در کارگاه تخصصی مدیریت مذاکرات بین المللی و تنظیم قرادادها عنوان شد؛
رئیس شورای مدیران مرکز حقوقی و داوری لاهه- هلند در مشهد گفت: نخستین موضوعی که در قراردادهای بین المللی با ایران بیان می شود، بحث تحریم هاست.
کد خبر: ۴۸۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴ 23 August 2017
به گزارش تابناک رضوی ، علی ماروسی در کارگاه تخصصی مدیریت مذاکرات بین المللی و تنظیم قراردادها که با حضور مدیران ارگان های دولتی و خصوصی و به همت موسسه حقوقی بین المللی دهکده سفید در هتل درویشی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در مذاکرات پنج دقیقه اول حساس ترین و مهمترین قسمت در مذاکرات است که 80 درصد موفقیت یا شکست را رقم می زند.
وی یکی از اصول مذاکرات را ساختن ذهن طرف مقابل عنوان کرد و افزود: مدیر ارشد هیچ وقت در مذاکرات اولیه حضور ندارد و بعد از کارشناسی و توافق اولیه وارد مذاکرات می شود زیرا مدیر ارشد مدیر تصمیم گیرنده است و باید راه فرار برای تیم مذاکره باشد.
به گفته مدیر پرونده مطالعاتی تحریم های اقتصادی، از منظر حقوق بین الملل در مذاکرات 20 درصد مسائل با صحبت و گفتگو  حل می شود و 80 درصد دیگر تابع مسائلی دیگر همچون زبان بدن مذاکره کنندگان، محیط، و حتی ظاهر افراد است.
وی با تأکید بر اینکه یکی از نکات مهم در مذاکرات داشتن نقشه خروج است، بیان کرد: در مذاکرات هیچ وقت نباید امتیازی را ارزان فروخت و اگر تیم مذاکره کننده به این نتیجه رسیدند که امتیازی بدهند نباید در ابتدا و به راحتی این امتیاز داده شود.
در ادامه این کارگاه دکتر ذوالفقاری مشاور حقوقی قراردادهای بین المللی نفت اظهار داشت: مشاور حقوقی در مذاکرات بین الملل باید در حوزه قوانین اعم از قوانین وارد کننده و  صادر کننده که منطبق بر قوانین و قابلیت اجرایی شدن و رعایت محدودیت ورود پیدا کند.
وی با بیان اینکه هیئت مذاکره کننده متشکل از سه بخش فنی، مالی و حقوقی است، اذعان کرد: کارشناسان حقوقی در مذاکرات شروط قراردادها را بررسی و توافقات و نتیجه دو بخش مالی و فنی را در قالب قرارداد حقوقی تنظیم می کنند.

ضرورت تخصص گرایی در حقوق

وی کارگروهی و تخصص گرایی را یکی از مؤلفه های مهمی برشمرد که در حوزه ها بین المللی و موسسات حقوقی کشورهای پیشرفته مورد توجه است و گفت: متأسفانه در کشور ما به موضوع تخصص گرایی در حقوق کمتر توجه شده است و وکلا مثل پزشک عمومی به صورت غیر تخصصی در تمامی حوزه ها مشاوره می دهد.
وی دهکده بین المللی سفید را اولین و پیشرفته ترین موسسه حقوقی کشور معرفی کرد که به کار گروهی و تخصص گرایی توجه ویژه کرده است و افزود: این موسسه با بهره گیری از اساتید دانشگاه و افراد حرفه ای در مذاکرات و قراردادهای بین الملل یک ظرفیت حقوقی قابل اطمینان را ایجاد کرده اند.

تدوین قرارداد و مدیریت دعاوی

به گفته مشاور حقوقی قراردادهای بین المللی نفت، در عرصه بین المللی و حقوق تجارت و قراردادهای بین المللی دو موضوع تدوین قرارداد و مدیریت دعاوی از اهمیت بالایی برخوردار است لذا در مرحله اول باید تمرکز برقرارداد باشد که از لحاظ حقوقی کامل، جامع و قابل دفاع باشد.
وی با انتقاد از اینکه تجار در ابتدا خودشان قراردادها را تنظیم و زمانی که با اختلافاتی مواجه می شوند، به وکیل مراجعه می کنند، تصریح کرد: به عنوان مثال در قرارداد توتال که یک شرکت پیشرفته ایتالیایی است تمام تمرکز بر مرحله اول یعنی تدوین قرارداد بود که دچار مرحله دوم نشوند و به طور آنلاین با متخصصان و مشاوران  حقوقی در هنگام قرارداد در ارتباط بودند.

تشکیل 15 میلیون پرنده در دستگاه های قضایی

در ادامه کارگاه تخصصی مدیریت مذاکرات بین المللی و تنظیم قرادادها دکتر مجید قاضی زاده عضو هیئت مدیریت موسسه حقوقی دهکده سفید با اشاره به تشکیل 15 میلیون پرونده حقوقی در دستگاه های قضایی اشاره کرد و گفت: با توجه به جمعیت کشور 30 میلیون از جمعیت کشور در سال گذشته به صورت مستقیم درگیر پرونده های قضایی بودند.
وی با تأکید بر ارتقاء فرهنگ حقوقی به نحو شایسته در جامعه خاطرنشان کرد: از نگاه مدیران دولتی و خصوصی نقش وکیل تنها در رفع معظل و اختلافات است و وکیل را تنها در دعاوی می شناسند در صورتی که باید قبل از نزاع و اختلاف وکلا حضور داشته باشند.
به گفته این استاد دانشگاه باید فرهنگ الزامی شدن حضور وکیل قبل از نزاع در جامعه شکل گیرد زیرا این مهم در حقوق بین الملل نیز تسدی پیدا خواهد کرد.
 وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته همان طور که در مراکز اقتصادی اعم از دولتی یا خصوصی بخشی از درآمد برای تبلیغات اختصاص داده می شود، برای در مسایل حقوقی نیز بودجه ای اختصاص داده شود اما در حقوق داخلی و بین الملل ما این خلاء وجود دارد که باعث شده عقب افتادگی ما در مذاکرات می شود. 





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار