نشست صمیمانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با جمعی از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و موسسه های قرآنی عصر جمعه در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار شد.
کد خبر: ۴۸۷۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۴ 02 September 2017
به گزارش تابناک قم، مدیرکل برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست از رفع مشکل بیمه فعالان قرآنی درکشور خبر داد و گفت: با رفع مشکل بیمه فعالان قرآنی طی سه ماه گذشته 2 هزار تن به بیمه شدگان قرآنی افزوده شده ضمن اینکه افرادی که سه ماه حق بیمه خود را پرداخت نکرده بودند و بیمه آنها قطع شده بود، با پیگیری های وزارت ارشاد این موضوع برطرف و دوباره بیمه آنها برقرار شد.

حجت الاسلام محمد علی خسروی، با بیان اینکه بودجه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای امسال 2 برابر شده و رشد 100 درصدی یافته است گفت: واقعیت این است که مشکل امروز حوزه قرآنی و نیز عقب ماندگی اخلاق و رفتار قرآنی در کشور کمبود بودجه و افزایش امکانات و پرداختن به ظواهر نیست بلکه آن چه که قفل دلها را باز می کند و موجب علاقه به قرآن می شود تدبر در آیات وحی است.

وی با بیان اینکه از تدبر در قرآن دور افتاده ایم، مهمترین رویکرد معاونت قرآن و عترت را توجه به تدبر در قرآن اعلام کرد و گفت: چهار هزار موسسه قرآنی زیر پوشش فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات در کشور وجود دارد که ملاک کمک مالی به این موسسه ها سرانه شاگردانی است که در فهم قرآن بیشتر موفق بوده اند.

خسروی ادامه داد: توانمندسازی موسسات قرآنی از طریق تربیت مربیان از نظر فهم قرآن ، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه یکی از کارهای مهمی است که امسال به منظور افزیش تدبر در قرآن در دستور کار وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

قم مرکز سینمای معنی گرای ایران خواهد بود/ کسب 360 عنوان در جشنواره های خارجی 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی و سمعی، بصری کشور نیز در این نشست، سینما را یکی از مهمترین و اثرگذارترین حوزه های فرهنگی و هنری در دنیا دانست و گفت: سینمای ایران هر چند بسیار عقب تر از جایگاه مورد انتظار ما به عنوان یک رسانه اثرگذار جمهوری اسلامی در دنیا است ولی توانست در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، مظلومیت ایران را در دنیا فریاد و نگاه جهانیان را به جمهوری اسلامی تغییر دهد.

محمد مهدی حیدریان، کسب 360 جایزه در جشنواره های فیلم خارجی را از جمله افتخارات صنعت سینمای کشور دانست و افزود: اگر چه هر جشنواره دارای مقاصد خاص خود است ولی حوزه مشترک دنیا مسائل انسانی است که کسب افتخار سینماگران ایران در جشنواره های مختلف بین المللی موجب افتخار و شناخت جهان از ایران است.

وی ادامه داد: حضور فیلم سازان کشورمان در جشنواره های خارجی و کسب عناوین و افتخارات متنوع باعث شده که ارزیابی کشورهای خارجی از این سینما، دانستن ایران به عنوان کشوری آزاد و فرهنگی است.

حیدریان گفت: در چشم انداز 10 ساله وزارت ارشاد، جشنواره ها به عنوان گذرگاه لازم برای ورودی به بازار جهان جانمایی شده است.

وی تشکیل قطب های فرهنگی و سینمایی در کشور را یکی از اولویت های چهار سال آینده دانست و گفت: با دسته بندی های مختلف، قطب و مرکز فرهنگی و سینمایی در استان های مستعد و دارای ظرفیت ایجاد می شود.

وی با تاکید بر اینکه قم مرکز سینمای معناگرای ایران خواهد بود افزود: تا پایان شهریور توافق نامه جامعی بین استانداری قم و سازمان سینمایی و سمعی، بصری امضا می رسد که بر اساس آن آنچه که این سامان در قم به عنوان قطب فرهنگی کشور سرمایه گذاری می کند به همان میزان استانداری قم نیز سرمایه گذاری کند که این تفاهم نامه در حوزه فرهنگی و سینمایی قم ایجاد تحول می کند.

سهم وزارت ارشاد از بودجه عموم، 30 صدم درصد

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست، با اشاره به بودجه فرهنگی کشور گفت: 5.3 درصد بودجه عمومی کشور یعنی رقمی بالغ بر 91 هزار میلیارد ریال از بودجه عمومی به بخش فرهنگ اختصاص داده شده که از این میزان، 80 هزار میلیارد ریال در بین موسسه ها و نهادهای فرهنگی کشور و تنها 11 هزار میلیارد ریال یعنی 30 صدم درصد بودجه عمومی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلق گرفته است.

علی اصغر کاراندیش با بیان اینکه وزارت ارشاد با این بودجه توانسته در کشور کارهای خوبی انجام دهد گفت: توجه به استان ها در سال های اخیر به عنوان یک اصل تبدیل شده به طوری که اعتبارات تزریق شده به استان ها در سال 95، پنج برابر اعتبارات استان ها در حوزه فرهنگ از طریق وزارت ارشاد در سال 91 بوده است.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها در مورد احتمال واگذاری تالار مرکزی شهر قم به شهرداری این شهر گفت: بر اساس قانون، هر آنچه که نیاز به تصدی گری داشته باشد باید به بخش غیردولتی داده شود و در قانون تعیین نشده که نباید به شهرداری واگذار شود.

کاراندیش با اشاره به برآوردهای اقتصادی از عملکرد تالار مرکزی شهر قم گفت: هزینه سالانه نگهداری، تعمیر و تجهیز این سالانه رقمی بالغ بر 12 میلیارد ریال و درآمد سالانه آن 13 میلیارد ریال برآورد شده است یعنی سود سالانه این مجتمع یک میلیارد ریال است که نشان می دهد این واگذاری بر اساس سیاست سودآوری و محدودیت فعالیت برای فرهنگ وهنر نیست.

وی ادامه داد: تاکنون 98 مجتمع فرهنگی در سراسر کشور واگذار شده که در اکثریت این مجتمع، واگذاری موجب رونق و افزایش کیفیت بوده که این اتفاق نیز باید درقم نیز رقم بخورد.

وعده رئیس جمهوری به اصحاب رسانه در حال تحقق است

معاون امور مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی نیز در این نشست، قانون مطبوعات و قانون سازمان نظام رسانه ای کشور را 2 قول رئیس جمهور به اصحاب رسانه اعلام کرد و گفت: قانون مطبوعات در کمیسیون لوایح مجلس شورای اسلامی درحال طی کردن آخرین مراحل بررسی و ارائه به صحن علنی مجلس است ضمن اینکه لایحه قانون سازمان نظام رسانه ای به منظور رسیدگی به تخلفات صنفی توسط خانه مطبوعات و اهالی رسانه نیز در حال بررسی در کمیسیون فرهنگی دولت است.

حسین انتظامی، برگزاری شفاف انتخابات خانه مطبوعات در کشور را از جمله اقدام های مهم در حوزه مطبوعات دانست و گفت: خانه های مطبوعات دارای ظرفیت های زیادی در کشور و فضای مناسبی برای داوری مطبوعات هستند که بر اساس آن پیش از شکایت از خبرنگار به دادگاه، باید اول شکایت در خانه مطبوعات مطرح شود تا موضوع مرتفع و کرامت خبرنگار حفظ شود.

وی ادامه داد: میثاق نامه اخلاق حرفه ای که شورای داوری آن شهریورماه امسال نهایی می شود به منظور بررسی تخلفات رسانه ها توسط خود مطبوعات به زودی اجرایی می شود که این منشور شامل 88 رسانه مهمی است که به این میثاق نامه پیوسته اند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دراین نشست با تاکید بر واگذاری صدور اکثر مجوزهای حاکمیتی به استان ها گفت: اولویت اصلی فعالیت هنری با انجمن های فرهنگی فعال در کشور است و آمادگی لازم برای واگذاری جشنواره ها، بزرگداشت ها و همایش های فرهنگی استان ها به انجمن های فرهنگی و هنری فعال هستیم.

علی مرادخانی با بیان اینکه اگر الزام ادارات دولتی به خرید آثار هنرمندان تا سقف یک درصد اعتبارات آنها عملی شود موجب رونق حوزه های هنری در کشور می شود افزود: به دنبال الزام دستگاه های دولتی برای این منظور بودیم که در قانون به جای الزام، ادارات را مختار برای این کار کرد که به دلیل اینکه رغبت مناسب در کشور ایجاد نشد.

وی با اشاره به ظرفیت های فرهنگی و هنری قم گفت: در حوزه های مختلف فرهنگی هنری می توان با اصحاب فرهنگی قم کارهای بزرگی در کشور انجام داد که تئاتر دینی یکی از این ظرفیت ها است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار