کد خبر: ۴۸۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳ 02 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ اولین جلسه رسمی شوراهای شهر و روستای کشور با احتساب امروز ١١ روز پیش برگزار شد، اولین جلسه‌ای که طبق قانون باید اعضا، شهردار منتخب خود را انتخاب و برای دریافت حکم به وزارت کشور یا استانداری و فرمانداری معرفی می‌کردند و این نهادها نیز موظف هستند در مدت ١٠ روز حکم شهردار منتخب را امضا و صادر کنند.

شرق نوشت: با وجود این در بیشتر شهرهای بزرگ کشور که جمعیتی بالاتر از ٢٠٠‌ هزار نفر دارند و حکم شهردارشان را باید وزیر کشور امضا کند، هنوز یا خبری از انتخاب شهردار نیست یا وزیر کشور هنوز حکم نهایی را امضا نکرده است.

حکم شهردار جدید تهران امضا شد و محمدعلی نجفی کار خود را آغاز کرد، اما در دیگر شهرهای بزرگ کشور هنوز یا اعضای شورا برای گزینه نهایی خود به نتیجه نرسیده‌اند یا حکم شهردار منتخب آنها هنوز به امضای وزیر کشور نرسیده است. در این گزارش وضعیت انتخاب یا امضای احکام شهرداران شهرهای بزرگی؛ مانند مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرمانشاه، ارومیه، رشت، زاهدان، کرمان و یزد را که به‌ترتیب و بعد از تهران پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران هستند بررسی کرده‌ایم. اولین جلسه رسمی شوراهای شهر و روستای کشور با احتساب امروز ١١ روز پیش برگزار شد، اولین جلسه‌ای که طبق قانون باید اعضا، شهردار منتخب خود را انتخاب و برای دریافت حکم به وزارت کشور یا استانداری و فرمانداری معرفی می‌کردند و این نهادها نیز موظف هستند در مدت ١٠ روز حکم شهردار منتخب را امضا و صادر کنند. با وجود این در بیشتر شهرهای بزرگ کشور که جمعیتی بالاتر از ٢٠٠‌ هزار نفر دارند و حکم شهردارشان را باید وزیر کشور امضا کند، هنوز یا خبری از انتخاب شهردار نیست یا وزیر کشور هنوز حکم نهایی را امضا نکرده است.

مشهد: اعضای شورای شهر مشهد هم مانند تهران به پیشواز اولین جلسه رسمی رفته و حتی پیش از یکم شهریور، شهردار خود را انتخاب کرده بودند. آنها در اولین جلسه رسمی خود «قاسم تقی‌زاده‌خامسی» را به‌عنوان شهردار مشهد انتخاب کردند. حکم او هم هنوز امضا نشده است و روز ششم شهریور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، دراین‌باره گفت: درخواست صدور حکم برای شهردار مشهد هنوز به تهران نرسیده است و باید تشریفات قانونی در وزارت کشور انجام شود، بنابراین اعلام زمان صدور حکم ممکن نیست و باید فرایندها و روال خاص آن طی شود. فردای آن روز هم محمدرضا حیدری، عضو شورای شهر مشهد، اعلام کرد که نامه معرفی شهردار جدید به وزارت کشور با تأخیر ارسال شده است.

اصفهان: اعضای شورای شهر اصفهان هم مانند تهران در اولین جلسه رسمی خود قدرت‌الله نوروزی را با ١٣ رأی موافق به‌عنوان شهردار جدید خود انتخاب کردند و این روزها در انتظار صدور حکم رسمی وزارت کشور برای شهردار منتخبشان هستند. از انتخاب او که با استقبال جریان‌ها و چهره‌های مختلف نصف جهان مواجه شده است، هفت روز گذشته و اعضای شورا در مصاحبه‌های خود تأکید کرده‌اند که منتظرند وزارت کشور هرچه‌سریع‌تر حکم جمالی‌نژاد را امضا کند.

کرج: در شهر کرج نیز ١٣ عضو شورای شهر اصغر نصیری را به‌عنوان شهردار منتخب خود از بین چندین گزینه پیشنهادی انتخاب و معرفی کرده‌اند. حکم او نیز هنوز به امضای وزیر کشور نرسیده است.

شیراز: در کلان‌شهر شیراز هم از ١٣ کرسی شورای این شهر که ١٢تای آن به اعضای اصلاح‌طلب رسیده است، هر ١٣ عضو به انتخاب عبدالحمید معافیان به‌عنوان شهردار شیراز رأی دادند. حکم شهرداری او نیز همچنان منتظر امضای وزیر کشور است.

تبریز: در مرکز استان آذربایجان‌شرقی هم کرسی‌های آن هشت به پنج بین اعضای اصلاح‌طلب و اصولگرا تقسیم شده است. بر سر انتخاب شهردار توافق نهایی حاصل نشد و آنها در نهایت محمدحسین اسحقی را به‌عنوان سرپرست شهرداری برگزیدند.

قم: در شهر قم ١٣ عضو اصولگرای شورای شهر پنجم رأی به ادامه شهرداری مرتضی سقائیان‌نژاد در این شهر دادند و او را در سمت خود که از ١٤ خرداد ١٣٩٤ در آن مشغول است ابقا کردند.

اهواز: شهردار مرکز استان خوزستان هم در دومین جلسه رسمی شورای این شهر انتخاب شد، آنها منصور کتانباف را با ۱۳ رأی شهردار اهواز کردند و البته هم‌زمان محمد عتاب اهوازی را نیز به‌عنوان سرپرست شهرداری معرفی کردند، چراکه حکم شهردار جدید هنوز امضا نشده است.

کرمانشاه: در شهر کرمانشاه نیز اعضای شورای شهر پنجم همچنان مشغول بحث و بررسی برای انتخاب گزینه نهایی خود به‌عنوان شهردار هستند و هنوز به نتیجه خاصی نرسیده‌اند.

ارومیه: در ارومیه هم هنوز از انتخاب شهردار جدید این شهر خبری نیست و اعضای شورا هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. هرچند برخی خبر احتمال ابقای شهردار کنونی این شهر می‌دهند.

رشت: دو جلسه اول شورای شهر جدید رشت برگزار شده است و هنوز اعضای این شورا بر سر انتخاب شهردار خود به توافق نهایی نرسیده‌اند.

زاهدان: در شهر زاهدان هم اعضای شورای شهر در اولین جلسه کاری دوره پنجم با اکثریت آرا «نذیراحمد هاشم‌زهی» را تا تعیین شهردار دائمی به‌عنوان سرپرست شهرداری زاهدان انتخاب کردند. وی پیش از این شهردار منطقه پنج شهرداری زاهدان بود.

کرمان: اعضای شورای شهر کرمان در اولین جلسه خود «سیدمحمد موسوی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهری شهرداری کرمان را به‌عنوان سرپرست شهرداری کرمان انتخاب کردند. با این حساب، شهر کرمان تا اطلاع ثانوی با سرپرست مدیریت می‌شود.

یزد: در شهر یزد اعضای شورا پس از انجام رأی‌گیری، مهدی جمالی‌نژاد را با اکثریت آرا به‌عنوان شهردار جدید شهر یزد انتخاب کردند. جمالی‌نژاد که با ١١ رأی به‌عنوان شهردار یزد انتخاب شد، پیش از این شهردار اصفهان بود. حکم او هنوز از سوی وزیر کشور امضا نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار