معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبرداد:
معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ساخت و بازسازی ۱۶۶ واحد مسکونی تخریبی در سیل خراسان رضوی از فردا آغاز می‌شود.
کد خبر: ۴۷۹۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰ 16 August 2017
به گزارش تابناک رضوی ، عزیزالله مهدیان  ظهر امروز در نشست خبری که در شهرستان
 تربت جام برگزارشد، خاطر نشان کرد : واحدهای مسکونی مناطق سیل زده  در مدت زمانی کوتاه ساخته  و در اختیار سیل‌زدگان قرار می‌گیرد و تسهیلات ویژه‌ای  مانند زلزله‌زدگان در اختیار سیل‌زدگان قرار می‌گیرد.
وی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدامات موثری در امر بازسازی و نوسازی واحدهای آسیب‌دیده و تخریبی بر اثر سیل و زلزله داشته است و به حادثه‌دیدگان شهری وام ۳۰ میلیون تومانی با کارمزد ۵ درصد و کمک بلاعوض ۶ میلیون تومانی و روستایی وام ۲۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد و کمک بلاعوض ۵ میلیون تومانی اختصاص می‌دهد و مجموع تسهیلات و کمک‌های اعطائی شهری ۳۶ میلیون تومان و روستایی ۲۵ میلیون تومان بوده است.
معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ۱۷۰۰ پرونده دریافت تسهیلات در خراسان رضوی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: تعداد خانوارهای حادثه‌دیده ۱۸۰۰ خانوار بوده که ۱۷۰۰ مورد آن جهت دریافت تسهیلات اقدام کرده‌اند و از این تعداد ۱۵۰۰ خانوار وام‌های خود را دریافت کردند.
مهدیان افزود : اسکله‌بندی، بتون‌ریزی، دیوارکشی و دیگر اقدامات ساخت و ساز واحدها را با مشارکت استان‌های همجوار خراسان رضوی داشته‌ایم و حتی در بحث اسکله‌بندی از حمایت و همکاری آذربایجان شرقی برخوردار شدیم.
وی با اعلام این خبر که تا این لحظه ۳ هزار تن سیمان  در مناطق زلزله‌زده توزیع شده و میزان ۱۰ هزار تن دیگر هم از فردا در این توزیع می‌شود، گفت: تامین بلوک سقفی واحدهای در حال ساخت رایگان است.
معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه با حمایت نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی این بلوک‌ها به‌صورت رایگان در اختیار حادثه‌دیدگان قرار می‌گیرد افزود: در مراحل ساخت واحدها خود خانواده‌ها پای کار هستند و در امر ساخت واحدهای مسکونی خود مشارکت دارند.
مهدیان گفت: به‌جز خدمات ارائه شده مبلغی حدود ۱۰ میلیون تومان جهت تهیه لوازم ضروری منزل به‌صورت بلاعوض در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد.
وی  خاطر نشان کرد : بخش عمده‌ای از خسارات در بخش دامی بوده و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای هزار واحد دامی تسهیلات ۵ میلیون تومان و به همراه ۳۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض اعطا می‌شود، هرچند که این حوزه وظیفه این مجموعه نبوده و متولی آن وزارت جهاد کشاورزی بوده که تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی از سوی دولت توسط این وزارتخانه اختصاص پیدا می کند.
معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با وجود اینکه بخشی از فعالیت‌های اقدامات ساخت و ساز واحدها به‌علت همزمانی با ایام ماه مبارک رمضان به تاخیر افتاد، گفت: تمام تلاش ما این بوده که پیش از آغاز فصل سرما این واحدها تحویل متقاضیان شود، هرچند که کار ساخت تعدادی از این واحدها به پایان رسیده و هم‌اکنون خانوارها در این واحدها سکونت دارند و واحدهای تحویلی از زمان تحویل به‌مدت ۱۰ سال بیمه می‌شوند.
مهدیان افزود: ۵ میلیون ۳۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور داریم که یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد آن اقدام به بازسازی و نوسازی کرده‌اند و یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد در مقابل حوادث ایمن و مقاوم هستند و در گذشته ۹ درصد واحدها ایمن و مقاوم بودند که امروزه به ۴۰ درصد رسیده و بنا داریم که تا سال ۱۴۰۰ این عدد را به ۷۵ درصد برسانیم.
معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه رقم‌های وام در چند مرحله و متناسب با پیشرفت کار تخصیص  پیدا می کند، افزود: این روند کاری در بانک مسکن با مشکلاتی مواجه بوده، موضوعی که در دیگر بانک‌ها دیده نمی‌شود و این موضوع را با مدیران بانک مسکن مطرح  شده تا مشکل مسکن زلزله‌زدگان‌خراسان رضوی زودتر  برطرف شود.
وی افزود: اگر مالکی تسهیلات نگیرد و طبق نقشه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واحد مسکونی خود را بسازد بازهم  شامل دریافت کمک بلاعوض می‌شود.
معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در باره با برنامه‌های طرح هادی روستایی، گفت : این طرح از محل منابع ماده‌های ۱۰ و ۱۲ اجرا می‌شود و طرح هادی روستایی در ۸۳ روستای کشور اجرا می‌شود.
معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه تمامی اقدامات باحضور ناظر انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: هیچ موردی نداشته‌ایم که ناظر بر سر کار حاضر نباشد و اگر مشکلی در روند ساخت یک واحد مشاهده شود هزینه‌های تحمیلی از ناظر آن واحد دریافت شده و وی به‌دلیل قصور کاری جریمه می‌شود.
مهدیان گفت: انشعابات آب، برق و گاز واحدهای حادثه‌دیده حذف نمی‌شود و پس از ساخت واحد مجدد وصل می‌شود، اما اگر واحد اضافه‌ای ساخته شود نیازمند خرید انشعابات بوده است.
وی در باره با اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیش از وقوع بلایای طبیعی، افزود: در بحث بازسازی شاهد رشد ۶۰ درصدی در استان‌های کرمان، مازندران، سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌ها بوده‌ایم، اما در برخی استان‌ها مانند خراسان رضوی خود مردم اقدامی نکرده‌اند و اگر هم خانواری به‌دلیل مسائل مالی توان اقدام ندارد این آمادگی را داریم که حمایتش کنیم.
سیدرضا موسوی‌نیا ، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی  گفت : تخریب ۲ هزار واحد مسکونی روستایی در زلزله ۱۶ فروردین را داشتیم که شامل ۷۶۶ واحد در تربت جام، ۵۱۴ واحد در مشهد، ۳۲۸ واحد در سرخس و ۲۹۲ واحد در فریمان بوده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه پس از وقوع زلزله بلافاصله عملیات و اقدامات بازسازی آغاز شد، خاطرنشان کرد: به آسیب‌دیدگان این زلزله اعطای تسهیلات ۲۵ میلیونی شامل (۵ میلیون بلاعوض و ۲۰ میلیون ۴ درصد) را جهت ساخت واحدهای مسکونی زلزله‌زدگان داشتیم.
موسوی‌نیا  با بیان اینکه در میان ۴ شهرستان حادثه‌دیده زلزله ۱۶ فروردین ماه امسال، شهرستان تربت‌جام بیشترین تخریب را داشت، افزود: طبق برنامه زمان‌بندی شده تا قبل از آغاز فصل سرما کلیه واحدهای در حال ساخت به پایان می‌رسد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در باره اعتبارات تخصیصی ملی و استانی طرح هادی، افزود: برای اجرای طرح هادی در خراسان رضوی ۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی اختصاص می‌یابد و در بحث کمک بلاعوض هم مبلغ ۸ میلیارد تومان از محل حساب ۱۰۰ امام در مراحل مختلف و طبق پیشرفت کاری اعطاء شده و کلیه واحدها بیمه حوادث هستند.
موسوی‌نیا در پایان   خاطر نشان کرد : در سیل اخیر خراسان رضوی ۱۱۶ واحد مسکونی و ۵۰ واحد دامی استان تخریب شدکه رقم‌های آن پس از بازدیدی که فردا با حضور معاون امور مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استاندار خراسان رضوی انجام می شود و عملیات ساخت و ساز این واحدها آغاز خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار