رئیس اتاق بازرگانی ایران:
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: 67 کشور دنیا به دنبال احیای راه ابریشم هستند و با احیای این مسیر ، باید سهم و موقعیت خراسان را در این تحول اقتصادی تعیین و زمینه استفاده از این موقعیت را فراهم کرد.
کد خبر: ۴۸۳۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹ 25 August 2017
به گزارش تابناک رضوی ، غلامحسین شافعی در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و فرصتهای سرمایه گذاری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد افزود: مردمی کردن اقتصاد و تجمیع پول های خرد در توسعه اقتصادی بسیار مفید است .

وی با بیان اینکه در دهه گذشته سرمایه های خرد در کشور جمع آوری می شد و کاملا از بخش تولید جدا شدند و این منابع مالی به سمت واسطه گری و دلالی پیش رفتند، گفت: اقتصاددانان بزرگ دنیا پیش بینی کردند که از سال 2025 به بعد باید اقتصاد دنیا را بین مرزهای چین و هند پیدا کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهارداشت: سهم بازار سرمایه از توسعه اقتصادی در ایران کم و حدود 6 درصد و بار تامین منابع مالی بر دوش بانکهاست.

شافعی افزود: سیستم بانکی در هر کشوری می تواند یکی از نقاط تعیین کننده وضعیت اقتصادی باشد و در کشورهای توسعه یافته سیستم بانکی با نظام سرمایه همراه است.

وی با اشاره به اینکه از 12 سال قبل موسسات مالی و اعتباری کار خود را در کشور با سروصدا آغازبه کار کردند اظهارداشت : برخی از  موسسات برخلاف واقعیت، تابلو دارای مجوز از بانک مرکزی را بر سردر خود نصب کردند در حالی که بعضا کاملا غیرقانونی بودند اما حمایت شدند و برای سیستم بانکی هم مسائلی ایجاد کردند.

شافعی گفت: اتفاقات مذکور موجب شد رابطه بین بانکها و بنگاه ها کاملا متفاوت شود و به جای آنکه مانند دو شریک صمیمی، صادقانه به توسعه کشور کمک کنند، از هم جدا شده و مشکلاتی برای هر دو طرف به وجود آمد.

وی خاطر نشان کرد: تا سه هفته گذشته، آخرین موارد مربوط به موسسات غیرمجاز از سوی بانک مرکزی به دایره تنظیم و قانونی درآمد که امید واریم بانک مرکزی بر مشکلات فائق آید و این موسسات منظم  شده و سیستم بانکی و پولی کشور را از این بی سامانی نجات پیدا کند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: کمتر شاهد بودیم که قدرت موجود بانک مرکزی قادر باشد سیستم بانکی را به رعایت برنامه های خود ملزم کند ، اما اکثر بانکها از بانک مرکزی اطاعت نمی کنند و به جز یک یا دو بانک، کمتر اتفاق افتاده بانکها نرخ مصوب تسهیلات بانک مرکزی را رعایت کرده باشند.

وی  با بیان اینکه نرخ سود 18 درصد مصوب بانک مرکزی را کمتر بانکی رعایت کرده افزود:این نرخ سود، تولیدکنندگان را وادار به سپرده گذاری می کند و در عمل نرخ سود تسهیلات بیشتر از 18 درصد می شود.

شافعی خاطرنشان کرد: بانکها باید بدانند که اگر بخش اقتصادی کشور از رونق بیفتد، قطعا هم بانکها سقوط می کنند، لذا باید بانکها همراه با بنگاه های اقتصادی فکر کنند تا اقتصاد کشور را به حرکت درآورده و سیستم بانکی را از این نابسامانی نجات دهند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران مبنای نتیجه بخش بودن سرمایه گذاری، رابطه مطلوب بین بانکها و بنگاه های اقتصادی  را عنوان کرد و  افزود: بنگاه ها و بانکها باید بپذیرند که شریک یکدیگر هستند و دو شریک باید به عنوان دو بازو با هم حرکت کنند تا هر دو موفق شوند. 

شافعی با اشاره به کابینه دولت دوازدهم گفت: وزیران جدید در حوزه اقتصاد برنامه های خوبی برای بهبود وضعیت اقتصادی دارند و برنامه ششم توسعه نیز از موارد خوبی برخوردار است .

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اکنون افزایش سهم بازار سرمایه از توسعه اقتصادی در کشور مورد توجه جدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته  که نوید بازار سرمایه در حوزه اقتصادی کشورو راهکارهای جدیدی  را می دهد.

وی با تاکیید برا اینکه ظرفیت اقتصاد ایران نیازمند این همه بانک و موسسه اعتباری – مالی نیست، افزود: در شرایط کنونی اقتصاد کشور هر گامی که در جهت توسعه سرمایه گذاری برداشته شود، مبارک است، لذا برگزاری نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و فرصتهای سرمایه گذاری اقدامی مثبت تلقی می شود.

دربخش دیگری از این مراسم ،محمد مهدی مروج الشریعه،معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی بااشاره به برگزاری نمایشگاه بورس و بانک و فرصتهای سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: بازاری از همان جایی که سقوط کرده بلند می شود.

وی خاطرنشان کرد: بورس از مصادیق سرمایه هستند و بیمه  و بانکها نقش استارتاپ ها را عهده دار هستند تا به روند توسعه شتاب دهند.

مروج الشریعه روند اقتصادی کشوررا درحال تغییر خواند و افزود:سیستم های نوبن و رویکردهای کشور در حوزه اقتصادی روند مبارک و باارزشی است.

درادامه مراسم، محمد رضا حیدری،رییس شورای اسلامی شهر مشهد ضمن اعلام برنامه های شورای منتخبین پنجم گفت: یکی از برنامه های ما این است که همه شرکای اقتصادی و اجتماعی را در فضای تصمیم گیری، مشارکت دهیم و در کمیسیون اقتصادی شورا و کارگروه ویژه و تخصصی عمران به نام  " کارگروه توسعه و عمران طوس" راایجاد کردیم.

حیدری با بیان اینکه شورای پنجم  نیازمند رفع موانعی است که در بخشهای مختلف شهرداری طی اینهمه سال اتفاق افتاده ، افزود:قراردادهای شهرداری نیازمند اجماع و تدوین قوانین جامع است تا سرمایه گذارپروژه ها معطل  سرمایه گذاری و اصلاحیه ها نشود.

سپس،حجت الاسلام سید امین جوادی،مدیرعامل موسسه اعتباری ملل گفت:توسعه به بال سرمایه نیاز دارد و این توسعه زمانی اتفاق می افتد که  مشارکت واقعی اتفاق بیفتد و مشارکت صوری نباشد.

وی افزود:درکشور ما هنوز در توسعه به جایگاه مطلوب نرسیدیم،زیرا اقتصاد ما بانک محور شده است،درحالیکه در کشورهای دیگر در ازای دریافت سرمایه، بانکها از سرمایه گذاران هزینه هم دریافت می کنند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار