تیم فوتبال صبای قم در حالی خود را آماده پنجمین مسابقه خود در لیگ دسته اول فوتبال ایران می‌کند که به دنبال ارتقای سطح فنی خود نسبت به بازی‌های گذشته است.
کد خبر: ۴۹۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵ 17 September 2017
به گزارش تابناک قم، آنچه از صبای مدل لیگ یکی تا 4 هفته پس از آغاز لیگ دسته اول کشور دیده‌ایم، تیمی بوده که با شرایط نابسامان مدیریتی آن کاملاً همخوانی دارد.

صبا پس از این که رکوردی تاریخی در جابه‌جایی مربیان رقم زد و 5 مربی را در چند هفته به کار گرفت و از کار برکنار کرد، حالا هومن افاضلی را روی نیمکت خود می‌بیند. مربی بادانشی که تصویری که از وی در ذهن داریم کارشناسی خبره در برنامه‌های تلویزیونی است.

 با این حال وی سال‌ها در تیم ملی امید و لیگ‌های مختلف کشور تجربه خوبی کسب کرده است و چون گزینه حامی مالی جدید صبای قم است سرنوشتی مثل بقیه مربیان یکی دو ماه اخیر نخواهد داشت. به عبارت دیگر واضح است که آینده صبای قم تا پایان فصل در لیگ یک با هومن افاضلی رقم خواهد خورد.  

صبا در بازی با ملوان انزلی برای دومین بار با حضور هومن افاضلی روی نیمکت خود به میدان رفت. برای بار اول، وی در روزی که به گفته خودش اسامی بازیکنان تیمش را هم نمی‌دانست در بابل و در مسابقه برابر خونه‌به‌خونه بابل روی نیمکت صبا نشست و البته نتیجه فاجعه‌بار بود. شکست 4 بر صفر، یک باخت تلخ برای صبای قم بود گرچه کسی در آن شرایط افاضلی را مقصر شکست نمی‌دانست. افاضلی اما یک هفته بعد در قم در بازی با ملوان در شرایطی که هنوز برای انتظار داشتن از وی زود بود با این تیم مساوی کرد و سپس وارد تعطیلات موقت لیگ یک شد.

افاضلی پس از بازی با خونه‌به‌خونه در بابل و هم پس از بازی با ملوان در قم بر این نکته تأکید کرد که تیمش به 100 جلسه تمرینی نیاز دارد و از نظر ساختار فنی دچار مشکلات زیادی است. چالش دیگر اما ناآمادگی بدنی در صبا بود. صبا در هفته‌های منتهی به آغاز لیگ دسته اول شرایط نامشخصی داشت و حتی نتوانسته بود بخشی از تمرین‌های بدنسازی پیش‌فصل را انجام دهد.

 در همین حال بازیکنان عمدتاً با تجربه‌ای که با حضور هومن افاضلی به صبا پیوستند نیز با همین مشکل مواجه بودند و نه از نظر بدنی شرایط ایده آلی داشتند و نه با بازیکنان صبا که پیش از آغاز فصل با صبا قرارداد بسته بودند هماهنگی لازم را داشتند. مجموعه این عوامل سبب شد افاضلی پس از بازی با ملوان اعلام کند تیمش راهی اردوی کردان کرج می‌شود تا خود را برای ادامه فصل آماده کند.

سؤالاتی که امروز در ذهن اهالی فوتبال است به آینده صبا ارتباط دارد. گرچه صبای قم امروز از نظر میزان محبوبیت در افکار عمومی در استان قم در شرایط مناسبی نیست، اهالی ورزش در قم وضعیت این تیم را رصد می‌کنند و برای آن‌ها مهم است که صبا بتواند با گذر از بحران‌ها روزی به سطحی برسد که بتواند به معنای واقعی به ورزش قم خدمت کند. به همین دلیل نگرانی برای سقوط صبا به دسته دوم وجود دارد و صبا با توجه به عملکرد و دوران سیاه خود در ماه‌های اخیر، این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است در پایان فصلی که 4 تیم از جدول 18 تیمی لیگ دسته اول سقوط می‌کنند صبا یکی از سقوط‌کنندگان باشد.

موضوع بازیکنان بومی، مسأله دیگری است که دیگر همه را در قم خسته کرده است. صبا 17 بازیکن بومی را برای استارت لیگ دسته اول جذب کرده و با آن‌ها قرارداد بسته و حالا صبای هومن افاضلی کمتر از نیمی از این نفرات را می‌خواهد.

جذب بازیکنان جدید و ثبت قرارداد آن‌ها نیز نیازمند جای کافی در لیست صباست که این فهرست با توجه به پر شدن با بازیکنانی که در آغاز فصل به صبا آمدند این تیم را دچار مشکل کرده است.

 با این حال افاضلی امیدوار است پس از اردوی مثبت در کردان کرج، تیمش در ادامه لیگ یک شرایط بهتری پیدا کند زیرا هنوز در ابتدای فصل قرار گرفته‌ایم و فاصله امتیازها نشان می‌دهد هر اتفاقی در ادامه فصل ممکن است بیفتد.

این که آیا باید به صبای قم برای بقا و نه صعود به لیگ برتر امیدوار باشیم یا خیر، سؤالی است که پاسخ آن را باید در نمایش فنی صبا در هفته‌های آینده جست‌وجو کرد. صبا باید در هفته پنجم لیگ یک به بوشهر برود و با تیم ایران جوان این شهر مسابقه دهد و سپس در هفته ششم در قم با تیم گل گهر سیرجان رقابت کند که چند روز قبل در جام حذفی به دست استقلال حذف شد. صبا در هفته هفتم در شیراز با برق جدید فارس مسابقه می‌دهد و سپس در هفته هشتم در قم پذیرای شهرداری ماهشهر است. 4 مسابقه‌ای که در آینده صبا نقش مهمی ایفا می‌کنند.

تحلیلی فنی بر عملکرد صبا برابر ملوان

یک مربی و کارشناس فوتبال در تحلیلی فنی در مورد بازی اخیر صبا برابر ملوان برای همشهری گفت: دیدار صبا برابر ملوان در هفته چهارم لیگ دسته اول، میدانی برای نمایش ضعف‌های عمده صبای قم بود. بازی با ملوان آزمونی جدی برای صبای جدید بود. صبایی با مربیان جدید و تغییرات تدریجی در ترکیب بازیکنان حاضر در میدان.

«اکبر روح‌پرور» افرود: صبای قم با تغییر کادر فنی خود، آرایش بازی‌اش را تغییر داده و با روش عامه‌پسند 1. 4. 2. 3. 1 که با شرایط تیم و بازیکنان نیز بیشتر هم‌خوانی داشت، پا به میدان گذاشت؛ اما آنچه از آن انتظار می‌رفت در این بازی دیده نشد. علت اول آن فقدان آمادگی فکری و جسمی تمام تیم به دلیل شرایط و جو روانی حاکم بر صبای قم است.

مورد دیگر نوع بازی تیم ملوان و چربش قدرت آن بود به طوری که در بیشتر دقایق بازی، این تیم در زمین صبا خیمه زده بود و فقط 2 مدافع میانی خود را به عنوان دفاع و پژمان نوری را به عنوان پخش‌کننده توپ و بازی‌ساز در مرکز زمین داشت.

شیوه‌ای که امروزه در مقابل دفاع اتوبوسی تیم‌های مدافع اجرا می‌شود و طبیعی بود که ملوان نیز در برابر صبا که به دنبال گل نخوردن بود، این آرایش را در زمین پیاده کند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر بازیکنان جدید صبا که علاوه بر ناآمادگی، برخی از آن‌ها به وضوح دارای اضافه وزن آن هم در قسمت‌هایی از بدن بودند که کاهش وزن و رسیدن به حد طبیعی، فعالیت چندین ماهه و بلکه چندین ساله را می‌طلبد. مسأله دیگر نبود انعطاف مناسب برای سیستم انتخابی، چه در حمله و چه در دفاع بود به طوری که هر 2 جناح صبای قم شامل کناره‌های 2 هافبک تدافعی کاملاً در اختیار تیم حریف بود که بهتر بود صبا از ابتدا با دستور تبدیل به 1. 4. 5. 1 یا 1. 4. 4. 1. 1 در حالت دفاع وارد زمین می‌شد.

به گفته این کارشناس فوتبال این انعطاف‌‌ناپذیری صبا و تاکتیک اتخاذی حریف سبب شد تیم صبا 2 تعویض از 3 تعویض خود را صرف پوشش این ضعف در کناره‌ها کند و تا حدودی 2 تعویض خود را به نوعی بسوزاند. البته شاید دلیل همه این اتفاق‌ها ناهماهنگی و مهم‌تر از آن فقدان آمادگی تیم در این مقطع زمانی باشد.

وی با بیان این که تیم صبا در بیشتر دقایق به ویژه پس از به ثمر رساندن گل از روی نقطه پنالتی حرفی برای گفتن و تحلیل نداشت، اظهار کرد: یکی از ضعف‌های صبا روی آوردن به توپ‌های بلند در ارسال از 2 جناح به ویژه در ضربه‌های کرنر بود که در 2 بازی اخیر 2 گل به این روش دریافت کرده است.

در مجموع صبا باید زمان زیادی از فصل را درگیر آمادگی از لحاظ جسمانی و هماهنگی و اتخاذ تاکتیک‌های مناسب با توجه به داشته‌های خود کند و تا اواخر نیم‌فصل اول باید پیگیر این موارد باشد؛ با این حال اتخاذ تصمیم‌های مدبرانه مسیر صبا در رسیدن به شرایط ایده‌آل را کوتاه خواهد کرد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار