ساختمان های بلندمرتبه بر ساختمان های تاریخی سایه افکنده و تجاوز به حریم میراث فرهنگی این روزها موضوع جدیدی نیست و همواره از مسائل مغفول مانده کلان شهرها به خصوص مشهد است.
کد خبر: ۴۸۶۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱ 30 August 2017
به گزارش تابناک : ساختمان های بلندمرتبه بر ساختمان های تاریخی سایه افکنده و تجاوز به حریم میراث فرهنگی این روزها موضوع جدیدی نیست و همواره از مسائل مغفول مانده کلان شهرها به خصوص مشهد است. در این میان چندی پیش پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران در نامه‌ای به رشیدیان استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان‌رضوی، مصوبه شورا را درباره طرح بافت پیرامونی حرم مطهر حضرت امام‌رضا(ع) ابلاغ کرد. در این نامه به حفظ حریم ها در بندهایی تاکید شده است. خبرنگار تیتر شهر در این راستا به سراغ احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تهران رفت و در خصوص تجاوز شهرداری ها به حریم کلان شهرها پرس و جو کردیم. 

مسجد جامعی در این خصوص گفت: رعایت حریم های میراث فرهنگی در شهر اهمیت زیادی دارد و متاسفانه رعایت نشده است و من امیدوارم شهرداری در دوره جدید رعایت کند. 

وی ادامه داد: مثلا بناهایی که در پیرامون مجلس شورای اسلامی است در واقع در حریم ساخته می شود و این بر خلاف قوانینی است که مجلس تصویب کرده اما از شهرداری می خواهیم که از قانون در حوزه شهر حمایت کند و با کسانی که اجرا نمی کنند از راه مناسب وارد گفتگو شود و به آن ها الزام اجرای قانون را یادآوری کند.

عضو شورای پنجم در خصوص تجاوز به حریم اطراف حرم امام رضا(ع) افزود: حریم های اطراف حرم امام رضا(ع) آسیب زیادی دیده است. مهم ترین سرمایه ملی و مذهبی ما آستان حضرت امام رضا(ع)  بوده که اصلا حریم هایش رعایت نمی شود.

وی گفت: متاسفانه اخیرا که به مشهد سفر داشتم در خیابان تهران دیدم  بنایی ساخته شده که بنای مرتفعی است. نمی گویم بلندمرتبه  زیرا در برابر امام رضا هیچ چیز بلند مرتبه نیست اما این بنا به نحوی ساخته شده است که رو به بارگاه حضرت است و برای سازنده امتیازی تلقی می شود و افرادی که به آن هتل می آیند قیمت های کلانی باید پرداخت کنند. 

مسجد جامعی خاطر نشان کرد: به هر حال حفظ حریم، حفظ حرمت هم هست و امیدوارم شهردار مشهد به این مسائلی که کمتر توجه شده، بیشتر توجه کند.

این فعال حوزه فرهنگی و عضو شورای شهر تهران در ادامه به عدم رعایت قانون توسط شهرداری ها در گذشته اشاره کرد و افزود: مشکلی که ما در سال های پیش داشتیم ارتباط مخدوش بین حاکمیت ملی و محلی بود که به شدت آسیب پذیر شده بود. 

مسجد جامعی عنوان کرد: به نظرم مدیریت شهری گذشته ادبیاتی به کار نمی برد که مدیریت ملی را به همکاری تشویق کند. در این دوره قطعا این گونه نیست و ما تلاش داریم که شهردار ما عضو دولت شود و هم آنکه شهردار ادبیات گفتگو با دولتمردان را دارد و این به نفع شهروندان خواهد بود. 

وی در پایان گفت: زمانی که قانون اجرا نشود این حریم ها نیز رعایت نمی شود. آینده به نفع شهروندان خواهد بود و بهبود کیفیت زندگی از همکاری دولت ملی و محلی ناشی خواهد شد.





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار