مدیر فرهنگسرای سلامت شهرداری مشهد گفت: 65000 مادر مشهدی طی شش ماهه گذشته از خدمات پایش سلامت طرح «مادر محور سلامتی» بهره‌مند شدند.
کد خبر: ۴۸۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴ 21 August 2017
به گزارش تابناک رضوی، حجت الاسلام محمد فخر اکبری در توضیح طرح بیان کرد: طرح پایش «مادر محور سلامتی» بر اساس الگوی طب اسلامی ایرانی و با رویکرد آشنایی مادران مشهدی با موضوعات مرتبط ارتقای سطح سواد سلامت در خانواده‌ها و با هدف کمی پوشش20 درصد از مادران 20 تا 40 ساله مشهدی در مرحله اول به اجرا درآمد؛ هدف طرح پوشش تمامی مادران مشهدی در رنج سنی در نظر گرفته شده در اجرای مراحل آتی آن است.
وی با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نهضت احیاء و گسترش طب اسلامی با محوریت ارتقاء سلامت جامعه گفت: سواد سلامت عنصری مهم در هسته بنیادی خانواده با محوریت مادر است با این نگاه و دغدغه فرهنگسرای سلامت در راستای وظیفه ذاتی و نظام ماموریت فرهنگ‌سرا، طرح « مادر محور سلامتی » را در تمام مناطق شهر و با اولویت حاشیه شهر برگزار کرد.
فخر اکبری با اشاره به رایگان بودن طرح پایش سلامت مادران گفت: در پایش سلامت مادران با توجه به آمارهای موجود در خصوص شیوع روز افزون مبتلایان به پرفشاری خون در کشور، سنجش و پایش فشار خون، تعیین شاخص توده بدنی BMI و پرکردن پرسشنامه مرتبط با تشخیص و شناسایی علائم اولیه بیماری‌‌های شایع زنان، در دستور کار قرار گرفت. 
مدیر فرهنگسرای سلامت افزود: پروتکل کلی پایش سلامت مادران کاملا علمی و با ایفاد تفاهم‌نامه با معاونت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و انجمن علمی طب سنتی خراسان نوشته شد و در اجرای پایش سلامت مادران، ما از مشارکت معاونت فرهنگی کمیته امداد امام (ره) و همکاری مناطق 13 گانه آموزش و پرورش و سازمان‌های تابعه شهرداری، فرهنگسراها و مراکز فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی نیز بهره مند شدیم. در مجموع 658 نوبت پایش سلامت با پوشش 65 هزار و 172 مادر مشهدی انجام شد.
وی در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت نقش مادر در سلامت خانواده بیان کرد: شک نکنید که آگاهی و نگرش مادر در مولفه‌های زندگی سالم، نقش بسیار مهم و سازنده‌ای در شکل‌گیری الگوی مطلوب سلامت در خانواده دارد. در حقیقت ما با اجرای این طرح تنها مادران مشهدی را تحت پوشش قرار نداده‌ایم بلکه با یک نکته‌سنجی دقیق کل شهر را تحت پوشش قرار داده‌ایم. 
مدیر فرهنگسرای سلامت در ادامه به تشریح مرحله دوم از فاز نخست طرح «مادر محور سلامتی» پرداخت و گفت: پس از پایش سلامت مادران در مرحله اول نسبت به شناسایی مادران علاقمند به شرکت در همایش‌های آموزشی اقدام کردیم و توانستیم با اعلان فراخوان عمومی و دعوت از متقاضیان شناسایی شده، مرحله دوم فاز نخست طرح را اجرایی کنیم. در این مرحله برای هر گروه از مادران 4 همایش در قالب چهار بسته آموزشی شامل تغذیه سالم و مزاج شناسی، تحرک و فعالیت‌های بدنی، پیشگیری از بیماری‌ها و در نهایت شیوه‌های مراقبت از نوزاد و کودک در پایگاه‌های پایش سلامت در نظر گرفته شده بود.
وی افزود: در مجموع 26 هزار و 596 مادر مشهدی در 374 همایش از سری همایش‌های چهارگانه آموزشی «مادر محور سلامتی» شرکت کردند.
وی با اشاره به اهمیت نمونه‌های آماری اخذ شده از نقاط مختلف شهری گفت: اطلاعاتِ آماری که ما از طریق پرسشنامه‌های علمی به دست آوردیم فوق‌العاده مهم و ارزشمند است. این آمار می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری‌های مهمی در حوزه سلامت شهر مشهد باشد و ما این آمادگی را داریم که این آمار را با تحلیل‌های جامعی که روی آن انجام شده است در اختیار سازمان‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز حوزه سلامت قرار دهیم.
وی ضمن تاکید مجدد بر اینکه طرح پایش سلامت با اولویت اجرا در مناطق کم برخوردار اجرا شده است؛ گفت: استقبال  بی‌نظیر مخاطبین در حاشیه شهر حاکی  از نیاز مردم این مناطق به خدمات سلامت و آموزش‌های مرتبط با سواد سلامت است.
حجت الاسلام  فخر اکبری در ادامه فرایند شناسایی جذب و گزینش پایش‌گرایان سلامت طرح «مادر محور سلامتی» را کارشناسی شده دانست و توضیح داد : انتخاب پایشگران بر اساس مدارک تحصیلی مرتبط و انجام مصاحبه‌های عمومی و گزینش تخصصی توسط دبیرخانه اجرای طرح و کارشناسان متبحر در این زمینه انجام شده است. 
مدیر فرهنگ سرای سلامت همچنین فرایند شناسایی، جذب و گزینش اساتید همایش‌ها را با استفاده از تیم کارشناسی حرفه ای بسیار متخصص اعلام کرد و گفت :182 نفر کارشناس با مدارک تحصیلی مرتبط با مساعدت هلال احمر و مراکز بهداشتی و درمانی، در چهار موضوع کاربردی حوزه خانواده از جمله تغذیه سالم و مزاج شناسی، تحرک و فعالیت‌های بدنی، پیشگیری از بیماری‌ها و در نهایت شیوه‌های مراقبت از نوزاد وکودک دعوت به همکاری و 95 نفر از این افراد در جلسات توجیهی، آموزشی اساتید شرکت و در نهایت جذب شدند.
وی  از میان مکان‌های اجرایی طرح پایش سلامت، مدارس را در زمره پرمخاطب‌ترین مراکز خواند و گفت: در بین مکان‌های اجرای طرح، بیشترین تعداد نوبت اجرای پایش در مساجد به میزان ۲۵۲ نوبت صورت گرفته است و بیشترین میزان استقبال مخاطب در اجرای پایش را مدارس با ۲۳ هزار و 742 نفر به خود اختصاص دادند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار