نخستین جشنواره ملی فناوری‌های آب، بهره‌وری و بازچرخانی با مشارکت معاوت خدمات و محیط زیست شهری و همچنین سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۴۹۳۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲ 13 September 2017
به گزارش تابناک : معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم با تقدیر از دستگاه‌های حاضر در این جشنواره گفت: در این جشنواره، 56 مخترع در 10 زمینه علمی مرتبط با آب از 4 استان، 47 شرکت دانش بنیان در این زمینه از 13 استان، 6 شرکت رشد و توسعه دانش، 11 شرکت خدمات فنی و مهندسی و 11 دستگاه اجرایی حضور دارند.
احمدرضا بهرامی افزود: در کنار این جشنواره نمایشگاهی از محصولات و دستاوردهای علمی نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های رشد و توسعه و دستگاه‌های اجرایی در زمینه بازچرخانی و بهره‌وری از آب با استفاده از فناوری‌های نوین در دانشگاه فردوسی مشهد گشایش یافته است.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو نیز در این مراسم گفت: طبق آخرین نتایج مطالعات طرح جامع آب، بیش از 90 میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که فقط 13 درصد ارزش افزوده دارد، لذا باید مصرف آب در این بخش کاهش یابد.
محمد ابراهیم‌نیا اظهار کرد: متوسط بارندگی در کشور سالانه 243 میلی‌متر و هم‌اکنون کل ذخیره کشور از محل بارندگی‌ها حدود 400 میلیارد مترمکعب است.
وی افزود: اگر میزان تبخیر آب سالانه در کشور را 285 میلیارد مترمکعب در نظر بگیریم، به ازای افزایش هر 2 درجه سانتی‌گراد دمای هوا، 27 میلیارد مترمکعب بر تبخیر آب در ایران افزوده می‌شود.
وی اظهار کرد: میزان آب تجدیدپذیر در کشور از 130 میلیارد مترمکعب در دهه 70 به 116 میلیارد مترمکعب در سال جاری رسیده به این معنا که سرانه آب تجدیدپذیر در ایران به ازای هر نفر یک‌هزار و 450 مترمکعب است.
وی گفت: در طرح جامع آب کشور پیش‌بینی شده است که جمعیت ایران در سال 1420 به 108 میلیون نفر می‌رسد لذا اگر میزان آب تجدیدپذیر در کشور تا آن سال تغییر نکند، سرانه آب تجدیدپذیر برای هر نفر در سال 1420 به یک‌هزار مترمکعب خواهد رسید، این در حالی است که در سال یاد شده به حدود 11.5 میلیارد متر مکعب آب برای شرب نیاز خواهیم داشت.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو افزود: هم‌اکنون مصرف آب در بخش صنعت کشور 1.8 میلیارد متر مکعب است که اگر ایران بخواهد به قطب صنعتی تبدیل شود، در سال 1420 به 5.6 میلیارد متر مکعب آب در بخش صنعت نیاز است.
وی ادامه داد: این اعداد نشان می‌دهد اگر روند فعلی را در مصرف آب ادامه دهیم در سال 1420 بیش از 92 درصد از آب تجدیدپذیر فعلی را مصرف کرده‌ایم.
وی اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های وزارت نیرو برنامه‌ریزی برای تامین آب در افق سال 1420 است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، برای این سال با در نظر گرفتن تامین 11.5 میلیارد مترمکعب آب برای بخش شرب، از آب تجدیدپذیر کشور به میزان 116 میلیارد مترمکعب استفاده خواهیم کرد.
ابراهیم‌نیا گفت: همچنین در افق 1420، میزان مصرف آب در بخش صنعت را از شرایط فعلی به 2 برابر افزایش خواهیم داد و بهره‌گیری از صنایع پرآب در سواحل جنوب کشور را در نظر خواهیم گرفت که با این اقدامات میزان مصرف آب بخش کشاورزی باید به کمتر از 70 میلیارد مترمکعب برسد.
وی افزود: وزارت نیرو استفاده و استحصال از آب نامتعارف دریاها به ویژه دریای عمان را نیز مورد نظر قرار داده است.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو اظهار کرد: طرح ملی بازیافت پساب نیز که توسط دانشگاه تهران تدوین ش





منبع : شهرفردا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار