این روزها و در آستانه سال تحصیلی جدید، واردات بی‌رویه "لوازم‌التحریر چینی" بازار مشهد را کساد کرده است.
کد خبر: ۴۹۲۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲ 11 September 2017

به گزارش تابناک : آغاز ماه مهر معمولاً یکی از زمان‌هایی است که مردم در تمام کشور برای تأمین کالاهای مورد نیاز برای آغاز سال تحصیلی رو به خرید می‌آورند و یکی از اصلی‌ترین کالاهایی که خریداری می‌کنند نوشت‌افزار و لوازم مورد نیاز برای مدرسه و دانشگاه است.

این موضوع فرصت مناسبی را برای تولیدکنندگان داخلی به وجود می‌آورد که می‌توانند از آن به‌نفع خود استفاده کنند اما چند سالی است که این فرصت به‌نفع تولیدکننده داخلی تمام نشده و انتفاع آن به جیب تولیدکنندگان کشور دیگر مانند چینی‌ها وارد می‌شود.

مسئله ورود نوشت‌افزار و لوازم تحصیل از کشورهای دیگر علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی ممکن است مشکلاتی را به‌همراه داشته باشد الگوهای اخلاقی نامتناسب با فرهنگ ایرانی به کودکان نشان می‌دهد که می‌تواند روی آنها تأثیر نامناسبی داشته باشد.

ضرورت نظارت وزارت ارشاد

نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این زمینه می‌گوید: وزارت ارشاد باید نظارت کافی را بر محصولات مورد نیاز تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشد تا تصاویر حک‌شده روی آنها و یا فرم ساخته شدنشان فرهنگ نادرستی را به آنها القا نکند.

وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون متولی دقیقی برای این موضوع وجود ندارد و ما شاهد این هستیم که دفاتر و یا کیف‌های مدرسه وارداتی دارای برخی از نمادهای نامتعارف و برگرفته از فرهنگ غربی هستند.

محصول ایرانی کم است 

محسن ا. یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در شهر مشهد است که در پاسخ به این پرسش که آیا جنس ایرانی هم بین کالاهای خود دارد یا خیر می‌گوید: بله، اجناس ایرانی هم هست اما میزان آنها بسیار کمتر از جنس چینی بوده با اینکه کیفیت اجناس ایرانی بالاتر است.

وی ادامه می‌دهد: تولید ایرانی بسیار کم بوده و نمی‌تواند نیاز بازار در ابتدای مهر ماه را پاسخ دهد و به همین علت توجه بیشتر به‌سمت واردات از چین است.

واردات از چین راحت است

فرهاد مسلمی از دیگر فروشندگان لوازم‌التحریر در شهر مشهد است که می‌گوید: صنف فروش لوازم التحریر در شهر مشهد صنف ضعیفی است و با توجه به اینکه واردات از چین بسیار راحت است بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با توجه به سود بالای آن از محصولات وارداتی استفاده کنند.

وضع تولید خوب نیست

قاسم ب. مدیر تولید یکی از کارخانه‌های تولید لوازم التحریر است که می‌گوید: حال صنایع تولید لوازم‌التحریر به هیچ عنوان خوب نیست زیرا آن‌قدر میزان واردات بی‌رویه کالاهای چینی در این حوزه بالا است که امکان رقابت را از تولیدات داخلی گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: هزار نفر از قبل همین کارخانه‌ای که بنده در آن شاغل هستم می‌توانند ارتزاق کنند اما متأسفانه واردات بی‌رویه لوازم‌التحریر سبب شده که یک شیفت کاری آن هم‌اکنون تعطیل شود.

واردات غیرمجاز لوازم‌التحریر و اظهار غیرواقعی

حسین ب. نیز یکی از تولیدکنندگان لوازم‌التحریر است که می‌گوید: واردات بی‌رویه و غیرقانونی و یا گاهی اظهارهای نادرست سبب شده که لوازم‌التحریر با حقوق و عوارض گمرکی بسیار پایین وارد کشور شود و مشکلات زیادی را برای تولیدکننده داخلی ایجاد کند.

وی ادامه می‌دهد: با اینکه تولیدکنندگان داخلی چند سالی است که سعی دارند محصولات خود را منطبق با سلیقه بازار تولید کرده و طرح‌های خود را تغییر دهند اما باز هم نمی‌توانند با توجه به وفور تولیدات چینی در بازار با آنها رقابت داشته باشند.

تولید مداد از کاغذ باطله و روزنامه

یکی دیگر از تولیدکنندگان خراسان رضوی از روزنامه و کاغذهای باطله مداد تولید می‌کند و با اینکه محصولش کالایی دوست‌دار محیط زیست است برای فروش آنها با مشکل مواجه شده و می‌گوید: اگر وضع به همین منوال پیش برود مجبور به تعطیل کردن کارخانه هستیم.

وی ادامه می‎دهد: با وضعیت کنونی که ما با آن مواجه هستیم اداره کردن یک واحد تولیدی به‌ویژه با وجود میزان خرید پایین مردم هر روز سخت‌تر می‌شود.

قاچاق لوازم‌التحریر نداشته‌ایم

ابراهیم افشاری دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس می‌گوید: تا کنون محموله قاچاقی از لوازم‌التحریر در خراسان رضوی کشف نشده است.

وی ادامه می‌دهد: تمام آن چیزی که در بازار وجود دارد از طریق مبادی رسمی وارد کشور شده و اظهارنامه‌های قانونی مربوط به آنها معمولاً پر می‌شود.

حرف آخر

در ابتدای سال تحصیلی همواره اعتراضاتی از طرف تولیدکنندگان پیش می‌آید مبنی بر اینکه حمایت‌های لازم از آنها برای افزایش سطح فروش به عمل نمی‌آید. امسال در ابتدای مهر ماه حدود یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز در خراسان رضوی به مدرسه می‌روند و اگر هر کدام از این دانش‌آموزان به‌صورت متوسط 20 هزار تومان لوازم‌التحریر خریداری کند حدود 24 میلیارد تومان گردش مالی ایجاد می‌شود و این میزان می‌تواند رکود بسیاری از واحدها را از بین برده و به کار آنها رونق بیاورد در حالی که با روند کنونی بخش اعظمی از این مبلغ به حساب تولیدکنندگان خارجی می‌رود و رونق را برای آنها به‌همراه دارد.

این روند در حالی است که رونق تولید داخلی یکی از اصول اساسی در اقتصاد مقاومتی بوده و نیاز است دولت در این حوزه و برای پیشگیری از واردات بی‌رویه لوازم‌التحریر ورود جدی داشته باشد.






منبع : شهردار آنلاین 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار