استاد دانشگاه اولستر ایرلند شمالی با بیان اینکه در برخی موارد خواسته های مردم از رسانه ها با اخلاق در تضاد است،گفت: وظیفه رسانه ها برقراری تعادل میان خواسته های مردم و اخلاق است.
کد خبر: ۴۸۲۱۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ 22 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»ون کات لایر(Venkat lyer)  در نشست تخصصی اخلاق رسانه در دوران رسانه های اجتماعی افزود: بیشتر جوامع بر این باورند که رسانه ها شکل گرفته از فرهنگ هر جامعه و بازتاب دهنده تمایلات آنان است، اما گاهی مواقع خواسته ها با اخلاق سازگار نیست.
وی ادامه داد: هماهنگ کردن فرهنگ جامعه و موضوع اخلاق به خصوص در جوامع با تعدد قومیت ها اهمیت فراوانی دارد تا از بروز مشکل جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه مواردی از جمله جهانی شدن، فناوری های جدید، اینترنت و فعالیت شهروند خبرنگاران موضوع اخلاق را تحت تاثیر قرار می دهد، یادآور شد: خبرنگاران سنتی دارای کد و کارت خبرنگاری هستند و برای شهروند خبرنگاران نیز می توان کدهای اخلاقی تعریف کرد که در محتوای مطالب منشتره مشخص شود.
وی افزود: شهروند خبرنگاران در برهه کنونی صرفا به اصل سرعت در انعکاس اخبار توجه می کنند، در حالی که صحت خبر و مهمتر از آن در نظر گرفتن نفع جامعه از انتشار خبر به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی ادامه داد: اگر خبرنگاران در انتشار خبری اشتباه کردند باید در کوتاه ترین زمان ممکن از مخاطبان خود عذرخواهی کنند و از این موضوع هراسی نداشته باشند.
وی اضافه کرد: رسانه ها در حوزه تبلیغات باید با وضع برخی قوانین داخلی به گونه ای عمل کنند که اطلاعات منتشره صادقانه و فارغ از اغراق باشد تا به مرور زمان مخاطبان خود را از دست ندهند.
وی از اهالی رسانه خواست در تهیه و انتشار اخبار وجدان خود را در نظر بگیرند و از این طریق به موضوع اخلاق در رسانه پایبند باشند.
در این نشست ون کات لایر که در صدا و سیمای مرکز یزد برگزار شد، به پرسش های شماری از استادان دانشگاه و خبرنگاران پاسخ داد.
لایر، استاد دانشگاه اولستر ایرلند شمالی است که دوره های آموزشی در زمینه های حقوق رسانه و اخلاق رسانه برای روزنامه ها و سازمان های رسانه ای اجرا می کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار