فرهنگسرای غدیر با برپایی جشن مسئولیت‌پذیری برای دانش‌آموزانی که تابستان خود را با کارکردن سپری کرده‌اند بخش دیگری از جشنوارۀ "زنگ کار" را به مرحلۀ اجرا درآورد.
کد خبر: ۴۸۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷ 20 August 2017
به گزارش تابناک رضوی، در ابتدای این جشن که در سالن اجتماعات فرهنگسرای غدیر و با حضور گستردۀ نوجوانان کاری به اتفاق خانواده‌هایشان برگزار شد حسن سلطانی مدیر فرهنگسرای غدیر با بزرگداشت یاد و خاطرۀ شهید حججی گفت: این جشن به منظور تجلیل و تشویق نوجوانان کاری که اوقات فراغت خود را برای آموختن هنر و حرفه‌ای صرف کرده‌اند برگزار می‌شود. وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگسرا از جمله تقدیر از دانش‌آموزان در محل کار و تجلیل از استادکاران در مساجد محله اظهار امیدواری کرد در سال‌های آینده این جشن در بین خانواده‌ها برگزار شود.
 مدیر فرهنگسرای غدیر با اشاره به وضعیت اقتصادی جامعه و فشار تحریم‌ها بر فضای کسب و کار، وجود نیروی انسانی خلاق و مبتکر و مسئولیت‌پذیر را لازم و ضروری دانست. وی گفت: باید در برخی آداب و رسوم اجتماعی تغییراتی ایجاد شود. به عنوان مثال همان طور که جشن تکلیف، آمادگی نوجوان برای انجام وظایف شرعی است جشن مسئولیت‌پذیری هم می‌تواند عاملی برای رشد نوجوان در حوزه تربیت اجتماعی و اقتصادی باشد. 
سلطانی در ادامه افزود: ما در حوزه تربیت اجتماعی و اقتصادی کار نکرده‌ایم و همه مشکلات و نقص‌ها را به عهدۀ آموزش و پرورش و صدا و سیما انداخته‌ایم. باید در خانواده ارزش‌گذاری کنیم. چه اشکالی دارد در شروع مدارس به جای تجلیل از دانش‌آموزان زرنگ و درس‌خوان از دانش‌آموزانی که در تابستان به سرکار رفته‌اند تقدیر شود. وی در ادامه گفت: با توجه به توصیۀ دین و سفارش پیامبر گرامی اسلام به فرهنگ کار باید "کارکردن" آن جایگاه و ارزش والای خود را در جامعه به دست آورد.
در ادامۀ این برنامه دکتر سخدری مدیر مرکز تجاری سازی فن‌آوری و اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه فردوسی با بیان این نکته که یکی از مشکلات جامعه بیکاری است گفت: رقم بیکاری فارغ‌اتحصیلان بسیار بالاست و این آمار یعنی نظام آموزشی خوب کار نکرده است؛ یعنی خانواده، مدرسه، دانشگاه و بازار کار، به‌عنوان مراحل آموزشی، نقش خود را به‌درستی ایفا نکرده‌اند.
سخدری که خود دوره نوجوانی پرکاری داشته است افزود: خانواده، به‌عنوان بخش مهمی‌ از فرآیند آموزشی، فاقد اطلاعات کافی در حوزۀ بازار کسب و ‌کار است. به‌وفور دیده می‌شود در خانواده‌هایی که فرزندان بزرگ با مدارک تحصیلی بیکار هستند بازهم فرزندان کوچک به ادامۀ تحصیلات در رشته‌های نظری تشویق می‌شوند.
سخدری با اشاره به اینکه در کل کشور ما قانون یکسانی حکم‌فرماست، اما میزان بیکاری متفاوت است گفت: در یزد که از مواهب طبیعی کمتری برخوردار است میزان بیکاری ۵درصد است که این آمار طبیعی است و بیانگر میزان بسیار ناچیز بیکاری در این شهر است، اما در استان گیلان، به‌عنوان یک استان برخوردار، میزان بیکاری به حد بحران رسیده است و این نشان از تأثیر فرهنگ مردم در میزان بیکاری دارد.
سخدری با اشاره به نقش تجربه در موفقیت افراد گفت: وقتی دانش‌آموز به سرکار می‌رود چیزهایی یاد می‌گیرد که در هیچ مدرسه و دانشگاهی یاد نمی‌گیرد. کارکردن در محیط کسب و کار واقعی باعث می شود دانش و تجربیاتی را کسب کند که فقط در آنجا می‌تواند به دست آورد. در چرخه رشد برخی اطلاعات از مدرسه و دانشگاه به انسان منتقل می‌شود اما بخش اصلی در این چرخه، تجربه است که فقط با کار به دست می‌آید. سخدری کارآفرینی و خلاقیت را مکمل خوداشتغالی دانست و گفت: خلاقیت، امری کاملا اکتسابی است که با تجربه و مهارت بالا برای فرد ایجاد می‌شود.
در ادامه جشن مسئولیت‌پذیری چند نفر از دانش‌آموزان کاری به تعریف خاطرات شیرین از محل کار خود پرداختند. سپس تمامی 120 دانش‌آموز کاری دعوت شده د ر جایگاه اجرای برنامه قرار گرفتند و در صفوفی منظم به همخوانی شعر "زنگ کار" پرداختند.
پایان برنامه در آیینی نمادین کیک تولد مسئولیت‌پذیری با دستان نوجوانانی که چند سال سابقه کار در تابستان را داشتند برش خورد و جشن با اهدای لوح یادبود و هدیه‌ای به رسم یادگار به تمامی نوجوانان حاضر در جایگاه به پایان رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار