به نظر می‌رسد حالا که آیت‌الله علم الهدی به هر دلیلی با برگزاری کنسرت‌ به دلیل ابتذال مخالف هستند بهتر است مشهد میزبان کنسرت‌های موسیقی سنتی و نواحی ایران باشد.
کد خبر: ۴۸۵۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵ 28 August 2017
عصر ایران؛ مصطفی داننده- بعد از 6 سال در مشهد، کنسرت برگزار شد. سالار عقیلی خواننده معروف سنتی ایران توانست بعد از سال‌ها در مشهد کنسرت برگزار کند.

عدم برگزاری کنسرت در مشهد مخالفت امام جمعه این شهر یعنی آیت‌الله علم الهدی است. آیت‌الله علم الهدی بر این باور است که ‌کنسرت در ایران با ابتذال همراه است و در مشهد بی‌حرمتی و جسارت به امام رضا است.

امام جمعه مشهد در سال 95 خطاب به کسانی که خواستار برگزاری کنسرت در مشهد بودند گفت:« تو کنسرت می‌خواهی؟ خب برو جای دیگر زندگی کن، چرا اینجا داد و فریاد راه می‌اندازی و چانه‌ می‌زنی؟»

این مخالفت‌ها باعث شده بود 6 سال هیچ کنسرتی از سنتی تا پاپ در مشهد برگزار نشود و یا در آستانه برگزاری لغو شود. حالا سالار عقیلی خواننده معروف سنتی ایران که بسیاری از سرودهای حماسی ایران را او خوانده است در مشهد کنسرت برگزار کرده است. آنهم بدون مشکل.

قاعدتا سبک موسیقی او با ابتذال مورد نظر امام جمعه مشهد همراه نیست. کلا موسیقی سنتی آنهم از جنس موسیقی عقیلی، ناظری و شجریان نمی‌تواند به سمت ابتذال مورد نظر برخی روحانیون حرکت کند. سازهای این موسیقی نیز متعلق به ایران است. سازهایی که در جهان به سازهای ایرانی معروف هستند.

به نظر می‌رسد حالا که آیت‌الله علم الهدی به هر دلیلی با برگزاری کنسرت‌ به دلیل ابتذال مخالف هستند بهتر است مشهد میزبان کنسرت‌های موسیقی سنتی و نواحی ایران باشد. به ویژه اینکه خراسان خود ید طولایی در موسیقی سنتی ایران دارد. 

می‌شود در مشهد کنسرت برگزار کرد

برگزاری این جنس کنسرت می‌تواند هر دو طرف ماجرا را راضی نگه دارد. قطعا کسانی که دوست دارند در مشهد کنسرت برگزار شود از کنسرت امثال عقیلی در مشهد استقبال می‌کنند.

با برگزاری این کنسرت‌ها دیگر لازم نیست دوست‌داران کنسرت مشهد را ترک کنند و جای دیگر زندگی کنند. امروز کشورهای همسایه ایران میزبان کسانی هستند که فقط و فقط به خاطر حضور در کنسرت‌ها به کشورهای حوزه خلیج فارس یا شمال ایران سفر می‌کنند. سفرهایی که برخی از آنها ارزان تر از سفرهای برخی شهرهای ایران است.

با این محدودیت به جوانان خود گفتیم اگر کنسرت می‌خواهی در ایران یا در مشهد دنبال آن نگرد. این نوع نگاه جذب حداکثری مورد نظر مقام معظم رهبری نیست بلکه دفع حداکثری است.

جوانان امروز ایران به واسطه شبکه‌های اجتماعی با سراسر جهان ارتباط دارند. برای نسل‌های تازه ایران بسیاری از این دلایل پذیرفتنی نیست. برخی از خطبه‌ها، برخی از سخنرانی‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند جوان ایرانی را قانع کند که به کنسرت نرود.

کاش مسئولان کشوری بگویند جوان به کنسرت نرود کجا برود؟ چه برنامه‌ای برای خالی کردن انرژی جوانان طراحی کرده‌ایم؟ کاش پاسخ می‌دادند برای جوانان مشهدی چه امکاناتی تدارک دیده‌اند که آنها زمان را خود را در این مکان‌های فرهنگی و اجتماعی سپری کنند.

شاید در این میان عده‌ای بگویند کنسرت دغدغه اصلی جوانان کشور نیست و آنها درد اشتغال دارد. آری درست است. جوانان کشور مشکل اشتغال دارند و باید به آنها رسیدگی شود. اما همین جوان احتیاج به شادی دارد. احتیاج به فضایی دارد که انرژی خود را تخلیه کند. تصور کنید جوان بیکار باشد و هیچ فضایی هم برای خالی کردن انرژی انباشته شده خود نداشته باشد. این جوان به چه سمتی کشیده می‌شود.

واقعا اگر کنسرت دغدغه جوانان مشهد نیست و مشکل آنها اشتغال است چرا امام جمعه محترم مشهد در خطبه‌های خود در نماز جمعه به مسئله کنسرت اشاره می‌کنند؟

به نظر می‌رسد باید هرچه زودتر به یک راهکار مشخص در مورد برگزاری کنسرت در سراسر کشور رسید و این مشکل را برای همیشه حل کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار