ضعف اطلاع رسانی از فعالیت صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر و نارضایتی از رقم بازنشستگی سبب شد تا تنها 15درصد از جمعیت جامعه هدف روستائی مازندران زیر پوشش این چتر قرار بگیرند.
کد خبر: ۴۸۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸ 22 August 2017
به گزارش تابناک : بر اساس اعلام مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستائیان و عشایر مازندران ،در حال حاضر فقط حدود 72 هزار نفر از 461هزار نفری جامعه هدف این صندوق در زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند. 
مازندران سه میلون و 200هزار نفر جمعیت دارد که یک میلیون و 450هزار نفر آنان در روستاها زندگی می کنند.
بر اساس قوانین کشاورزان و روستانشینانی که بالاتر از 18 سال سن داشته باشند ، می توانند تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی قرار بگیرند. 
هر چند کارشناسان ،عضویت این تعداد افراد در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ،روستاییان و عشایر مازندران را مطلوب نمی دانند و تاکید می کنند که باید با برنامه ریزی اصولی، اطلاع رسانی فراگیر ضریب نفوذ بیمه اجتماعی در جامعه هدف بیش از پیش گسترش یابد، اما تعداد افرادی که تحت پوشش این چتر بیمه ای قرار دارند ، از رقم دریافتی بازنشستگی آن ناراضی هستند. 
از آنجایی که نظام بیمه ای به عنوان عدالت اجتماعی برای همه دهک های جامعه از اهداف اصلی نظام مقدس اسلامی ایران بوده است ،به نظر می رسد چتر صندوق بیمه اجتماعی و کشاورزی در خطه ای که قطب کشاورزی و بیشترین جمعیت روستایی را در خود جای داده ،موثر واقع نشده است. 
قرار گرفتن کشاورزان و دامپروران زیر چتر بیمه اجتماعی راهکاری اثرگذار برای پیشگیری از مهاجرت روستاییان و عشایرنشینان به مناطق شهری و گام نخست برای فراهم کردن بستر حمایت از تولیدکنندگان است ،قشر زحمت کشی که به دلیل نقش ارزنده در تامین امنیت غذایی مردم پیشتاز تحقق اقتصاد مقاومتی نیز هستند. 
روستائیان و عشایر استان مازندران ،با تولید بیش از هفت میلیون تن از 72 نوع محصولات کشاورزی نقش مهمی در رونق اقتصادی و امنیت غذایی کشور دارند. 
اگرچه صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایر از سال 1383 تاکنون با هدف تضمین آینده معیشت این اقشار راه اندازی شده است، اما هنوز بخش قابل توجهی از جمعیت روستایی و عشایر مازندران از خدمات آن بی بهره اند. 
شیدالله بابایی یکی از بیمه شده صندوق اجتماعی از روستای کروکلا بخش لاله آباد شهرستان بابل در گقت و گو با خبرنگار ایرنا ، گفت : هر چند رقم سالانه حق بیمه برای بیمه شدگان ناچیز و در توان کشاورزان است، اما به نظر می رسد ،مقدار پرداختی بازنشستگی نیز در شرائط امروز اقتصادی و ارزش پول به نسبت هزینه زندگی بسیار ناچیز باشد. 
وی با بیان اینکه پرداخت حدود 230 تا 250 هزار تومان حقوق مستمری و یا بازنشستگی برای کشاورزانی که بیش از 65 و 70 سال سن دارند، بسیار اندک است، گفت: الان ماهانه فقط به این میزان هزینه دارو و درمان پرداخت می کنیم. 
وی اضافه کرد: این رقم حتی کمتر از ارزش 20کیلو برنج تولیدی شالیکاران استان مازندران است. 
وی یکی از دلایل اصلی بی رغبتی شالیکاران مازندران را کم بودن رقم مستمری اعلام کرد و گفت : به نظر می رسد باید این صندوق برای نسل جدید کشاورزان استان مازندران خوب باشد ،تا با پرداخت حق بیمه و با سوابق بالا بتوانند از مزیت آن بهره مند شوند. 
وی درعین حال گفت: هر چند اقدام بازنشستگی پیش از موعد و پرداخت دو سوم حق بیمه توسط دولت از حمایت های جدی نظام است، اما باید بپذیریم که رقم بازنشستگی به نسبت هزینه زندگی بسیار ناچیز است که باید قوانین آن با حفظ این حمایت ها به نفع بیمه شده ها بازنگری شود. 
حمید غلامی یکی از کارگزاری های صندوق بیمه اجتماعی مازندران گفت: نسل کنونی کشاورزان استان پیر و سن بالایی دارند، به همین دلیل شماری از روستائیان رفتن زیر چتر بیمه را در این شرائط ،استقبال نمی کنند. 
وی در عین حال به ضعف اطلاع رسانی و حمایتی که دولت در پرداخت دو سوم حق بیمه به بیمه شده ها انجام می دهد، اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد این فرصت عدالت اجتماعی نظام باید بیشتر از طرف مسئولان به روش های مختلف اطلاع رسانی شود. 
وی مازندران را از استان های مهم و پر جمعیت که می تواند از این فرصت عدالت اجتماعی بهره مند شود، دانست و ادامه داد: البته رقم مستمری و بازنشستگی برای شالیکاران به نسبت ارزش زمین و محصولات کشاورزی آنان پائین است. 
**گسترش اطلاع رسانی و ساماندهی کارگزاری های صندوق بیمه اجتماعی در مازندران 
محمد ابراهیمی مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستائیان و عشایر مازندران، گفت: بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستائیان و عشایر از سال 84 به اجرا گذاشته شد و در سال 93 هم با تغییراتی چون اعمال بازنشستگی پیش از موعد وارد مرحله جدیدی شد. 
وی اضافه کرد: به رغم این که بر اساس نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن 45 درصد جمعیت مازندران همچنان ساکن روستاها هستند ، ولی این استان رتبه بیست و هفتم را در پوشش بیمه اجتماعی روستائیان دارد. 
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستائیان و عشایر مازندران گفت که کشاورزان ، روستاییان و عشایر برای برخورداری از درمان می توانند از بیمه سلامت برخوردار شوند و برای برخورداری از بازنشستگی ، ازکارافتادگی و بازماندگان عضو صندوق بیمه اجتماعی شوند. 
ابراهیمی به خدمات مختلف بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان اشاره کرد و از مسئولان خواست تا با اجرای کلیه مصوبات ستاد بیمه اجتماعی کشاورزان و عشایر در شهرستان ها ، نسبت به معرفی مزیت های این بیمه به مردم اهتمام ورزند. 
وی گفت : تمامی کشاورزان شاغل در بخش کشاورزی ، روستائیان و عشایر ، شاغلین فصلی ، زنان خانه دار روستایی و عشایری، ساکنان و رانندگان حمل بار و مسافر بین شهری شهرهای زیر 20 هزار نفر می توانند عضو این صندوق شوند و از مزایای بیمه اجتماعی شامل بازنشستگی، کارافتادگی کلی، مستمری بازماندگان، نقل و انتقال بیمه ای برخوردار شوند. 
ابراهیمی با اشاره به حق بیمه 15 درصدی برای عضویت در صندوق ، افزود : دولت در پرداخت حق بیمه به مشمولین عضویت در صندوق یارانه 10 درصدی پرداخت می کند و بیمه شده تنها 5 درصد حق بیمه پرداخت می کند. 
وی ادامه داد : هم اکنون 79 کارگزاری بیمه روستائی در استان مازندران فعال است و برای 66 کارگزاری دیگر هم در حال صدور مجوز هستیم که با بررسی های لازم در شهرستان ها اضافه می شوند. 
وی اظهار داشت: صندوق بیمه اجتماعی با هماهنگی استاندار افراد خیری را پیدا کرده است تا سهم حق بیمه سالانه برخی از روستائیان که حتی پرداخت یکسوم حق بیمه خود را ندارند ، از طریق این افراد پرداخت شود. 
وی گفت: به هر حال پرداخت دو سوم حق بیمه صندوق اجتماعی توسط دولت فرصتی برای تمام جامعه هدف این صندوق است که می توانند بهره مند شوند. 
**لزوم استفاده از فرصت عادلانه بیمه صندوق بیمه اجتماعی 
عباس باقری مدیر کل وصول حق بیمه و حساب های انفرادی صندوق بیمه اجتماعی ، کشاورزان، روستائیان و عشایر کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به فعالیت حدود 13ساله این صندوق پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این صندوق با حمایت دولت که دو سوم حق بیمه را پرداخت می کند، از نظام های عادلانه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است. 
وی با بیان اینکه صندوق برای پرداخت حق عضویت تا هشت سطح را در نظر گرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر حداقل و حداکثر حق بیمه سالانه بیمه شده به ترتیب 350 و 800هزار تومان است که در زمان بازنشستگی امسال ،دوسوم آن را به عنوان مستمری دریافت می کند. 
وی با اشاره به اینکه هر چند این رقم برای برخی از بیمه شده های استان های کشور از جمله خطه شمال که ارزش زمین و محصولات کشاورزی آنان نظیر برنج بالا بوده ،ناچیز است ، ادامه داد: به هر حال این قانون کشوری است و ما نیز بر اساس قوانین مستمری آنان را پرداخت می کنیم. 
وی در عین حال گفت: اگر بیمه شدگان بالاترین سطح حق بیمه را انتخاب کنند و یا سوابق حداقل 15سال بیمه ای را پیدا کنند، مقدار مستمر بگیری به نسبت مقدار مستمری پیش از موعد قابل توجه تر خواهد بود. 
باقری به اهمیت تبلیغات و اطلاع رسانی صندوق بیمه اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: هنوز بسیاری از کشاورزان از جمله روستائیان مازندران به دلیل بی اطلاعی کمترین استقبال از این نوع بیمه را دارند. 
**حبران عقب ماندگی مازندران از فرصت صندوق بیمه اجتماعی ظرف 2 سال 
به گزارش خبرنگار ایرنا ، ربیع فلاح استاندار مازندران در ستاد راهبردی توسعه بیمه اجتماعی استان با تاکید بر ضرورت گسترش چتر بیمه اجتماعی کشاورزان در استان ، گفت : اعتراف می کنم که معدل مازندران در برخورداری جمعیت روستایی استان از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان بسیار پایین است و در واقع مردود شده است. 
وی افزود : عقب ماندگی مازندران در بهره مندی جمعیت روستایی از فرصت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان باید ظرف 2 سال آینده جبران شود. 
وی با تاکید بر این که بیمه سرپناهی برای خانواده های روستایی است و همه ما دست اندرکاران مسئول این بی توجهی ها هستیم ، اظهار داشت : اینکه چرا مازندران در پوشش جمعیت روستایی به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان رتبه 27 کشور را دارد ، جای تاسف است . 
استاندار مازندران توضیح داد : عزم و همت ملی در مازندران برای قرار دادن جمعیت روستایی زیر پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان باید ایجاد شود، و همه ما مسئول هستیم. 
وی به حمایت دولت با پرداخت دو سوم سهم حق بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان اشاره کرد و گفت : هر روستایی که توانایی پرداخت حق بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان را ندارد علاوه بر حمایت دو سوم سهم دولت ،استانداری و دستگاه های حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی این سهم را متقبل می شوند .





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار