دانشجویان جهادگر یزدی با حضور در دهستان محروم چاهک از توابع شهرستان خاتم، برنامه‌های گوناگونی در راستای محرومت زدایی از این مناطق اجرا می‌کنند.
کد خبر: ۴۸۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱ 04 September 2017

به گزارش تابناک یزد،به گزارش خبرگزاری فارس از خاتم، دهستان چاهک از توابع بخش مرکزی شهرستان خاتم ازجمله مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته استان است که قرارگاه پیشرفت آبادانی سپاه الغدیر استان یزد در نظر دارد با اجرای برنامه‌های متعدد و ارائه خدمات متنوع به همت بسیجیان استان و همیاری مسئولین و مردم منطقه شرایط آبادانی و پیشرفت آن را فراهم کند.

 یکی از برنامه‌هایی که در این راستا در این منطقه صورت می‌گیرد، برگزاری اردوهای جهادی هدفمند و منظم در روستاهای چاهک است. گروه‌های جهادی فاطمه الزهرا(س) دانشگاه یزد و گروه شهید احمدی کاظمی دانشگاه علم و هنر از شاخص‌ترین گروه‌های جهادی  فعال در این مناطق هستند که در ذیل قرارگاه  جهادی شهید محمدخانی یزد تشکیل‌شده و به فعالیت‌های گوناگونی در راستای محرومیت‌زدایی می‌پردازند.

روح‌الله قندهاری مسئول هماهنگ‌کننده جهادگران حاضر در این منطقه با تأکید بر اینکه دانشجویان بسیجی جهادگر، آتش به اختیارهایی هستند که به دنبال آبادانی و محرومیت‌زدایی از روستاها هستند و در این اردوها روحیه جهادی و انقلابی را در خود تقویت می‌کنند افزود: ۴۰ دانشجو جهادگر این گروه که در روستاهای هاشم‌آباد، بختیاری و چاه ابوالفضل به فعالیت می‌پردازند در طول این اردو ده‌روزه خدمات متنوع عمرانی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی و اقتصادی به مردم شریف این مناطق ارائه خواهند کرد.

وی اظهار داشت: برگزاری کلاس‌های سفالگری، آموزش ریاضی و تقویتی، سبک زندگی اسلامی، برپایی سینما روستا، برگزاری یادواره شهدا و ارائه خدمات مشاوره‌ای ازجمله برنامه‌های فرهنگی و آموزشی است که در این روستاها در حال برگزاری است.

این دانشجوی جهادگر با تأکید بر اینکه تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان بسیجی که این گروه را همراهی می‌کنند دارای سابقه و مهارت‌های تخصصی هستند تصریح کرد: علاوه بر این روحانی و جوانان طلبه و تعدادی روانشناس و کارشناس اقتصادی و عمرانی نیز با این گروه جهادی در ارائه خدمات متنوع همراهی می‌کنند.

امید و نشاطی که جهادگران با خود به روستا آوردند

حجت‌الاسلام امینی روحانی اهل اهواز که چند سالی است در روستای بختیاری سکونت دارد و امام جماعت مسجدی است که در سال‌های گذشته به دست جهادگران تکمیل‌شده به فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی صورت گرفته و استقبال مردم از آن‌ها اشاره کرد و بیان داشت: تقویت باورهای دینی و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی در روستاهای این منطقه که موردتوجه گروه‌های جهادی نیز است، نقش مؤثری در حل معضلات اجتماعی و فرهنگی این مناطق دارد و مسئولین نیز باید به این مهم توجه کنند.

وی افزود: برنامه‌های متعدد فرهنگی جهادگران و ارائه مشاوره‌های خانواده به اهالی در حل بسیاری از مشکلات خانواده‌ها نقش مؤثری داشته که باید تداوم داشته باشد.

حسین بیگی پیرمرد خادم مسجد روستای بختیاری با ابراز خرسندی از فعالیت‌هایی که دانشجویان بسیجی در طول چند سال برگزاری اردوهای جهادی در این منطقه کمتر توسعه‌یافته انجام دادند اظهار داشت: حضور جهادگران در این روستاها خیر و برکات فروانی را همراه داشته و باعث شده تا مردمان روستایی به‌خصوص جوانان به آینده امیدوارتر شده و تلاششان نیز مضاعف شود.

محسن و مهدی نیز از نوجوانان این روستا هستند که از یادگیری سفالگری و حضور در کلاس‌های سرود و ریاضی ابراز خوشحالی می‌کنند و می‌گویند تمایل دارند وقتی بزرگ‌تر شدند با سایر بچه‌های روستا گروهی تشکیل دهند و مثل این دانشجویان چنین کلاس‌هایی را برگزار کنند.

اردوهای جهادی فرصتی برای تقویت روحیه خودباوری و اعتمادبه‌نفس جوانان روستایی

امیرحسین کارگر یکی دیگر از جوانان این گروه جهادی است؛ باوجوداینکه او امسال به دانشگاه خواهد رفت، اما دومین سالی است که جهادگران را در این منطقه همراهی می‌کند.

این جهادگر جوان به رفاقت و هم‌صحبتی‌ها فراوانی که با نوجوانان و جوانان روستا داشته اشاره کرد و بیان داشت: باوجوداینکه جوانان روستا افراد مستعدی هستند و ظرفیت‌های فراوانی رشد جوانان در این منطقه وجود دارد اما مسائل گوناگونی ازجمله داشتن دید غلط نسبت به زندگی شهری و امکانات و فنّاوری‌های آن باعث شده تا خودباوری و اعتمادبه‌نفس آن‌ها کاهش یابد که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی بابیان اینکه حضور دانشجویان جهادگر در این مناطق و صحبت‌های دانشجویان و ارائه مشاوره توسط متخصصین و کارشناسان با آن‌ها باعث تقویت روحیه خودباوری در آن‌ها شده افزود: این جوانان و نوجوانان علاوه بر اینکه نقش مهمی در آبادانی روستاهای خوددارند بلکه می‌توانند در پیشرفت کشور نیز مؤثر باشند و باید در کنار ایجاد شرایط پیشرفت، اعتمادبه‌نفس و امید به آینده را دران تا تقویت کرد که این مهم از برنامه‌های در دستور کارگروه‌های جهادی حاضر در این منطقه است.

از ارائه مشاوره و آموزش به روستائیان تا پیگیری مطالبات کشاورزان و دامداران

محمد بابایی مسئول کارگروه اقتصاد مقاومتی این گروه جهادی و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته صنایع دانشگاه یزد بابیان اینکه کسب‌وکار روستائیان باید در سبد مشاغل ویژه همان روستا تعریف شود افزود: کسب کارهای کوچک و زودبازده که مورد تأکید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز هست باید در روستاها موردتوجه قرار گیرد.

وی به نقش ویژه روستاها در تأمین بخشی از زنجیره غذایی کشور اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه کشت‌های غیراصولی و غیرعلمی و عدم توجه برخی مسئولین به‌ضرورت آگاه کردن روستائیان از اصول علمی و روش‌های صحیح کشاورزی باعث شده تا در این سال‌ها مردم این منطقه با خسارات زیادی در کشاورزی روبرو شوند.

بابایی به طرح‌ها و برنامه‌های این گروه جهادی برای حل معضلات کشاورزی و بهبود اقتصاد روستا اشاره کرد و افراد: فعالیت‌های این بخش محدود به بازه ده‌روزه حضور جهادگران در روستا نبوده، بلکه از مدت‌ها قبل اعضای گروه اقتصادی گروه با حضور در روستا و بررسی معضلات و گفتگو با کارشناسان و مسئولین به دنبال این بودند تا گام مؤثری در راستای بهبود وضعیت معیشتی و شرایط کسب‌وکار روستا برداشته شود.

مسئول کارگروه اقتصاد مقاومتی این گروه جهادی، ترغیب و آموزش و ارائه مشاوره به روستائیان جهت پرورش مرغ بومی، کاشت زعفران و باغداری با روش‌های نوین و اقتصادی را ازجمله فعالیت‌های این گروه دانست و اظهار داشت: با جلب اعتماد روستائیان و ارائه مشاوره چهره به چهره به آن‌ها فرصت‌های شغلی مناسبی برای روستائیان به‌خصوص جوانان این منطقه ایجاد شد.

این دانشجوی جهادگر بابیان اینکه پیگیری از مسئولین و تسهیل گری در امور اداری از دیگر فعالیت‌های دانشجویان بسیجی در چاهک بوده افزود: پیگیری برای ایجاد آب‌بند در روستا و برگزاری جلسات متعدد با مسئولین برای پیگیری مطالبات کشاورزان و دام‌پروران از دیگر برنامه‌های این گروه در منطقه بوده که خوشبختانه نتایجی خوبی را به همراه داشته.

ساخت اولین مسجد روستا چاه ابوالفضل به همت دانشجویان جهادگر

پروژه‌های عمرانی یکی دیگر از برنامه‌های دانشجویان جهادگر دانشگاه یزد و علم و هنر در این منطقه است؛ ترمیم مدرسه روستا، تکمیل ساخت سرویس بهداشتی و حمام و ساخت اولین مسجد روستا چاه ابوالفضل از توابع دهستان چاهک ازجمله فعالیت‌های جهادگران در این اردوی جهادی است.

رضا طراز مسئول شورای چاه ابوالفضل (ع) بابیان اینکه مسجد نقش مهمی در تقویت فرهنگی دینی روستا دارد، وجود آن را در این منطقه ضروری دانست و اذعان کرد: باوجوداینکه چند سالی است زمینی برای ساخت مسجد اختصاص داده‌شده اما نبود نیروی کار و اعتبارات، ساخت آن را با مشکل مواجه کرده بود؛ که با حضور و همت جهادگران و همیاری اهالی ساخت آن آغاز شد.

قندهاری مسئول هماهنگی گروه جهادی نیز در این رابطه با اشاره به اینکه در این اردو جهادی با تلاش جهادگران ساخت مسجد تا مرحله‌ای که تا حدودی قابل‌استفاده باشد پیش خواهد رفت، ابرازی امیدواری کرد با برگزاری دوره‌های تداوم جهادی در طول سال و همیاری اهالی و مسئولین ساختمان مسجد تا پایان سال تکمیل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار