معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو گفت: مصرف آب کشور باید از 100 میلیارد مترمکعب به 70 میلیارد مترمکعب کاهش یابد.
کد خبر: ۴۹۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸ 16 September 2017
به گزارش تابناک : هدایت فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی فناوری آب، بهره‌وری و بازچرخانی در دانشگاه فردوسی اظهار داشت: دغدغه اصلی امروز کشور موضوع آب بوده و کاهش میزان مصرف آب یک ضرورت است و نه یک انتخاب، میزان مصرف آب کشور باید از 100 میلیارد مترمکعب به 70 میلیارد مترمکعب کاهش یابد.
وی افزود: 8 عامل اصلی بحران آب در کشور وجود دارد و در حال حاضر 25 درصد آب و منابع آبی کشور بدون منبع درآمدی بوده و این درحالی است که باید این عدد زیر 15 درصد باشد.
معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو با بیان اینکه میزان بهره‌وری در مسئله آب پائین بوده که باید ارتقاء داده شود، خاطرنشان کرد: میزان هدررفت ضایعات آب در سطح کشور بین 30 تا 35 درصد بوده و این بدان ‌معنا است که بالغ بر 24 میلیارد مترمکعب آب آن هم در شرایطی که با بحران و تنش آبی مواجه هستیم دور ریخته می‌شود.
فهمی با اشاره به اینکه باید برنامه‌ریزی جامع و سازگاری جهت تغییر اقلیم صورت پذیرد، تصریح کرد: 10 درصد بارش مستمد در طول سال منجر به تامین 20 تا 25 درصد آب و منابع آبی مورد نیاز کشور می‌شود و میزان آب تجدیدپذیر در سطح کشور 114 میلیارد مترمکعب بوده و از مجموع آب مصرفی در کشور 90 درصد آن در روستاها مصرف می‌شود و 94 درصد از اشتغال‌های مستقیم و غیرمستقیم کشور هم مرتبط با بخش کشاورزی بوده است.
وی تاکید کرد: کشور دچار بحران سرزمینی شده و متاسفانه به فاجعه ملی داریم نزدیک می‌شویم و بحران آب جدی است، موضوعی که برای خیلی‌ها باورپذیر نشده و قطعاً انکار آن نه ‌تنها کمکی به حل مسئله نمی‌کند، بلکه شرایط نامناسب فعلی را بحرانی‌تر می‌کند.
معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو با اشاره به اینکه خاک کشور در حوزه فرسایش جایگاه نخست جهانی را دارد، بیان کرد: کشور در نظام مدیریتی و بهره‌وری ضعف داشته و ما ضمن ‌نابودکردن نظام‌های گذشته، نتوانسته‌ایم جایگزینی مناسب برای آن داشته باشیم.





منبع : آریابازار 
برچسب ها: مصرف آب ، وزارت نیرو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار