یک عضو حزب کارگزاران سازندگی ایران، پیشنهاد کرد که هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب یک مانیفست و الگو برای نوع حکومت داری و رابطه با مردم ارائه کنند.
کد خبر: ۴۹۴۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳ 16 September 2017
به گزارش تابناک : جهانبخش خانجانی در ارزیابی خود از آخرین آرایش سیاسی دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا گفت:  نکته قابل توجه این است که جریان‌های سیاسی باید مبنایی برای فعالیت های خود داشته باشند و در حال حاضر نیاز است تا این دو جریان برای آینده کشور و نحوه حکومت داری الگویی ارائه دهند و بر اساس آن وجود و حضور خود را برای نوع حکومت گری و رابطه با مردم تبیین کنند.

وی ادامه داد: باید دید چه مدل‌ها و الگوهایی توسط این دو جریان ارائه می شود؛ چرا که هیچ کدام از جریانات سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب از ابتدای انقلاب تا کنون الگوی مناسبی ارائه ندادند. در ابتدای انقلاب اسلامی شهید بهشتی ، شهید مطهری و رهبر انقلاب مدلهایی از حکومت داری و ارتباط با مردم ارائه کردند اما ما در روند کار اصولگرایان  و اصلاح طلبان می بینیم که تا این زمان الگویی بر مبنای توسعه یافتگی و عقل گرایی ارائه نکرده اند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: به همین دلیل است که تا کنون برنامه ها، عملکرد و رویکردشان تغییرات زیادی داشته و در هر دو جریان چه اصلاح طلب و چه اصولگرا روزی نسبت به موضوعات اقتصادی و فرهنگی شاخص ها و پارادایم هایی داشتند که الان عکس آن عمل می کنند. در حالیکه هر جریان باید یک مانیفست و الگو ارائه دهد که مردم بدانند بر اساس چه سرمشق هایی باید به آن جریان اعتماد کنند.

خانجانی خاطر نشان کرد: جریان اصولگرا تاکنون الگوی مناسبی ارائه نکرده و دیدگاه ها در همان جریان با یکدیگر فاصله دارند. به طوری که عده ای از جمهوریت سخن می گویند و عده ای حکومت را به ماهو حکومت با نگاه های نسبی مطرح می کنند. جریانی که به جای پویندگی، تکلیف گرا است.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: درجریان اصلاح طلبی مقداری از این مرحله عبور شده و طبقه متوسط جامعه بیشترین همپوشانی را با این جریان دارند و به طور تقریبی الگوها و سرمشق های متوالی بر اساس ارتباط با حاکمیت ارائه شده است. هر چند لازم است اصلاح طلب استراتژی های مناسب تری برای پیوند مردم با جریان خود ارائه دهند و این الگوی کامل و مناسب نیز هنوز در جریان اصلاح طلبی نیز ارائه نشده است، اما به هر حال ما وضعیت بهتری داریم و تنوع دیدگاه از لیبرال دموکرات تا سوسیال موکرات در میان اصلاح طلبان در جریان است هر چند که پایه همه این نگاه ها حرمت نهادن به دین مبین اسلام بوده و هست.

خانجانی با بیان اینکه اصلاح طلبان در حال حاضر توسعه یافته تر از اصولگرایان عمل می کنند، افزود: به نظر می رسد آنها در آینده نیز موفقتر  باشندY چرا که گسست اصلاح طلبان با جوانان کمتر از اصولگرایان است اما بایدبرای  توسعه یافتگی ، نوع حکومت داری و ارتباط با مردم الگوی مناسب و منظمی ارائه شود.

وی همچنین تاکید کرد:  جامعه ما نیازمند فکر و طرح نو است اما متاسفانه دو جریان تاکنون سر اینکه چه کسی حکومت کند ستیز کردند و سعی داشتند از ابزار حذف استفاده کنند و تنها راه مقابله با طرف مقابل را ابزار حذف دانستند، در حالیکه باید الگوهای توسعه یافتگی را بشناسند و تعریف خود را ارائه دهند و با یک تعریف مشخص از حفظ منافع ملی و حرکت به سمت توسعه هر دو جریان می توانند به دو حزب قدرتمند سیاسی تبدیل شوند که رویکردهای مختلفی به مسائل دارند. با این روش کشور سرعت بیشتری به سمت رشد پیدا می کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: هیچ کدام از روسای جمهور پیشین در حاکمیت مشاور نیست؛ چرا که رویکرد ، رویکرد حذفی است در حالیکه در همه دنیا از تجارب جریان های گذشته خود استفاده می کنند تا کشور را رو به رشد ببرند ولی مبنا در کشور ما همیشه حذف بوده است.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار