کد خبر: ۴۸۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲ 21 August 2017
نعمت احمدی، استاد دانشگاه در سرمقاله جهان اقتصاد نوشت: درجریان رای اعتماد به وزیران دولت دوازدهم، شاهدشگفتی‌های فروانی بودیم. به‌رغم اینکه حداقل انتظار رای آوری دو تن از وزرا وجود داشت، ۱۶ وزیر پیشنهادی رئیس جمهور را آوردند وتنها حبیب‌ا... بی طرف نتوانست از مجلس رای اعتماد اخذکند.

هرچند برخی‌کم کاری فراکسیون امید را عامل اصلی عدم را اعتماد به وزیر نیرو می‌دانند، اما نویسنده این قلم اعتقاد دارد بی‌طرف در اتفاق و اتحاد فراکسیون‌های اصولگرا در چاله منتقدین افتاد. 

وزیرپیشنهادی نیرو درچندین استان مخالفین سرسختی دارد، کردها، آذری ها، لرها ومردم استان اصفهان به دلیل تقسیم آب ومشکلات آبی چندان با بی‌ظرف رابطه خوبی نداشتند. سدها در این مناطق باعت به وجود آمدن مشکلاتی بوم محلی شده‌اند. جالب اینکه وزیر پیشنهادی در مقابل منتقدین بد‌ترین دفاع را از خود انجام داد.

دفاع بد وزیر پیشنهادی مهمترین علت عدم رای اعتماد بی‌طرف بود. زمانی که مردم از ساختن سدهای ساخته شده آسیب دیدند و براساس ساخت این سدها جابجایی‌های جمعیتی صورت گرفته و چندین روستا به خاطراین گونه طرح‌ها زیرآب رفته؛ نباید تنها اعلام کرد که اشکالاتی هست. 

« اظهارات بی‌طرف در مقابل منتقدین» چنین دفاعی باعث شد، نمایندگان شهرهایی که از ساختن سدها آسیب دیده‌اند درمقابل اقدام خود پاسخگو باشند. هرچند آرا نمایندگان مخفی است، اما اگر درمجموع آرا نمایندگان مورد بررسی قرار بگیرد به این نتیجه می‌رسیم نمایندگان استانهایی که در جواز روهای بزرگ هستند، بی‌طرف را عامل خشک سالی‌های ممتد سا‌لهای اخیر می‌دانند. حتی این نوع رای دادن دامن حجتی را هم گرفت و وزیرکشاورزی با رای کمی وزیر شد، حال اینکه حجتی یکی از مدیران بزرگ نظام است. 

درسالهای اخیر سیل ، تگرگ، برف و دهها عامل غیرمترقبه باعث شده که حجتی بدون اینکه دخالتی در این امور داشته باشد، این حوادث در میزان رای او تاثیربگذارد. مرحوم آیت‌ا... هاشمی همواره تاکید می‌کرد که زمانی نخبگان شهرستانها به دیدار ایشان می‌آمدند از دست منابع طبیعی گلایه مند بودند.

در بررسی میزان رای وزرا به این نتیجه می رسیم که وزرایی رای نیاوردند که در بخش زمین آب و خاک به فعالیت می‌پردازند. از سوی دیگر روحانی تمایلی به کابینه اصلاح‌طلب دارد. آقای روحانی در معرفی کابینه به مجلس به زبان علمی و نه با اشاره اعلام کرد من علاقه‌مند به انتخاب ۳ وزیر زن در کابینه بودم اما، نشد.

این کلمه نشد آقای روحانی همان اندازه اعتبار منفی داشت که که «تکرار» رئیس دولت اصلاحات در لیست امید تاثیر گذارشت. جمله خواستم و نشد نشان داد که روحانی تحت فشار بوده است. زنکنه وظریف برندند نه اصلاح‌طلبو نه اصولگرا. سایر اعضای کابینه هم که اصلاح‌طلب نیستند. نوسنده اعتقاد دارد که روحانی همانند یک شرکت با مسئولیت رفتار کرد و دل مردم را به دست نیاورد دل افرادی را در چینش کابینه به دست آورد تا فردا روزی برای او مشکلی ایجاد کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار