کد خبر: ۴۹۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴ 07 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»چند سالی می‌شود که اردوهای جهادی تابستانی بین دانشجویان استان یزد رونق تازه‌ای گرفته و جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه‌های استان بخشی از روزهای تعطیلات تابستانی خود را به این اردوها اختصاص می‌دهند.

از چند ماه گذشته با تشکیل قرارگاه جهادی شهید محمدخانی استان، این اردوهای جهادی بانظم و هدفمندی بیشتری برگزار می‌شود؛ دراین‌بین دانشجو معلمان استان نقش ویژه‌ای در فعالیت‌های این قرارگاه و برگزاری اردوهای جهادی دانشجویی دارند.

جمعی از دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان یزد که عنوان گروه جهادی شهید حاج حسین خرازی را برای گروه خود برگزیدند، تابستان امسال دهستان فتح‌آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان خاتم را برای فعالیت‌های جهادی خود انتخاب کردند.

فاطمه ابراهیمی مسئول این گروه جهادی بابیان اینکه عمده فعالیت‌های این گروه جهادی در روستاهای کندر و خوانسار از توابع دهستان فتح‌آباد خواهد بود افزود: محرومیت‌هایی از جنس عدم آگاهی از برخی خطرات تهاجم فرهنگی و نیز برخی محرومیت‌های دیگر ناشی از عدم آموزش کافی به مردمان این مناطق، برخی خانواده‌ها و جوانان را دچار بحران کرده است.

وی ادامه داد: در همین راستا و طبق نیازسنجی‌های صورت گرفته و شناسایی و بررسی معضلات و شرایط منطقه عمده فعالیت‌های این گروه، اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی و فرهنگی خواهد بود.

حل بخش قابل‌توجهی از معضلات فرهنگی روستاها با استقرار روحانی در روستا

این دانشجو جهادگر با اشاره به اینکه علی‌رغم وجود مسجد و خانه عالم در روستای خوانسار، این روستا فاقد روحانی مستقر است افزود: وجود روحانی مستقر نقش مهمی در مشارکت مردم روستا در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایفا می‌کند و بسیاری از معضلات روستا را حل خواهد کرد.

مسئول گروه جهادی شهید خرازی دانشگاه فرهنگیان یزد با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از جمعیت روستا را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند افزود: تقویت روحیه خودباوری در این قشر به‌عنوان افرادی که نقش مؤثری در آبادانی روستا و حتی کشور خواهند داشت ازجمله مواردی است که موردتوجه جهادگران این گروه است.

این جهادگر بسیجی به برگزاری برنامه‌های متنوع در راستای افزایش شورونشاط روستائیان اشاره کرد و بیان داشت: برگزاری مسابقات آشپزی، ورزشی و برپایی نمایشگاه‌های کتاب از دیگر برنامه‌های دانشجو معلمان در این منطقه است.

از ارائه مشاوره تا برگزاری کلاس‌های آموزشی و مهارتی تنوع

استفاده نادرست از فضای مجازی و وجود ماهواره در اکثر خانه‌ها ازجمله معضلات فرهنگی مهم این روستا به شمار می‌رود که آسیب‌هایی را متوجه خانواده‌ها کرده است؛ و همین موضوع باعث شده بود تا شروع برنامه‌های جهادگران در این منطقه، برگزاری نشست و جلسه درباره آسیب‌های استفاده نادرست از فضای مجازی و ماهواره باشد.

برگزاری کلاس‌های افزایش سواد رسانه‌ای، جلسات مشاوره خانواده و کارگاه‌های ترویج سبک زندگی اسلامی نیز از دیگر برنامه‌های فرهنگی این دانشجو معلمان بود که مورد استقبال اهالی روستاهای خوانسار و کندر قرارگرفته است.

گفتنی است کلاس‌های مختلف مهارتی ازجمله کلاس‌های آموزش رایانه، خیاطی و گلدوزی نیز در کنار کلاس‌های احکام و تقویت دروس از دیگر برنامه‌های این گروه در این اردوی ده روز است.


فاطمه صالح وزیری ازجمله مربیان کلاس‌های طب سنتی و آموزش خیاطی و گلدوزی این گروه است که باوجود مشغله‌های فروانی که در شرکت خود در شهر دارد، همه‌ساله جهادگران را در اردوها یاری می‌کند و نقش مهمی در افزایش مهارت روستائیان دارد.

وی با اشاره به اینکه این آموزش‌ها علاوه بر اینکه موجب افزایش مهارت روستائیان می‌شود و می‌تواند درآمد آن‌ها را افزایش دهد افزود: علاوه بر این تداوم چنین برنامه‌هایی می‌تواند اوقات فراقت اهالی به‌خصوص جوان را پر کند و خود عامل مؤثری در کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی و فرهنگی روستا باشد.

لزوم توجه ویژه به کودکان و نوجوانان در اردوهای جهادی

حجت‌الاسلام حامد مسلم که برای دومین سالی است که این گروه جهادی را همراه می‌کند به‌ضرورت توجه ویژه به کودکان و نوجوانان در اردوهای جهادی اشاره کرد و افزود: همین فرصت چندروزه اردو جهادی، با جذابیت‌هایی که دارد می‌تواند باعث جذب کودکان و نوجوانان به دین شود و چه‌بسا همین نوجوانان در آینده؛ تحت تأثیر همین اردوهای جهادی کارهای فرهنگی مؤثری در روستای خود انجام دادند.

وی به تجربه سال‌های گذشته خود در اردوهای جهادی اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از نوجوانان روستایی بعد از اردو جهادی ارتباط خود را با جهادگران و روحانیون همراه گروه جهادی ادامه دادند و منشأ خیر و برکات بسیاری برای روستاها شدند.

این روحانی جهادگر در کنار کلاس‌های آموزش قرآن و احکام و مبانی دینی با برنامه‌های جذاب و متنوع و بر خود مناسب، باعث ایجاد علاقه در نوجوانان جهت یادگیری مبانی دینی و اخلاقی شده بود.

گفتنی است این اردوهای جهادی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در طول سال با برگزاری دوره‌های تداوم جهادی ادامه خواهد داشت و دانشجویان با حضور در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته استان خدمات متنوع فرهنگی و آموزشی و بهداشتی و درمانی به مردم شریف روستایی ارائه خواهند کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار