جوجه فلامینگوهای بستر خشک دریاچه و تالاب بختگان با ابتکار اهالی روستاها و دوستداران محیط زیست و با یافتن قدرت پرواز به دریاچه مهارلو یا آبگیرهای اطراف پرواز کردند .
کد خبر: ۴۸۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 23 August 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا:رئیس اداره حیاط وحش حفاظت استان فارس گفت: اوایل مرداد ماه تعدادی جوجه فلامینگو در بستر خشک تالاب و دریاچه بختگان و در دام خشک دریاچه گرفتار شدند که با مشورت کارشناسان و استفاده از تجربیات علمی و دانش محلی راه حل احداث کرت و ذخیره آب در محل زیست فلامینگوها اجرا شد که ترکیبی از تجربه و عمل و دانش بومی و موفقیت آمیز بود.
اسماعیل امیری اظهار داشت : با احداث کرت های نسبتا عمیق به تعداد 18 فقره و با توجه به سطح ایستایی بالای آب مقدار مناسبی آب در این کرت ها جمع شدو مواد غذایی و آب مورد نیاز با شرایط حداقلی و دست ساز انسان تا آماده شدن جوجه ها برای پرواز فراهم گردید و برخی از جوجه ها در این مدت رشد و قدرت پرواز پیدا کردند .
رئیس اداره حیاط وحش حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد : اغلب جوجه فلامینگوهایی که بزرگ شدند، پرواز کردند از جمله 2 قطعه جوجه فلامینگو که تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شد.
به گفته وی این فلامینگوها پس از پرواز با دیدن اولین آب در حاشیه استخر های آب شهرستان استهبان فرود آمدند که این موضوع به محیط زیست شهرستان استهبان گزارش گردید و با هماهنگی صورت گرفته این فلامینگوها هم به دریاچه مهارلو منتقل و رها سازی شدند .
رئیس اداره حیاط وحش حفاظت محیط زیست استان فارس از شهروندان خواست در صورت مشاهده فلامینگو در کنار ابگیرها یا استخرها به محیط زیست اطلاع دهند .
وی توضیح داد: از آنجایی که دخالت انسان در طبیعت و عوامل طبیعی مانند خشکسالی، تغییرات دما موجب تخریب محیط زیست شده و چرخه طبیعی و اکولوژی را بهم زده ما شاهد برخی رخدادها از جمله فرود فلامینگوها در مناطق غیرزیست محیطی، باغ ها و استخرها هستیم.
طی چند روز گذشته دوستداران محیط زیست و ساکنان روستای بستروم در حاشیه دریاچه بختگان قبل از آنکه تعداد بیشتری جوجه فلامینگو در بستر خشک دریاچه گرفتار شوند با همکاری مأموران محیط زیست موفق شدند حدود یک هزار جوجه فلامینگو تازه متولد شده را از خطر مرگ نجات دهند.
دریاچه بختگان که دومین دریاچه بزرگ داخلی ایران بعد از دریاچه ارومیه به شمار می‌رود اکنون نزدیک به 14 سال است که به دلیل تداوم خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های حوضه آبریز توسط کشاورزان همچون بسیاری از تالاب‌های دیگر فارس خشک شده است .
امسال با آبگیری موقت دریاچه و بارندگی های نسبتا مناسب زمستانی، فلامینگوها در سواحل شرقی بختگان فرود آمدند و شروع به لانه‌سازی و تخمگذاری کردند اما با گذشت زمان و افزایش دمای هوا اندک آب موجود در دریاچه خشک شد و موجب گردید تا ده‌ها جوجه فلامینگو در پهنه خشک بختگان گرفتار شوند .
دریاچه و تالاب بختگان در فاصله 250 کیلومتری شرق شیراز دراستان فارس قرار دارد ، دریاچه مهارلو در فاصله 35 کیلومتری شرق شیراز نیز محل زیست فلامینگوها در سالهای پرباران است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار