به گزارش تابناک سمنان: مراسم تجلیل از خبرنگاران استان سمنان امسال و البته به مناسبت روز خبرنگار در 17مرداد در حالی در فرهنگ سراي كومش برگزار شد که این مراسم حواشی متعددی به همراه داشت از هدیه گرفتن غیرخبرنگارها تا اعتراض برخی از خبرنگارها در مراسم و...
کد خبر: ۴۷۹۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ 17 August 2017

به گزارش تابناک سمنان: مراسم تجلیل از خبرنگاران استان سمنان امسال و البته به مناسبت روز خبرنگار در 17مرداد در حالی در فرهنگ سراي كومش برگزار شد که این مراسم حواشی متعددی به همراه داشت از هدیه گرفتن غیرخبرنگارها تا اعتراض برخی از خبرنگارها در مراسم و...

فرصت را مغتنم شمردیم تا پس از مراسم سراغ حجت الله یحیایی برویم.کسی که چند ماه است معاون علی معینی ،مدیرکل دفتر استاندار شده است . در آبان ماه سال گذشته بود که حجت الله یحیایی با حکم همتیان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری به سمت معاون روابط عمومی، تشریفات و امور بین الملل استانداری سمنان منصوب شد. این مصاحبه در آخرین روز کاری ایشان قبل از سفر به سرزمین وحی صورت گرفت.



جناب آقای یحیایی با توجه به اینکه شما خودتون درحوزه ی خبری هستید,مهم ترین چالش اصحاب رسانه واستان را درچه می بینید؟
من بیگانه بامقوله ی خبر نیستم و از جنس خود خبرهستم وآنچه را که خبرنگاردروضعیت کنونی به دنبال آن است عدم تبعیض و اطلاع رسانی درست برای مردم و بعضا کسب خبر به شکل یکسان و مساوات است و خبرنگاران معترض هستند که چرا به عده ی خاصی توجه و به عده ی دیگر بی توجهی می شودو اینکه چرا مارا ازین مقوله جدا می کنید و دیگران را می آورید.

گفتگوی اختصاصی تابناک با مسافر سرزمین وحی و مجری آئین روز خبرنگار امسال 

از طرفی دیگر، بنده و تمام همکارانم دنبال کسب اطلاعات به شکل متعادل وعادلانه هستیم و من به شخصه احساس می کنم مهم ترین نیاز یک خبرنگار در شرایط فعلی,کسب اطلاعات به صورت درست است و در واقع می توان گفت به روزرسانی واحساس نیازبه اطلاعات از مهم ترین نیازهای خبرنگاران است.

چه بخواهیم وچه نخواهیم این حکایت مثل پدرومادری است که چند فرزند دارند ودر نوع سپردن مسئولیت به فرزندانشان تفاوت قائل می شوند,تفاوت رسانه ای نیزهمین طوراست,ما در حیطه ی کاری خوداحساس می کنیم در این مقوله این رسانه می تواند موثرباشد ودرمقوله ی دیگر رسانه ی دیگر,این تفاوت وتبعیض فقط بخاطراین مساله است.



باتوجه به اینکه درگذشته درآموزش و پرورش و صدا سیما بوده اید,ودر حال حاضرمعاونت روابط عمومی استانداری را برعهده دارید,آیا ازاین جابه جایی پشیمان نیستید؟

من همیشه درهرکاری که رفتم کارم را با علاقه دنبال کردم,از دبیر فنی حرفه ای بودن تا کارشناس فنی حرفه ای شدن وبعد ازآن معاون پرورشی در مدرسه ی تیزهوشان شدن وبعد ازآن نیزدراداره ی شهرستان معاون پرورشی و تربیت بدنی ,دراینجا نیزاحساس می کنم می توانم تاثیرگذارباشم وبا کمال میل کارم را دنبال کنم.

طبعا ترک عادت موجب مرض است,اما دلبستگی های انسانی اگراورا محدود کند به درد نمی خوردخوشبختانه دلبستگی های من براساس علاقه مندی ایجاد می شود,از طرفی همان گونه که می دانیم کاردرعرصه ی خبرواطلاع رسانی نسبت به آموزش وپرورش ازتنوع بیشتری برخوردار است ومن باتوجه به این تنوع برای خودم همخوانی ایجاد کرده ام.


برخی ازمسئولین اعتقاد دارنداگرمی خواهید خبرنگاران را مدیریت کنیداختلاف بیندازید ویا حداقل کاری که می کنید اختلافات موجود را حل نکنیدآیا شما این را قبول دارید؟

من به هیچ وجه این مساله را قبول ندارم وخبرنگار را ازخودم دورنمی کنم,حتی کسانی که بیشترین انتقادات را نسبت به من و استانداری داشته اند. خبرنگار فردی است که برای از بین رفتن نقص وطنش کارمی کندواین تفاوت دیدگاه های ماست که این تبعض را ایجاد می کند.

اگرخبرنگاری انتقاد می کند قصدی جزبهترکردن اوضاع نداردمگراینکه قصد تخریب آن شخص را داشته باشد,من همواره سعی کرده ام خبرنگاران را دریک مجموعه گردآورم آن ها بسیارتیزبین,زیرک,باهوش و سخت سلیقه هستندوبه دست آوردن سلیقه ی آن ها بسیار سخت است.

سندی که موضوع بالا رو اثبات می کنه اینه که چندین ساله حوزه ی مطبوعات استان دچارچالش و شکاف است,بحث انجمن خرنگاران,بحث خانه ی مطبوعات,بحث شهرستان ها نیز مطرح است وشما علی القاعده در جریان همه ی این موارد هستیدبرای بستن وحل این مشکلات,به عنوان معاون روابط عمومی چه برنامه ای دارید؟

متاسفانه من همین امروزصبح این مساله رابا لیدرخبری سمنان درمیان گذاشتم ودراستان مابسیارتنوع نگرش وجودداردکه این ازسمتی بداست,در شرق استان یک دیدگاه ودرغرب استان یک دیدگاه دیگر وجود دارد حالا که عضو این مجموعه شده ایم بایداین تنوع تفکراتی را بپذیریم.
ماباید این تکثررادرچند ظرفیت ایحاد بکنیم واختلاف ها را کناربگذاریم,پیش بینی وراهکار من این است که باید ازسوی اداره ی ارشادبرنامه ی منسجم و مطرحی ریخته شودکه لااقل همه ی خبرنگاران را گردهم آوریم وهم چنین مانیزازسوی استانداری این آمادگی راداریم که خبرنگاران را گرد هم آوریم.


درمراسم روز خبرنگارسروصدای زیادی به پاشدچراکه ازهمه تقدیرشدالاخبرنگاران, وبسیاری از خبرنگاران این مراسم رابه عنوان مراسم تقدیرازمسئولین روزنامه پیام ویا خبرنگاران ثبت شده در خانه مطبوعات مثل آقای کواکبیان,عمادی,سیستانی,صمیمیان و...که اکثریت روزنامه پیامی هستنددانستند,شمااین مساله راقبول دارید؟

این مساله باید روشن شود,من می دانستم جلسه ی دیشب باچه مضمون وطیفی بوده است,من دیدم در فضای مجازی این راتلقین کردندکه جشن خبرنگاران بوده است که این اشتباه است واین مراسم آیینی بوده که ازسوی خانه ی مطبوعات به انجام رسیده وصرفا یک شب نشینی ودورهمی خانه ی مطبوعات بوده است.

تجلیل باید در برنامه ی خاص خودش انجام شودمثل مراسم مهدیشهرومادرسمنان این مشکل را داریم که برگزارنشده است وعقیده ی خودم براین است که باید جشنی باشکوه گرفته شودوخبرنگاران دیشب باذهنیت تجلیل آمده بودندومانگاه تجلیلی به موضوع خبرنگارنداشتیم.

عده ای معتقدند تقدیراز نفر برتر کنکور کاربجا وپسندیده ای است, اما چرا این مراسم برای روزخبرنگاراتفاق افتاد باتوجه به اینکه شماخودتون درآموزش و پرورش بوده ایدواین مراسم مدیریتش با شما بوده است ولی چرا این جا واین گونه انجام شد؟
من نظرم براین بودکه بخش تجلیل ازآقای سمنانی راتفکیک بکنیم وبهتربوددریک مجموعه ی کاری دیگربه انجام می رسیدویا درابتداویاانتهای مراسم,امادوستان عقیده شان براین بودکه باتوجه به این که حضارهمه ازاصحاب رسانه هستند,هدف مطرح کردن بیشتراین قضیه بودوای کاش خوش سلیقه ترعمل می شد.


آقای یحیایی شما به عنوان یک فرهیخته که درد اصحاب رسانه را کشیده اید,یکی ازمشکلات در حوزه ی رسانه های مکتوب دکه های فروش نشریات هست که درسمنان به 2یا3تاهم نمی رسد,ودراین زمینه خانه ی مطبوعات هم تلاش زیادی کردوعملا مشکلی حل نشد,حال باتوجه به اینکه سمنان شهراخلاق نام گرفته برای این مساله چه فکری می خواهید بکنید؟

کیوسک های مطبوعاتی همیشه برای من حس نوستالژیکی داردودوران نوجوانی وجوانی خودم را بیشتربرایم تداعی می کندوجمع کردن یا کم کردن این کیوسک هانقص در فرهنگ مطالعاتی ما وارد می کند,دیدن یک روزنامه در یکی ازمیادین شهرتفکرمطالعه رادرفرد ایجاد می کندوکم کردن کیوسک ها نوعی اختلال ایجاد کرده وفرهنگ مطالعاتی مارا زیرسوال برده است.

باید از افراد باتجربه وهم چنین دستگاه های متولی مثل شهرداری وارشاد کمک بگیریم,چراکه بچه ی ماآرام آرام از نشریات و مقاله های کاغذی به سمت نشریات دیجیتال گرایش پیدا می کندوما با زیاد کردن این کیوسک ها قطعابه نسل آینده کمک خواهیم کرد.


خبرنگاری هنراست وهنرمند می خواهدودربعضی موارد خبرنگارنتوانسته نقش خودراایفاکندوجایگاه خودرا به طورکامل پیدا کندازطرفی مسئولان نیزنتوانسته اندبه نقش اساسی خبرنگارپی ببرندوماداریم خبرنگاری که با یک تیترخبری هیئت دولت ومجلس را به گرفتن جلسه ای برای بررسی آن موضوع کشانده است وبالعکس..



شما عازم سفروحی هستیدودرکنارسایرخواسته هاودعاها,بزرگترین خواسته خبری تان ازخدا در سرزمین وحی چیست؟
من 13سفری است که به خانه ی خدا مشرف می شوم ودرآن جا هیچ وقت بیگانه با مقوله ی خبر نبوده ام و به تمام مراکز کشور کارخودم را ارسال می کردم وبزرگترین دعائی که می شود برای مردم داشت عاقبت بخیری و رفاه وآرامش در زندگی است وامیدوارم روزی برسد که ظهور حضرت حق درهمه دنیا منتشر شودوازبعد مادی نیزامیدوارم انتقال آب دریای خزر به استان عملی شود.
درانتها نیز خواهشی که از مسئولان دارم این است که بسیاری فکر می کنندخبرنگار قصد تخریب آن هارادارد ویاتضعیف , اماباید بدانند خبرنگار یارویاورآن هاست وپل ارتباطی بین مردم و مسئولان است وبهتر است به آن هااعتماد کنندوازرسالت خبری خبرنگارواقف باشند.

 
 خبرنگار:عطیه نبوی
عکس: نعیمخ نبوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار