کد خبر: ۴۸۹۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳ 05 September 2017
رییس سازمان حج و زیارت گفت: نمایان شدن جلوه های حج عزتمندانه توام با امنیت، آسایش و رضایتمندی حجاج نشات گرفته از عوامل متعددی بود که از جمله آن می توان به عامل مهم ضابطه مندی حجاج ایرانی اشاره کرد.
به گزارش تابناک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، 'حمید محمدی' روز دوشنبه در نشست خبری در محل بعثه مقام معظم رهبری با بیان این مطلب، افزود: برنامه ریزی دقیق و منسجم، انتخاب نیروهای بسیار کارآمد برای عملیات اجرایی حج، ارائه آموزش های لازم در دوره زمانی کوتاه، همکاری خوب مسئولان عربستان و همچنین تغییر محسوس رویکرد آنها نسبت به برخورد با حجاج ایرانی از دیگر عوامل مهمی بود که موجب شد آنچه نماینده ولی فقیه به مردم قول داده بود، برای حجی عزتمندانه و آرام،‌ تحقق یابد.
وی با بیان اینکه حساسیت نسبت به حج امسال و نگرانی از محدودیت زمانی،‌ موجب شد با جدیت بیشتری کار دنبال شود، گفت:‌ در حوزه های مختلف از جمله مشاعر، ساختار ویژه ای دیده بودیم و با توجه به نگرانی هایی که در این بخش حساس وجود داشت حتی ستاد بحران نیز پیش بینی شده بود.
رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: بزرگترین نگرانی و دغدعه ما مربوط به مشاعر و بحث گرمازدگی بود که با توجه به برنامه ریزی خوبی که شد با مشکلی مواجه نشدیم و با تمهیداتی که در نظر گرفته شد از جمله چادرهای مناسب،‌ تامین کافی آب و یخ،‌ و لوازم مورد نیاز، حجاج دچار آسیب نشدند.
محمدی خاطرنشان کرد: برنامه عزیمت به جمرات نیز یکی از نکات بسیار مهم بود که با دقت نظر دو طرف و با جدیت پیگیری شد و با در نظر گرفتن مسیرهای رفت و برگشت مشخص،‌ استقرار نیروها در طول مسیر، برقراری نظم و زمانبندی مناسب، هیچ آسیبی متوجه حجاج ایرانی نشد.
وی برنامه عملیات پرواز زائران را یکی از پیچیده ترین بخش های حج در حوزه اعزام و بازگشت برشمرد و گفت: در مرحله اعزام با توجه به فشار کاری بالایی که وجود داشت 75 درصد حجاج ما توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی منتقل شدند وهمین روال برای بازگشت هم انجام می شود.
محمدی ادامه داد: اولین گروه حجاج ما از بامداد روز سه شنبه 14 شهریور از جده راهی ایران می شوند و مجموعه پروازهای ما از روز چهارشنبه از دو فرودگاه جده و مدینه خواهد بود که به طور مساوی 6 پرواز در هر فرودگاه انجام می شود.
وی اضافه کرد: از 19 شهریور که عملا پروازهای مدینه بعدی ها، شروع خواهد شد، طبیعتا حجم پرواز های جده به دو برابر خواهد رسید و در فرودگاه مدینه همان پروازهای قبلی انجام خواهد شد.
رییس سازمان حج و زیارت اظهارکرد: تلاش می کنیم در فرصتی که تعیین شده تا اواخر ذی الحجه حجاج مدینه قبل به ایران بازگردند و حجاج مدینه بعد هم تا حدود 5 یا 6 محرم به کشور اعزام شوند.
محمدی به پیگیری ها برای مشخص شدن وضعیت هفت تن از شهدای فاجعه منا نیز اشاره کرد و گفت: در مذاکرات با وزیر حج عربستان این موضوع قبلا مطرح شده بود به همین دلیل 7 تن از عزیزانی که مشخصا مزار شهید آنها مشخص نیست در این موسم حج با ما همراه شدند.
وی افزود: قبل از ایام تشریق با هماهنگی وزارت حج و صحه عربستان آزمایش DNA گرفته شد و مطابق گفته آنها، فرایندی حدودا 15 روزه دارد که با توجه به اینکه یک هفته از آزمایش می گذرد، امیدواریم که نتیجه زودتر مشخص شود.
وی خاطرنشان کرد: در طول مذاکراتی که با وزیر حج عربستان داشتیم، موارد مربوط به فاجعه منا، ریشه یابی آن، دیه شهدا‌ بر اساس قاعده «قتیل الزحام» و همچنین دیه شهدای مسجدالحرام وعده داده شده بود و طبیعی است که مساله همچنان مصرانه در جلساتی که داشتیم مطرح کردیم و دنبال خواهد شد.
محمدی تصریح کرد: اخیرا هم در جلسه ای که با وزیر حج عربستان داشتیم، تایید کردند که این مساله را بررسی می کنند و نتایج را بعد از موسم حج خواهند داد.
رییس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از این نشست خبری ویژگی هایی متفاوت از حج امسال را برشمرد و گفت:‌ یکی از بحث های که در فضای مجازی به صورت منفی به آن پرداخته شد بحث مچ بندها بود که از ابتدا تا انتهای کار به لحاظ طراحی ایده و ساخت در ایران انجام شد و به لطف خدا همه حجاج با وسواس از آن استفاده کردند و اثر روانی خیلی خوب و اطمینان بخشی ایجاد کرد.
وی افزود: راهنمایان ما محدود هستند اما در کاروان ها افرادی با نرم افزاری ویژه این مچ بندها که در اختیار داشتند به کمک راهنمایان آمدند و به راحتی حجاج را از طریق این مچ بندها و نرم افزار به سمت محل اسکان هدایت می کردند.
محمدی حضور بیش از 15 هزار زائر اهل سنت در مناسک حج امسال و برنامه ریزی برای اعزام آنها به منا در روز ترویه را از دیگر ویژگی ها برشمرد و ادامه داد: از دیگر نکاتی که امسال از اهمیت ویژه ای برخوردار بود، کنترل سیستماتیک و مانیتور کردند حرکت زائران از مکه به عرفات و همچنین رصد حرکت کاروان ها از زمان خروج از چادرها در منا تا رسیدن به جمرات و مسیر بازگشت بود که یک مدیریت میدانی بسیار مناسب انجام شد و این اقدامات برای سال های آتی نیز تقویت می شود.
وی بحث پیشگیری و مواجهه با گرمازدگی در موسم حج را یکی از دغدغه های اصلی دیگر عنوان کرد و گفت: علی رغم اینکه به هیچ کشوری اجازه داده نشد در مشاعر خدمات پزشکی ارائه کند، یکی از ویژگی های تفاهم نامه ما با عربستان سعودی این بود که صرفا به جمهوری اسلامی ایران مجوز داده شد خدمات پزشکی بدهد و در منا بیمارستان صحرایی داشته باشد.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تنها در موسم مشاعر 1500 زائر در عرفات و 6500 زائر در منا مورد معاینات پزشکی قرار گرفتند و ویزیت شدند،‌ اظهارکرد: امکانات خوبی ایجاد شد و نتیجه اش این بود که شاهد بحران و مساله ای در حوزه بیماری ها نباشیم.
وی تعداد افرادی که تا کنون از مجموع 86 هزار 300 حاجی،‌ به رحمت خدا رفتند، 13 نفر عنوان کرد و گفت: این افراد هم عمدتا به دلیل کهولت سن و نارسایی قلبی که از قبل مواجه بودند، جان باختند که در مقایسه با سال های گذشته عدد بستری در بیمارستان ها و همچنین تعداد فوتی ها بسیار کمتر بوده است.
محمدی درباره شرایط اسکان در مدینه و محدودیت ها در این زمینه گفت: وضعیت اسکان در مدینه به دلیل تخریب گسترده ای که در منطقه مرکزی صورت گرفته از نظر تعداد کم هتل ها، بسیار نامناسب است و خیلی کشورها اقامت خود را در این شهر کاهش داده اند.
وی افزود: به دلیل اینکه هیچ هتلی در سال های اخیر منطقه مرکزی مدینه منوره ساخته نشده است طبیعتا هتل های موجود قدیمی ترهستند بنابراین وضعیت کلی اسکان در مدینه نسبت به مکه ضعیف تر است البته نه به این معنی که وضعیت نامطلوب است اما در مقایسه با مکه که حدود 40 درصد هتل های ما امسال نوساز و جدید بود، برابری نمی کند.

**دیپلماسی حج زمینه ای برای بهبود مناسبات ایران و عربستان
نماینده ولی فقیه و سرپرست زایران ایرانی نیز در این نشست خبری با ابراز خرسندی از برگزاری حج در فضایی عزتمندانه و توام با امنیت، احترام و کرامت زایران کشورمان گفت :‌ زایران ایرانی در جامه عمل پوشاندن به توصیه های اخلاقی مقام معظم رهبری بویژه حضور در نمازهای جماعت ؛ تلاوت قران ؛‌تهجد و شب زنده داری و پالایش روح و جان خویش ؛ خوش درخشیدند.
حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر برگزاری موفق و در کمال آرامش حج امسال را مرهون الطاف الهی و بزرگواری و عنایات مقام معظم رهبری ؛ شورایعالی امنیت ملی و دیگر مسئولان بلندپایه کشورمان دانست.
وی حسن اجرای توافقنامه امضا شده میان ایران و وزارت حج عربستان را یادآور شد و گفت :‌ باوجود اختلافات سیاسی و قطع مناسبات رسمی دوکشور ؛ در حج امسال شاهد همکاری های خوبی در بخش های مختلف بودیم و امیدواریم دیپلماسی حج زمینه را برای حل اختلافات دوکشور و برقراری مناسبات دوباره طرفین فراهم سازد.
حجت الاسلام قاضی عسکر گفت :‌ علیرغم دیر به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و عربستان برای حضور زایران کشورمان در حج امسال ؛ اما با همت بلند همه خدمتگزاران حوزه حج و زیارت در بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت و دیگر دستگاههای مرتبط با حوزه حج ؛ شاهد برگزاری موفقیت آمیز حج بودیم.
'‌البته این بدان معنا نیست که هیچ مشکلی وجود نداشته است . برخی مشکلات پیش آمده در موسم حج به مقامات سعودی منتقل شد و بموقع حل گردید و برخی مسائل نیز باید در مذاکرات آتی برای سالهای بعد حل شود.
وی بااشاره به نبود مناسبات سیاسی میان ایران و عربستان گفت : همیشه بین کشورها اختلافاتی بروز می کند اما آنچه مهم است اینکه طرفین باید از طریق گفت و گو و مذاکره اختلافات را حل کنند و اکنون پس از برگزاری حج مطلوب ؛‌زمان خوبی است تا طرفین درباره حل مسائل دوجانبه در سایر حوزه مذاکره نمایند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: رهبر معظم انقلاب همواره نسبت به توسعه ارتباطات ایران با کشورهای همسایه تاکید داشته اند و دولت محترم نیز نسبت به این مساله اهتمام داشته و قطعا اگر گفتگوها اغاز شود می تواند مشکلات را حل کند.
حجت الاسلام قاضی عسکر در بخش دیگری از این مصاحبه ؛ از حضور 10 نفر نیروی کنسولی وزارت امور خارجه برای انجام امور کنسولی ؛ بازگشایی مکتب شئون حجاج ایرانی در روزهای نخست در شهرهای مدینه و مکه مکرمه ؛ فعال بودن عملیات بانکی میان دو کشور و راه اندازی و استقرار بیمارستان ها و درمانگاههای ایرانیان به عنوان موارد مثبتی یاد کرد که طبق توافق نامه میان دوکشور بخوبی عمل شده است.
وی تصریح کرد :‌بدون شک اگر دو طرف اعتماد سازی کنند و به آنچه تعهد داده اند ؛ پایدار باشند می تواند زمینه همکاری های دوطرف در سایر زمینه ها قرار گیرد.
سرپرست زایران ایرانی به توافق طرفین درخصوص برگزاری هرگونه مراسم دعا در محل اسکان زایران کشورمان درشهرهای مکه و مدینه و سرزمین منا و عرفات اشاره کرد و گفت : به اذعان بسیاری از زایران ؛ امسال مراسم برائت از مشرکین به مراتب باشکوه تر از سالهای قبل برگزار شد و دعاهای کمیل در هتل های محل اقامت زایران و نیز دعای عارفانه عرفه بسیار باشکوه و در فضایی معنوی برگزار شد .
وی همچنین در واکنش به فضاسازی هایی که با هدف ایجاد اضطراب و دلهره در میان زایران در فضای مجازی صورت می گیرد ؛ اظهار داشت : به اذعان بسیاری از زایران که در بازدیدهای روزانه بنده و آقای محمدی ریاست سازمان حج و زیارت از کاروان ها صورت می گرفت ؛ همه زایران از برخورد توام با احترام مردم و دست اندرکاران کشور میزبان با حجاج ایرانی احساس رضایت داشتند.
وی در پاسخ به پرسشی ؛ نقش رسانه های دیداری و شنیداری و بویژه صداوسیما را در ایجاد اطمینان خاطر بین زایران کشورمان بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت : اعتمادسازی که از سوی رسانه های رسمی صورت گرفت ؛ موجب استقبال مردم از حج امسال شد و بحمدالله هم اکنون شاهد لبخند رضایت زایران هستیم .
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ؛ حرکت تیم رسانه ای حج امسال را در انتقال فضای آرام و مطلوب حج به داخل کشور بسیارخوب ارزیابی کرد و در عین حال گفت که باتوجه به دسترسی آسان مردم به اینترنت و نقش پررنگ فضای مجازی ؛ بسیاری از زایران با تلفن های هوشمند ؛ در این خصوص نقش آفرینی کردند.
حجت الاسلام قاضی عسکر در عین حال از فضاسازی هایی که علیه حج به عنوان یک فریضه مسلم دین ایجاد شده بود ؛ ابراز تاسف کرد و گفت : در جامعه دینی نباید چنین اتفاقی می افتاد اما انعکاس واقعیت های موجود از سوی زایران به بستگان خویش در ایران ؛ فضا را تغییر داد.
وی گفت : ازاینکه عربستان سعودی نیز امسال تصمیم گرفت شیوه های گذشته را تغییر دهد و با روشی نو با حجاج کشورمان برخورد کند ؛‌ تشکر نموده و باید همه کمک کنیم تا شرایط مطلوب تری برای سالهای بعد فراهم شود و برخی کاستی ها و نقایص موجود نیز برطرف گردد.
حجت الاسلام قاضی عسکر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ایا حج عمره بازگشایی خواهد شد یا خیر ؟ گفت :‌ تصمیم گیری درباره عمره زود است . یک سلسله مسائل از جمله پیگیری دوحادثه مسجدالحرام و منا در سال 94 باید تعیین تکلیف شود و در روزهای آینده در این خصوص با مسئولان عربستان گفتگو خواهیم کرد .
وی ابراز امیدواری کرد در پایان عملیات حج امسال ؛ در این زمینه اعلام موضع شود.
حجت الاسلام قاضی عسکر در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی بر ضرورت آسیب شناسی بخش های مختلف تاکید کرد و آمادگی ایران را برای به حداقل رساندن مشکلات در حوزه حج اعلام کرد .
وی گفت : حج ایران همواره یک حج نمونه بوده و حجاج کشورمان منظم ترین ؛ معنوی ترین و فرهنگی ترین زایران بوده اند و باید با افزایش کیفیت برنامه های آموزشی و فرهنگی گام های بلندی برای بهبود کیفیت حج زایران برداریم .
حجت الاسلام قاضی عسکر به ملاقات ها و دیدارهایش با شماری از روسای بعثه های دیگر کشورها اشاره کرد و گفت که مسئولان حجاج کشورهای اسلامی همواره از حجاج ایرانی به دلیل نظم ؛ رفتار مناسب و کردارشان به نیکی یاد می کنند و حتی شرکت های سعودی که با سازمان حج و زیارت در تعامل هستند ؛ همچنان علاقه مند به همکاری با ایران هستند.
وی درخصوص برخی تجزیه و تحلیل های خبری درباره حج امسال به همه تحلیلگران توصیه کرد تا حج امسال را براساس مستندات و اطلاعات دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج کشورمان همچنین درپاسخ به پرسشی درباره تحولات منطقه ای و فعالیت گروههای تروریستی در منطقه گفت : بدون شک گروههای تکفیری و داعش مزدور امریکا هستند و امروز این حقیقت برای همگان روشن شده است.
وی گفت : بحث درگیریها در کشورهای منطقه ربطی به شیعه و سنی نداشت و اقدامات گروههای تکفیری جز دامن زدن به اسلام هراسی نتیجه دیگری بدنبال نداشته است و رفتار آنها به زیان امت اسلام تمام شده است.
سرپرست زایران کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره بحث خرید سوغاتی از سوی زایران کشورمان در عربستان و اینکه ایا بهتر نیست این پول در داخل کشور هزینه شود ؛ گفت: متاسفانه ما درباره خرید ایرانیان در خارج از کشور سیاست مشخص و روشنی نداریم .
وی گفت: ‌اینکه گفته شود ؛ حجاج اصلا خرید نکنند ؛ قطعا جواب نخواهد داد ؛ اما می توان با فرهنگ سازی ؛ توقع مادی بستگان حجاج را به توقع معنوی تبدیل کرد ؛ ضمن آنکه دستگاههای اجرایی در کشور می توانند با ایجاد بازارهای مناسب ؛ نسبت به در اختیار گذاشتن و ارایه کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار زایران برنامه ریزی و اقدام نمایند.
وی گفت : هرچند سالها قبل اقداماتی در این زمینه انجام شد ؛‌ اما متاسفانه همراهی های لازم از سوی همه دستگاههای مربوط صورت نگرفت که می توان مجددا این مسائل را مورد بررسی و کارشناسی قرار داد تا به نتیجه برسیم.

**تاکید سرپرست حجاج ایرانی بر لزوم رفع اشکالات و نواقص حوزه حج
همچنین نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در نشست رئیس و اعضای نظارت و بازرسی بعثه مقام معظم رهبری، به هماهنگی موجود میان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اشاره و تصریح کرد: باید با کمک هم مشکلات ونواقص حوزه حج را برطرف کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به تحولات جدیدی که در حوزه حج رخ می دهد، تصریح کرد: درساختار و شیوه های اجرایی باید تجدید نظر صورت گیرد و طرح تعالی حج مبنای خوبی است تا نکات مورد نیاز اصلاح شود.
وی بر لزوم پرهیز از موازی کاری میان بعثه و سازمان حج تاکید کرد و گفت: سیاستگذاری های بخش های مختلف همراه با نظر کارشناسی را ارائه نمایید تا برای رفع نقایص درحوزه حج و اصلاح ساختار مورد استفاده قرار گیرد.
دراین دیدار که رئیس سازمان حج وزیارت نیز حضور داشت آقای حمید محمدی با اشاره به اینکه حج امسال در سایه مدیریت و پیگیری های حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تحقق یافت ، اظهار داشت: فرآیندهایی که اجرا می شود قابل اصلاح و ارتقاء است و درجلسات مشترک باید به خروجی واحد برسیم.
وی موفقیت های حج امسال را یادآور شد و خواستار ارائه راهکارهای جدید درحوزه های مختلف حج از جمله تغذیه و تدارکات و مسکن گردید و افزود: باید با کمک یکدیگر و دست در دست هم کارها را پیش برده و آنچه را که قابل تحقق است انجام دهیم.
درابتدای این جلسه آقای حسین اسماعیلی مدیر دفتر نظارت و بازرسی بعثه مقام معظم رهبری نیز از فعالیت های این واحد گزارش داد و گفت: در حج امسال همه یک دل و یک صدا برای ارائه خدمات به زائرین تلاش کردند تا مشکلات درکوتاه ترین زمان رفع شود.
وی با تاکید براینکه حج امسال خوب انجام شد، گفت: برای استفاده بهینه از فرصت ها ، بازنگری در مسایل حوزه حج ضروری است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار