آیت الله علم الهدی در خطبه های نماز جمعه؛
چهره زندگی برخی، روش معیشتی و معاشرتی آنان از نظر تجملات، رفاه‌طلبی آن‌هم در بستر این نظام و انقلاب در کنار خون شهدا در شکلی است که به‌هیچ‌وجه با انقلاب هماهنگی ندارد، نه فکر و نه عمل انقلاب دارند
کد خبر: ۴۹۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱ 16 September 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، 24 شهریورماه مشهد مقدس در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این‌که روز مباهله را به همه شما عزیزان به‌عنوان یک عید بزرگ ولایت و عترت تبریک و تهنیت عرضه می‌دارم، اظهار کرد: مرحوم علامه طباطبایی در ارتباط با آیه مباهله، یک تحلیل قابل‌توجه دارند؛ می‌گویند این بحث در بین مفسرین هست این‌که پیغمبر اکرم برای مباهله وجود مقدس امیرالمؤمنین، صدیقه اطهر، امام حسن و امام حسین را انتخاب کردند، به چه منظور بود؟

 ایشان ادامه داد: این مسئله چون قطعی است، قابل‌انکار نیست، برخی مفسرین عامه مدعی شدند انتخاب این‌ها به‌عنوان مباهله صرفاً به‌عنوان یک نمونه از امت بود، از زنان امت پیغمبر یک نفر را به‌عنوان نمونه برد که حضرت صدیقه اطهر بود، از مردان امت یک نفر آن‌هم امیرالمؤمنین، از پسران امت و جوانان امت دو نفر، امام حسن و امام حسین، می‌گویند این نمونه‌ای از امت بود.

 نصارای نجران با پیغمبر مباهله کردند نه امت مسلمان
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که نصارای نجران با امت مسلمان مباهله نکردند، خاطرنشان کرد: این‌که یک آقا پسر سه‌ساله و چهارساله نمونه نسل جوان یک امت می‌شود؟ این حرف باطلی است؛ مرحوم علامه طباطبایی در رد این نظریه بعضی از مفسرین عامه می‌گوید این‌ها را پیغمبر به‌عنوان نمونه نبرد، علتش هم این است که اصلاً امت در مسئله مباهله نقشی نداشتند چون مباهله نصارای نجران با مسلمانان، امت و جامعه اسلامی مباهله نکردند، این‌ها با پیغمبر مباهله کردند و مباهله آنان هم به خاطر این بود که پیغمبر عقاید آنان را قبول نداشت در الوهیت عیسی بن مریم، نبوت خود را به آنان اعلام کرد و آنان را به‌طرف توحید و نبوت دعوت کرد.

ایشان افزود: این‌که پیغمبر آنان را دعوت کرد و دین اسلام را به آنان عرضه داشت، آنان با پیغمبر محاجه و بعد هم مباهله کردند، مباهله آنان با پیغمبر بود، با مسلمانان نبود که به‌عنوان نمونه افراد امت، پیغمبر اشخاصی را ببرد؛ اگر مباهله با خود پیغمبر بود، پس باید پیغمبر تنها به مباهله می‌رفتند، پس چرا آیه قرآن می‌فرماید « أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ...»، طرف مباهله که پیغمبر بود، ابناء و نساء و انفس چرا باید در مباهله در رکاب پیغمبر باشند؟

 اهل بیت پیامبر، شریک و عامل تداوم شریعت هستند
آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی می‌گویند مباهله با پیغمبر بود اما کسانی که پیغمبر با خود بردند و خدا هم دستور داد پیغمبر آنان را با خود به مباهله ببرد، به خاطر این بود که آنان شریک در اسلامی، شریک در  نبوت و شریک در تبلیغ دین پیغمبر بوده‌اند، می‌گوید دین قائم به این چند نفر است، پیغمبر از طرف خدا مبعوث شد و این شریعت را آورد اما بقای این شریعت، تشکیل امت و جامعه دینی بر اساس شریعت مربوط به این افراد است، این‌ها همه‌کاره‌اند در دین و این‌ها مشارکین پیغمبر هستند.

ایشان یادآور شد: این‌که در انفس می‌گوید علی، علی نفس پیغمبر، یعنی علی در همه اسلام با پیغمبر شرکت دارد که «وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ»، اگر علی نبود، اگر مجاهدات و جنگ‌های علی نبود، در همان جنگ احد کار تمام‌شده بود، در غزوه احد بساز اسلام جمع بود، امیرالمؤمنین یکه و تنها سه هزار لشکر قریش را شکست داد که وقتی صدیقه اطهار به وجود امام مجتبی حامله بود، دید از 90 جای بدن علی مثل 90 چشمه خون می‌جوشد، این‌ها مشارک با پیغمبر بودند، شریک پیغمبر در ابلاغ، احیا و اقامه دین بودند.

امت اسلامی تنها در جامعه ولایی قابل تحقق است
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که اگر کربلا و حسین نبود، من و تو دین و ایمانمان کجا بود، عنوان کرد: این‌ها در همه‌چیز دین با پیغمبر مشارکت داشتند لذا ما می‌گویید امت در جامعه ولایی قابل تحقق است، اگر جامعه ولایی نباشد، امت اسلامی در غیر جامعه ولایی قابل تحقق نیست چون جامعه ولایی در رأسش آن عترت و نظام وابسته به آن عترتی است که در روز مباهله مشارکتشان با پیغمبر در دین و احیای دین مشخص شد و لذا غیر جامعه ولایی، جامعه تحقق امت واقعی نیست و در جامعه ولایی هم در حقیقت رهبری، رهنمود، هدایت اصلی در جهت راهبرد دینی و راهبرد اسلامی جامعه به دست عنصری هست که یا از عترت و یا وابسته به عترت پیغمبر است.

 ایشان افزود: امام زمان فرمودند «فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ»، جز حجت بقیه الله، رهبری جامعه ولایی که رهبری امت هست، قابل تحقق نیست و لذا می‌بینیم نزدیک 40 سال از این نظام می‌گذرد و از پیروزی انقلاب سپری‌شده درعین‌حال، در جای‌جای تحولات این نظام و در موقعیت‌های بحرانی و حساس اجتماعی نظام، رهنمود رهبر، راهبرد رهبر و حکمت رهبر جامعه را دستگیری می‌کند. «تکبیر»

تأکید بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن تمام شئون نظام اسلامی
آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در انقلابی بودن و انقلابی ماندن تمام شئون نظام اسلامی، تصریح کرد: در فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در دو روز گذشته خطاب به اعضای مجمع تشخیص مصلحت داشتند،اصرار بر انقلابی بودن مجمع تشخیص مصلحت، علت این تأکید بر انقلاب بودن چه بود؟ مجمع تشخیص مصلحت، بالاترین مجمع و جمعیت نخبه سیاسی کشور که وابسته به انقلاب است، چرا رهبری این‌قدر تأکید داشتند که فرمودند «مجمع باید به‌صورت صد در صد انقلابی فکر و عمل کند و انقلابی باقی بماند.
 
ایشان خاطرنشان کرد: تأکید مقام معظم رهبری اخیراً در بیش از یک سال گذشته به انقلابی ماندن، انقلاب را ادامه دادن تا آنجایی که درباره مجمع تشخیص مصلحت که از یک عده نخبه سیاسی تشکیل‌شده، ایشان تأکید می‌کنند مجمع باید انقلابی بماند و انقلابی فکر و عمل کند؛ مگر می‌شود مجمعی که نقش مشورتی برای رهبر نظام دارد و مشکلات نظام را باید ببیند و تشخیص مصلحت بدهد که از نخبگان انتخاب‌شده سیاسی هستند، مگر می‌شود این‌ها انقلابی نباشند و رهبری بر انقلابی بودن این‌ها تأکید کنند؟ نعوذبالله این تحصیل حاصل است که ایشان تأکید می‌کنند که بالاترین و برترین جمعیت نخبه سیاسی کشور انقلابی  فکر کنند، انقلابی عمل کنند و انقلابی بمانند؟

دو علت تأکید رهبری انقلاب بر انقلابی ماندن نظام اسلامی
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به بیان دو علت تأکید رهبری انقلاب بر انقلابی ماندن شئون نظام اسلامی پرداخت و گفت: این دو علت می‌تواند داشته باشد؛ یک علت این‌که فرمایش مقام معظم رهبری خطاب به نخبگان سیاسی تنها مجمع نبود بلکه تأکید ایشان خطاب به تبار نخبگان سیاسی کشور بود چون اخیراً متأسفانه در نخبگان سیاسی ما برخی افراد که به چشم هم می‌آیند، تفکر انقلابشان عوض‌شده و طور دیگری فکر می‌کنند؛ در موقعیتی که معجزه انقلاب ما رویش‌هایی در نسل سوم و چهارم مثل محسن حججی دارد که سر در راه انقلاب می‌دهند، برخی از نخبگان سیاسی و مسؤولین حرف‌هایی می‌زنند که دوره انقلاب گذشت، انقلاب فقط مال سال 57 و زمان امام بود، این‌طور حرف می‌زنند.

 چهره زندگی برخی مسؤولان کشور با انقلاب هماهنگی ندارد
ایشان افزود: چهره زندگی آنان، روش معیشتی و معاشرتی آنان از نظر تجملات، رفاه‌طلبی آن‌هم در بستر این نظام و انقلاب در کنار خون شهدا در شکلی است که به‌هیچ‌وجه با انقلاب هماهنگی ندارد، نه فکر و نه عمل انقلاب دارند؛ یعنی آدم می‌بیند بعضی خواصی که نخبه سیاسی هستند، در فکر و عملشان اصلاً به شکل و قیافه محسن حججی، شهدای مدافع حرم، امام و رهبری نیستند، طور دیگری فکر می‌کنند و گاهی انقلابیون و جوانان انقلابی جان‌برکف را به‌عنوان یک تندرو از نوع منافقین معرفی می‌کنند، فکرشان این‌قدر منحط شده.

 عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این‌که معنا ندارد در این نظام یک طرف محسن حججی و شهدای مدافع حرم است و یک طرف آقایی در مسؤولیت نظام است که هزینه تفریحات تابستان دخترش را از جیب بیت‌المال برمی‌دارد در جریان حقوق‌های نجومی و بعد هم که اعتراض می‌شود، یک آقای نخبه سیاسی می‌گوید این‌ها ذخایر ما هستند! آن آقایی که در آن دولت بود، در این دولت هم هست، این نخبه سیاسی می‌گوید این‌ها ذخیره مملکت هستند، یعنی محسن حججی ذخیره نیست، آقایی که پول تفریح تابستانی دخترش را از جیب بیت‌المال برداشته ذخیره است؟ مقام معظم رهبری دلش خون است، یعنی خطاب مقام معظم رهبری به همه است، این یک علت.

نباید مصلحت رفاه یک عده مرفه در نظر گرفته شود
ایشان با تأکید بر این‌که مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید مصلحت رفاه و معیشت یک عده مرفه را در نظر بگیرد، خاطرنشان کرد: علت دومی که مقام معظم رهبری فرمودند انقلابی فکر و عمل کندو  انقلابی بماند، به خاطر این است که مجمع تشخیص مصلحت  در مقام تشخیص مصلحت، مصلحت رفاه را در نظر نگیرند، مصلحت معیشت یک عده مرفه بی‌درد را ببیند، مصلحت پر شدن جیب یک عده در بازار اقتصاد کشور را در نظر نگیرد، مصلحت انقلاب را در نظر بگیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: در پیمودن مسیر انقلاب با خیلی چالش‌ها روبرو هستیم، مردم ما باید مقاومت کنند، باید مقابله و مجاهده کنند و مردم ما هم دارند مجاهده می‌کنند و دلیلش همین شهدای مدافع حرم هستند، رفتند مرزبانی نظام اسلامی را در کویر عراق و شام در هوای 54 درجه با جان دادن انجام می‌دهند، این همین مردم هستند. «تکبیر»

 مصلح انقلاب مقدم بر سایر مصالح است
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی یادآور شد: در تشخیص مصلحت باید مصلحت انقلاب را در نظر بگیرند، اگر بناست یک روزی یک تعامل بین‌المللی، یک مراوده خارجی بر حسب مصلحت جریان معیشتی و اقتصادی و گذران چرخ مدیریت نظام باشد اما برخلاف مصلحت انقلاب و روند انقلاب باشد، نباید به آن تن بدهند، مصلح انقلاب مقدم بر سایر مصالح است، برای این فرمودند مجمع انقلابی فکر کند، انقلابی عمل کند و انقلابی بماند.
منبع؛ alamolhoda.com
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار