تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به امضای مرحله دوم طرح بین المللی مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع (جایکا) گفت: این طرح با محوریت این استان در پنج استان حوزه کارون بزرگ وارد مرحله اجرایی می شود.
کد خبر: ۴۸۲۳۷۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷ 22 August 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- علی محمدی مقدم افزود: مرحله نخست طرح جایکا با همکاری ژاپن از سال 90 در پنج روستای منطقه بازفت استان با هدف حفظ و احیای جنگل و مراتع، کمک به معیشت مردم و افزایش درآمد جنگل نشینان آغاز شد و سال گذشته به پایان رسید.
45 میلیارد ریال برای مرحله نخست طرح جایکا (آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن) با کمک مشترک ایران و ژاپن هزینه شده که از این مبلغ 80 درصد را دولت ژاپن و مابقی را دولت جمهوری اسلامی ایران تامین و هزینه کرده است.
طرح جایکا در حوزه کارون بزرگ با هفت میلیون هکتار وسعت اجرایی خواهد شد.
جایکا به عنوان یک سازمان مستقل در حوزه توسعه ای در جهان فعالیت می کند.
محمدی مقدم تصریح کرد: نتایج مطلوب و رضایتمندی از این طرح در استان سبب شد تا مقامات 2 کشور ایران و ژاپن تصمیم بر تداوم اجرای این طرح در کشور بگیرند، برهمین اساس در توافق نامه جدیدی از سوی سازمان جنگلها به نمایندگی از ایران و آژانس همکاری های بین المللی ژاپن مقرر شد تا دستاوردهای این طرح در چهارمحال و بختیاری به 5 استان خوزستان، اصفهان، کهگلویه و بویراحمد، فارس و اصفهان تعمیم داده شود.
محمدی مقدم با بیان اینکه طرح جایکا یکی از مهمترین طرح هایی است که در آن با بهره گیری از مشارکت مردمی، منافع ملی و مردم منطقه تامین می شود، گفت: در این طرح با ارائه آموزش های لازم به مردم بومی منطقه تلاش شده تا روش های بهره برداری از منابع طبیعی معقول شده و روشهای معیشتی جایگزین به مردم ارائه شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، مشارکت های مردمی را عامل اصلی عملکرد مطلوب این اداره کل در سالهای اخیر عنوان کرد و افزود: مشارکت و همراهی مردم نه تنها کمک بسزایی در حفظ مراتع و عرصه های ملی داشته بلکه در احیای گونه های ارزشمند در حال انقراض از جمله کلوس نقش موثری داشته است.
مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری برای دومین سال پیاپی (94 و 95) در ارزیابی عملکرد به عنوان مدیر نمونه و برتر ملی در سطح استانهای کشور انتخاب شد که جلب مشارکت های مردمی در حفظ عرصه های ملی از مهمترین شاخص های ارزیابی مدیران بوده است.
همچنین اداره کل منابع طبیعی استان با کسب چهار شاخص از پنج شاخص ارزیابی به عنوان دستگاه برتر کشوری در سال 95 معرفی شده است.
محمدی مقدم در ادامه با اشاره به نقش مشارکت های مردم در جلوگیری از وقوع آتش سوزی های گسترده در مراتع استان افزود: در سال گذشته شاهد کاهش 60 درصدی وقوع آتش سوزی در سطح مراتع استان بودیم.
وی خاطرنشان کرد: همچنین تعداد آتش سوزی های سال گذشته نیز کاهش یافته به نحوی که 18 فقره آتش سوزی رخ داد که در مجموع 24 هکتار از جنگل ها و مراتع استان را درگیر خود کرد.
جنگل های چهارمحال وبختیاری با وسعتی معادل 307 هزار هکتار 18.5 درصد مساحت این استان و 2.5 درصد مساحت جنگل های کشور را به خود اختصاص داده است و این استان جزو استان های جنگل خیز کشور در مناطق زاگرس نشین به شمار می رود.
مراتع چهارمحال و بختیاری نیز یک میلیون و 93 هزار هکتار از وسعت این استان را شامل می شود که طبق این آمار 86.6 درصد از مساحت این استان را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار