مسئول موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی (حمام مهدی قلی‌بیک) هم‌زمان با روز مردم‌شناسی از بازدید گردشگران ۳۸ کشور خارجی در پنج ماهه نخست سال جاری از این موزه خبر داد.
کد خبر: ۴۸۹۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 05 September 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ فرهاد ابوالقاسمی اظهار داشت: گردشگران کشورهایی مانند زلاندنو، اسپانیا، اتریش، سنگاپور، لهستان، فنلاند، دانمارک، آذربایجان، مراکش، مجارستان، ترکیه، لیتوانی، استرالیا، هلند، کانادا، پاکستان، فرانسه، سوئیس، ژاپن، آمریکا، اندونزی، چین، عمان، ایتالیا، آلمان، هند، کویت، عراق، انگلستان، روسیه، قزاقستان و... در طی این مدت از موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی دیدن کردند و با گوشه‌هایی از فرهنگ ایرانی اسلامی آشنا شدند.  

وی به وجود راهنمای مسلط به زبان انگلیسی در این موزه اشاره کرد و افزود: این موزه در بنای حمامی متعلق به دوره صفویه قرار گرفته و با بهره‌مندی از تزئینات نقاشی بی‌بدیل و مجموعه‌ای از اشیاء و عکس‌های قدیمی مرتبط با مشاغل و آداب و رسوم ایرانیان، یکی از مکان‌های گردشگری دیدنی مشهد مقدس در جوار حرم مطهر رضوی به‌شمار می‌رود.

تزئینات نقاشی منحصربه‌فرد
ابوالقاسمی با بیان اینکه ساروج‌بری و گچ‌کاری 28 لایه‌ای بخش سربینه (رختکن) حمام مهدی‌قلی‌بیک 13 لایه تزئینات نقاشی دارد که قدیمی‌ترین آن در دوره صفوی خلق شده است، گفت: تصویرهایی از افسانه‌های عامیانه و قدیمی رایج در بین مردم، صحنه‌هایی از زندگی اجتماعی و محلات قدیمی مشهد، پهلوانان، داستان‌های شاهنامه و ماه‌های سریانی سال در آخرین لایه این مکان دیده می‌شود که در اواخر دوره قاجار کشیده شده است.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای از اشیای قدیمی که بیانگر آداب و رسوم ایرانیان در گذشته است از وسایل روشنایی، استحمام، آرایش، لباس‌های محلی و منسوجات و ورزش زورخانه‌ای گرفته تا رادیو لامپی(ترانزیستوری)، تلفن‌ها، سینی‌ برنجی قلم‌زنی شده، سماورها و... در کنار متعلقات حمام مانند کاشی‌های قدیمی ازاره و کف حمام، ظروف سنگی و سفالینه‌ها، در ویترین‌های گوناگون در داخل بخش‌های حمام در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

عکس‌های تاریخی
مسئول موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه بسیاری از اشیای قدیمی توسط فرهنگ‌دوستان به موزه اهدا شده است، ابراز کرد: افزون بر 220 قطعه عکس شامل عکس‌های تاریخی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، عکس‌های قدیمی زندگی عامیانه مردم و همچنین مشاغل سنتی مانند نمدمالی، پارچه‌بافی و مسگری، در بخش چال حوض(استخر آب) موزه و راهروهای جانبی آن به نمایش درآمده است.

ابوالقاسمی افزود: همچنین تعدادی سند تاریخی مرتبط با حمام مانند وقف‌نامه آن، عکس‌های مناطق گردشگری استان خراسان رضوی و تابلوهای نقاشی قهوه‌خانه‌ای در کنار عکس‌های قدیمی در این موزه مردم‌شناسی پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

حمامی وقف‌ شده
وی گفت: دیدن بخش‌های مختلف حمام قدیمی مهدی‌قلی‌بیک از سردر، هشتی ورودی، سربینه(رختکن) گرفته تا میان‌در (هشتی ارتباطی بین دو فضای گرمخانه و سربینه)، خزینه، تون(گلخن یا آتش‌خانه) و چال حوض، برای عموم بازدیدکنندگان این موزه جذاب و پرخاطره است.

مسئول موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی بیان کرد: به منظور خدمات‌رسانی بهتر به عموم بازدیدکنندگان به‌ویژه گردشگران خارجی، قاب عکس‌های موزه علاوه بر توضیحات فارسی دارای توضیحات عربی و انگلیسی است و بروشورهای معرفی موزه‌های این آستان مقدس به‌صورت کاغذی یا الکترونیکی، از طریق وای‌فای تلفن‌های هوشمند و فلش مموری، در این موزه در دسترس اهل تاریخ و هنر قرار دارد.

ابوالقاسمی، این موزه را روایت‌گر بخشی از اعتقادات و سنن اجتماعی حاکم بر جامعه ایران در گذشته دانست و افزود: این حمام که قدمت بنای آن به بیش از 400 سال قبل برمی‌گردد، به دستور مهدی قلی‌بیک امیر آخور(مسئول اسطبل شاهی) شاه‌عباس اول صفوی در سال 1027 قمری ساخته و وقف بارگاه مطهر حضرت ثامن‌الحجج(ع) شده و از سال 1385 خورشیدی در قالب موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی، میزبان میهمانانی از دور و نزدیک است.

وی با تذکر بر اینکه سیزدهم شهریور ماه در تقویم رسمی کشور روز مردم‌شناسی نام‌گذاری شده است، گفت: موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی، از ساعت 8 تا 12:30 و در ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12، واقع در ضلع بیرونی سردر غربی صحن جامع رضوی حرم مطهر رضوی، پذیرای دوستداران تاریخ و فرهنگ به‌ویژه پژوهش‌گران است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار