رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهدمقدس گفت: باید طرح جامع مدیریت پسماند بازنگری شود که در این مسیر نخستین اقدام باید در حوزه مدیریت پسماند و کاهش تولید زباله فرهنگ‌سازی شود.
کد خبر: ۴۸۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶ 05 September 2017
به گزارش تابناک : محمد حاجیان شهری اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم ارتباط دوسویه با مردم ایجاد کنیم باید به سمت ساختار جدید ارتقای فرهنگ‌سازی و حقوق شهروندی برویم به عنوان مثال در گذشته نگاه معاونت فرهنگی در حوزه شهرداری نگاه خاص بود که ما بخش‌های ضروری را تغییر ندادیم اما باید بخش‌های دیگری تغییر کند در این راستا هدف ما اطلاع‌رسانی از طریق برگزاری جشنواره‌ها و کلاس‌های آموزشی برای شهروندان است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شهری اضافه کرد: به عنوان مثال در حال حاضر کمتر از 5 هزار نفر از شهروندان در حوزه پسماند و کمتر از 3 هزار نفر در حوزه آبیاری فضای سبز با شهرداری همکاری دارند که این در مقایسه با جمعیت شهر مشهد کم است.

حاجیان شهری اضافه کرد: شهر مشهد در حوزه مدیریت پسماند در گذشته پیشرو و الگو بود اما امروز دچار روزمرگی شدیم لذا در همه حوزه‌ها به خصوص خدمات شهری نیازمند خلاقیت هستیم.

وی با اشاره به ضرورت احداث فضای سبز در شهرها عنوان کرد: امروزه فضای سبز در شهرهای بزرگ از مسائل اساسی است چراکه در کنار کمک به کاهش آلودگی هوای شهر در تلطیف روحیه شهروندان نیز بسیار تاثیرگذار است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: متاسفانه امروزه استان خراسان رضوی و شهر مشهد با کمبود منابع آبی مواجه است و اگر بخواهیم نگاه توسعه‌ای به سال 1415 داشته باشیم، فضای سبز مشهد باید به 6800 هتکتار برسد باید به منابع آبی پایدار دست پیدا کنیم.

حاجیان شهری اضافه کرد: در این راستا برنامه شهرداری و شورای پنجم شهر مشهد تامین منابع آبی پایدار از طریق مدیریت مصرف و بازچرخانی آب در حوزه مصرف، استفاده از پساب بعد از تصفیه و افزایش بهره‌وری در استفاده از آب موجود است.

وی در زمینه مکانیزه کردن آبیاری فضای سبز شهر گفت: متاسفانه در حال حاضر برای آبیاری فضای سبز شهر مشهد کمتر از سیستم‌های مکانیزه استفاده می‌شود لذا این قابلیت وجود دارد که رقم آن به بالای 90 درصد برسد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه شهروندان نگاه عدالتی به منظر شهری در حوزه فضای سبز داشتند، تصریح کرد: در حال حاضر 50 درصد فضای سبز ما را چمن تشکیل می‌دهد که بسیار پرآب است لذا در مرکز تحقیقات گونه‌های جایگزین چمن کم‌آب پیدا شده که شاید آن زیباپسندی را نداشته باشد اما می‌تواند به کاهش مصرف آب کمک کند.

وی در زمینه سرانه فضای سبز مشهد گفت: در حال حاضر سطح سرانه فضای سبز مشهد نسبت به دیگر شهرها بسیار بالاتر است اما باید در استفاده از گونه‌های گیاهی بازنگری شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر مشهد همچنین با اشاره به اجرای شبکه جداسازی آب شرب از آب خام عنوان کرد: در حال حاضر 40 درصد از این طرح در مشهد اجرایی شده که برنامه ما تسریع در ادامه اجرای آن است.

حاجیان شهری گفت: همچنین در حال حاضر تعداد زیادی از شهروندان که بازنشسته هم هستند بخشی از ساعات روز خود را در بوستان‌ها سپری می‌کنند که اغلب از نخبگان و متخصصان هستند لذا پیشنهاد دادیم هیات امنایی با حضور این افراد در این بوستان‌ها ایجاد و از تجارب این افراد استفاده شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر مشهد در زمینه نظافت شهر و مدیریت پسماند عنوان کرد: در حال حاضر روزانه 1700 تن زباله در شهر مشهد جمع‌آوری می‌شود که در آن تفکیک زباله از مبدا بسیار مهم است لذا باید در راستای ارتقای سطح مشارکت شهروندان مشوق‌هایی ارائه شود.

حاجیان شهری اضافه کرد: اما در کنار آن باید طرح جامع مدیریت پسماند بازنگری شود که در این مسیر نخستین اقدام باید در حوزه مدیریت پسماند و کاهش تولید زباله فرهنگ‌سازی شود؛ در کنار آن باید در حوزه افزایش همکاری آموزش و پرورش، کاهش حجم‌سازی زباله و کاهش میزان رطوبت زباله اقداماتی انجام شود.

وی با تاکید بر کاهش استفاده از پلاستیک نیز تصریح کرد: شهروندان باید این آگاهی را کسب کنند که در خرید‌های خود از پلاستیک کمتری استفاده کنند و این موضوع باید فرهنگ‌سازی شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر مشهد همچنین در زمینه انباشت کود کمپوست نیز عنوان کرد: روزانه بخش زیادی از زباله‌هایی که از سطح شهر جمع‌آوری می‎شود به کود کمپوست تبدیل می‌شود که در حال حاضر مشتری ندارد و انباشت آن خود مشکلات زیست محیطی را ایجاد می‌کند.

حاجیان شهری گفت: با آسیب‌شناسی انجام شده مشخص شد این کود‌ها حاوی شیشه است که برای فضای سبز ضرر دارد لذا مطرح شده که کارخانه بازیافت شیشه در مشهد احداث شود.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد گفت: در حال حاضر 950 سمن در استان خراسان رضوی وجود دارد که 500 سمن از این تعداد در حوزه زیست محیطی فعال هستند لذا باید از این سمن‌ها برای کمک به ارتقا سطح محیط زیست و بهداشت عمومی شهر استفاده کنیم. 






منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار