گذاری شده است.».

انتشار ٢۵۵٨میلیارد اوراق مشارکت در شورای چهارم

وی بیان کرد: «از سال٨۴ تاکنون مجموعاً ٣٨١٣میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده که از این رقم ١٢۵۵میلیارد تومان مربوط به دوره سوم شورا و ماقبل آن و ٢۵۵٨میلیارد تومان مربوط به شورای چهارم بوده است.».

معاون اقتصادی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: «علی‌رغم اینکه تصور می‌شد تعامل شهرداری مشهد با دولت محترم ضعیف باشد، اما مدیریت شهری در دوره چهارم شورا، در حوزه تعامل با دستگاه‌های اجرایی پیشتاز بوده است.»
وی افزود: «با انتشار ١۵٠٠میلیارد تومان اوراق مشارکت خطوط قطارشهری مشهد، ۶۵٠میلیارد تومان کمک بلاعوض از دولت محترم جذب کردیم که این رقم با محاسبه سود اوراق به ١١٠٠میلیارد تومان می‌رسد.».

 وی از صرف ٢۵٨٠میلیارد تومان اعتبار برای ساخت خطوط قطارشهری در دوره فعلی مدیریت شهری خبر داد و گفت: «از این مبلغ ١۵٠٠میلیارد تومان اوراق مشارکت، ۵٠٠میلیارد تومان آورده شهرداری مشهد، ٢٨٠میلیارد تومان مشارکت دولت و ٣٠٠میلیارد تومان هم تسهیلات صندوق ذخیره ارزی بوده است. البته سقف تسهیلات صندوق برای قطار شهری تا ۶۵٠ میلیارد تومان است».
 معاون اقتصادی شهرداری مشهد ابراز کرد: «در سال‌های٩٣ و ٩۴ با تأمین ۴٠٠میلیارد تومان اعتبار، ١٠٠ دستگاه واگن برای خط٢ قطارشهری مشهد وارد کشور شد که هم‌اکنون در شرکت واگن‌سازی تهران درحال مونتاژ است.».وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری مبلغ ٢٧۵میلیارد تومان بدهی مربوط به اوراق مشارکت باید تسویه شود، گفت: «در صورت پرداخت برگه‌های سود اوراق مشارکت در موعد مقرر، برای تسویه کلیه بدهی‌های مربوط به اوراق مشارکت، باید ١٢٨۵میلیارد تومان پرداختی انجام گیرد که در صورت پرداخت نشدن سود علی‌الحساب کوپن‌ها، این رقم بالغ بر ١۴۴٨میلیارد تومان خواهد شد که سهم دولت ، معادل تعهدی که در اوراق داده است به آن اضافه می‌گردد .».

تحقق ۵٠ درصد از پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مشارکتی

مزجی در بخش دیگری از سخنان خود به حجم کل فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دوره چهارم شورای شهر اشاره کرد و گفت: «عقد قرارداد، تحویل زمین و شروع فعالیت پروژه مشارکتی به‌ معنی تحقق سرمایه‌گذاری نیست، قرارداد سرمایه‌گذاری زمانی تحقق می‌یابد که بخش خصوصی به تعهد خود عمل کرده و پروژه را احداث کند.».
معاون اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به انعقاد ٣٩٠۵میلیارد تومان قرارداد پروژه مشارکتی در دوره سوم شورا بیان کرد: «از این میزان، ٢۵٠٠میلیارد تومان آن در آغاز فعالیت منجر به فسخ قرارداد شد و فقط ١۴۵٠میلیارد تومان آن با عنوان پروژه‌های مشارکتی ادامه یافت.».
 وی تصریح کرد: «در دوره چهارم شورای اسلامی شهر، تحقق پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مشارکتی دوره قبل از نظر ریالی معادل ٩۴۶میلیارد تومان بوده است، به این معنی که ۵٠درصد از پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در دست اقدام، در این دوره تحقق یافته است.». معاون اقتصادی شهرداری مشهد همچنین از مبادله قراردادهای پروژه‌های مشارکتی به مبلغ١۴٠٠میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مربوط به ۶ پروژه مشارکتی در دوره چهارم شورا خبر داد.وی ادامه داد: «سرمایه‌گذاری در پروژه مشارکتی قلعه وکیل‌آباد هم به مبلغ ٢٧٠٠میلیارد تومان عقد قرارداد شده و درحال پیگیری است.».

وی در‌خصوص تهاتر بخشی از بدهی‌های مدیریت شهری با پروانه ساختمانی شناور هم گفت: «اگر پروانه‌ای ازسوی شهرداری مشهد فروخته شده، صدور آن حتماً با رعایت ضوابط شهرسازی و مفاد طرح تفصیلی انجام خواهد شد.».

مزجی خاطرنشان کرد: «٢هزارمیلیارد تومان اوراق مشارکتی که برای خطوط قطارشهری و بافت‌های فرسوده در دوره چهارم شورا منتشر شده، به‌نوعی سرمایه‌گذاری پایدار محسوب می‌شود؛ زیراکه منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی فراوانی شده است.».معاون اقتصادی شهرداری مشهد گفت: «در دوره فعلی مدیریت شهری زمینه انجام حدود ١٠هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کلان‌شهر مشهد فراهم و معادل همین رقم هم فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.». 

مزجی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای شورای جدید، تصریح کرد: «طبیعی است هردوره مدیریتی باید از ظرفیت‌های ایجاد شده در دوره قبلی استفاده کند و نسبت به آن دوره موفق‌تر عمل کند، چرا که این همان انتظار مردم است و در غیر این صورت دوره جدید عقب‌تر از دوره قبل خواهد بود.».

 رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورا هم در ادامه جلسه علنی، در واکنش به انتقادات مطرح‌شده درخصوص فروش پروانه شناور به بانک‌ها، گفت: «این پروانه‌ها درجهت تسویه بدهی‌های مدیریت شهری به بانک‌ها واگذار شده است. باید توجه داشت که واگذاری پروانه ساختمانی، به‌معنی مشارکت سه‌برابری بانک‌ها در انجام پروژه‌های شهری است.».

اول در جریان نحوه مدیریت شهر قرار بگیرید

نخعی‌راد ادامه داد: «منتخبان شورای پنجم نسبت به هبه‌های شورای چهارم برای احداث باغ‌موزه دفاع مقدس، ساخت حوزه‌های علمیه در حاشیه شهر و احداث مساجد انتقاد می‌کردند، اما امروز رسماً اعلام می‌کنند که بنا داریم از تیم‌های مشهدی در لیگ برتر حمایت مالی کنیم.». وی تصریح کرد: «از منتخبان شورای پنجم تقاضا دارم که ابتدا در جریان نحوه اداره شهر و ضوابط آن قرار گیرند، سپس درباره موضوعات مدیریت شهری اظهارنظر
کنند.». 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار