معاون مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی؛
بی سوادی را شاید بتوان پیش زمینه بروز آسیب های اجتماعی تقسیم بندی کرد. امری که بعد از انقلاب بدان توجه ویژه ای شده است؛ اما همچنان جامعه از این معضل اجتماعی در رنج است.
کد خبر: ۴۹۱۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷ 10 September 2017

به گزارش تابناک رضوی؛ بي سوادي يكي از مشكلات عمده ي اجتماعي است. توام بودن بي سوادي با فقر ، بيكاري ، مشكل بهداشتي و..... اجتناب ناپذير است. بي سوادي موجب محدود بودن اشتغال مي شود و بيشتر آنان از نظر اقتصادي وضعيت خوبي ندارند. توان كسب درآمد، و نيز توانايي آنها به مشاركت خلاق در فعاليت هاي اجتماعي محدود است. عدم اشتغال يا اشتغال محدود آنها نيز ممكن است در ارتباط با سرمايه گذاري عمومي موجب هدر رفتن منابع مالي جامعه مي شود. از این رو هر ساله روزی با نام سوادآموزی وجود دارد که ارگان های مختلف به استقبال آن روز می روند و در تبلیغ لزوم سوادآموزی سخنرانی می کنند. در این خصوص ریاست نهضت سوادآموزی خراسان رضوی و معاون مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت.

مصطفی اسدی در نشست خبری سازمان نهضت سوادآموزی به مناسب روز سوادآموزی گفت: با توجه به اقتضاعات جهان، هرساله یک شعار و نام برای این روز انتخاب می شود که برای سال جاری سواد در دنیای دیجیتال، نام گذاری شده است؛ طی برنامه سوادآموزی جهانی برنامه کشورها به اجرای برنامه هایی مبنی بر آموزش برای همه، آموزش های برابر و رفع تبعیض جنسیتی و توانمند سازی فراگیران برای عرضه به شهروندان خلاق و پاسخگو متعهد می شوند.

وی افزود: در مسیر تحقق این برنامه موانع گوناگونی از قبیل فقر، بیکاری، بیماری های همه گیر، آلودگی های محیط زیست و کمبود آب وجود دارد که جلوگیری از آن ها بسته به میزان سواد افراد دارد و رابطه ای تنگاتنگ میان این دو وجود دارد.

معاون مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به مفهوم سواد که شامل خواندن و نوشتن، حساب کردن و در ایران آموزش قرآن می باشد، تصریح کرد: تاثیر سواد به سه محور افزایش قابلیت مقابله با فقر، برخورداری از زندگی سالم و بهبود مشارکت سیاسی اجتماعی و ترویج جامعه ای سالم ختم می شود.

اسدی خاطر نشان کرد: در کشور ما پس از انقلاب با فرمان امام در هفتم دی ماه 57 وظیفه پیگیری ماموریت سوادآموزی به اداره سوادآموزی واگذار شد که از دو منظر این عمل بسیار مهم است اول آنکه قانون، قانون میگوید تمامی آحاد باید باسواد باشند و دوم بحث شرعی است که حضرت امام به عنوان یک مرجع و از طرفی اسلام که در راس آن پیامبر اسلام است به این امر سفارش کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا انقلاب 53 درصد بی سواد داشتیم گفت: امروزه باید افتخار کنیم که توانستیم با تلاش همکاران این میزان را به 94 درصد در گروه 10 تا49 سال رسانده ایم اگر بخواهیم جمعا همه گروه سنین را در نظر بگیریم87 درصد نرخ باسوادان کشور ما هستند. وضعیت کشور ما به میزان سواد در سرشماری سال 1395- 96 درصدد10 تا49 سال و 81 درصد 6 تا 150 سال می باشد.

معاون مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اسدی با توجه به نرخ سوادآموزی کشوری گفت: خراسان حدود 2 درصد از میانگین کشوری بالاتر است و حدود 159 هزار نفر بیسواد 10 تا49 سال طبق آمار در خراسان ثبت شده است. نهضت سوادآموزی تنها یک سیاست محور بیشتر ندارد آن هم محو بی سوادی است اما برای این سیاست راهبردی برنامه ها و تاکتیک های بخصوصی درنظر گرفته شده است، که اولین آن به صفر رساندن اولیای بیسواد است و در قالب طرح یک قدم مانده به صبح در نظر گرفته شده است. اما بعد آموزش نماز، صحیح خوان، روان خوانی و احکام نماز است.

وی با شاره به برنامه های سازمان نهضت سوادآموزی گفت: از دیگر برنامه های ما توسعه کمی و کیفی مراکز یادگیری و یاددهی محلی clc است که 37 مرکز آن در خراسان دایر است و خوشبختانه رتبه یکم کشور را کسب کردیم، این مراکز یادگیری وظیفه افزایش محارتهای فنی و حرفه ای را عهده دار است و کسب مهارتهای زندگی و حقوق شهروندی، آموزش مهارتهای امداد و نجات، کشاورزی برای آقایان، اطلاع از فعالیت های فرهنگی اجتماعی و... در کلاس های ما انجام میگیرد.

رئیس نهضت سوادآموزی خراسان رضوی تاکید کرد: وظیفه ای که ما داریم انجام دوره سوادآموزی برای بیسواد مطلق است و سپس ما دوره انتقال که تا پایه ششم ابتدایی و سپس دوره تحکیم برای تحکم بخشیدن به میزان آموزش است. سوادآموزی کشور طی برنامه ریزی که انجام داده است، خواندن با خانواده ، انشا نویسی، حلقه های کتابخوانی و.. را در ردیف بودجه و برنامه های آینده قرار داده است.

وی با اشاره به کسب رتبه های کشوری گفت: خراسان رضوی در خصوص ستادهای پشتیبانی سوادآموزی رتبه دوم کشور رتبه اول خانواده سلامت کشور ، رتبه دوم تعداد خانواده های سلامت رتبه اول سامانه های سوادآموزی کشور را بدست آورده است و این توفیقات استان می باشد. مبلغ در نظر گرفته شده برای اهدا به سواد آموز 130هزار تومان است که به عنوان تشویقی به وی داده می شود.

اسدی با اشاره به پیشینه تاریخی ایران گفت: ایران اولین کشور مولد علم است و آثار سوادآموزی را میتوان در کتب تاریخ هرودوت مشاهده کرد، حال آیا اینکه کشور ایران میلیون ها بی سواد مطلق داشته باشد ننگ نیست؟ لذا ما باید با تمام ارکان و مسئولین برای سوادآموزی تلاش کنیم، زیرا یکی از موارد مهم در بحث روستاهای پاک یکی از مهمترین آیتم های آن سوادآموزی می باشد. در بحث سوادآموزی محرومین، ما در حاشیه شهر انرژی بی نظیری گذاشتیم و ما خانه به خانه پیشروی میکنیم.

وی در پایان گفت: خوشبختانه استان خراسان در فاصله آمارگیری 90-95 ما رشد 2/8 درصد را داشتیم و آمار یک درصد میان فاصله باسوادی زنان از مردان را افزایش دادیم که این عمل برای برقراری عدالت اموزشی صورت گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار