مدیر جامعة المصطفي(ص) با بیان اینکه انسان باید از کوچکترین زمان‌های عمر خود نهایت استفاده را ببرد گفت: با وجود جمعیت کم شیعه در جهان نیاز است که طلاب میزان نگارش و نوشته‌های خود را با ورود به حیطه نقد و بررسی افزایش دهند.
کد خبر: ۴۹۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ 20 September 2017
مدیر جامعة المصطفي(ص) عنوان کرد: «صدای سه چیز حجاب را پاره می‌کند، صدای قلم دانشمند، گام‌های مجاهدان راه حق و چرخ ریسندگی» که اشاره به سه بعد زندگی بشر یعنی علم، دفاع و جهاد و اقتصاد دارد که این نشانگر تقدس فقه و راه‌های ارتقاء بشریت است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد علی رضایی اصفهانی، عضو هيأت علمي و مدیر جامعة المصطفي(ص)، دوشنبه، ۲۷ شهریور ماه در اختتامیه چهارمین جشنواره استانی علامه حلی اظهار کرد: همدان شهر فقهات، عرفان، فلسفه بوعلی و مجاهدانی همچون سردار همدانی است.

وی با بیان اینکه نتیجه ۳۰ سال تجربه مدیریت پژوهشی و آموزشی اش، جمع آوری ۷۸ نکته ارزشمند در خصوص بهداشت قلم و پژوهش است افزود: اهمیت والای قلم را می‌توان از آیه شریفه «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ، نون سوگند به قلم و آنچه مى ‏نويسند» (قلم/آیه ۱) به خوبی درک کرد.

حجت‌الاسلام رضایی اضافه کرد: اساسا شروع و آغاز قرآن کریم با قرائت بوده آن هم در سرزمینی که بیش از ۲۱ نفر باسواد وجود نداشت و پیامبر اکرم(ص) در چنین عصری باید قرآن را به همگان معرفی می‌کرد.

مدیر جامعة المصطفي(ص) با اشاره به اینکه بر اساس برخی پژوهش‌ها «ن» در آغازین این آیه به معنای دوات یا همان جوهر است عنوان کرد: خداوند در این آیه به سه جزء اصلی نوشتن یعنی جوهر، قلم و آنچه نوشته می‌شود سوگند یاد می‌کند که این همان گوهر ارزشمند علم آموزی است.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند: «صدای سه چیز حجاب را پاره می‌کند، صدای قلم دانشمند، گام‌های مجاهدان راه حق و چرخ ریسندگی» که اشاره به سه بعد زندگی بشر یعنی علم، دفاع و جهاد و اقتصاد دارد که این نشانگر تقدس فقه و راه‌های ارتقاء بشریت است.

حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه برخی پیامبر اکرم(ص) را به دلیل توجه و علاقه زیاد ایشان به امام علی(ع) دیوانه خطاب می‌کردند ابراز کرد: آیه « مَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ؛ تو به لطف پروردگارت ديوانه نيستى» (قلم/ آیه ۲) در جهت دفاع از پیغمبر اکرم(ص) نازل شد که این علاقه بیش از اندازه ایشان به امام علی(ع) به دلیل علم، دانش و خلق عظیم رسول(ص) است.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: یک پژوهشگر باید چند نکته مهم را در بهداشت قلم و پژوهش خود همواره به یاد داشته باشد که آن، بهداشت جسمی و معنوی پژوهشگر و بهداشت محتوای نگارش و مدیریت نگارش است که رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش و تفریح منظم، بهداشت مطالعه و دوری از افراط و تفریط نمونه ای از بهداشت جسمی است.

وی گفت: مطالعه و تحقیق با نیت الهی، حق جویی، دعا و توکل، تمرین صبر و آرامش و پرهیز از پراکنده‌کاری از جمله اقدامات حوزه بهداشت معنوی پژوهشگر است، ارائه مطالب عالمانه، مودبانه، منصفانه و پرهیز از نقل مطالب غیر مجاز و غیر مستند نیز شاخصه‌های بهداشت محتوای نگارشی است.

حجت‌الاسلام رضایی اشاره‌ای به آفت‌ها و موانع پژوهشگران داشت و اظهار کرد: تعصب‌های قومی و مذهبی، عدم شجاعت علمی در نظریه پردازی و نقد آثار دیگران، تقلید در پژوهش و شخصیت زدگی، بی صبری و کم حوصلگی، دنیا زدگی، راحت طلبی، توجه زیاد به مستحبات و باز ماندن از واجبات علمی، عدم انتقاد پذیری، تحمیل نظر پژوهشگر و عدم مراجعه پژوهشگر به منابع اصیل و معتبر علمی از جمله مهترین آفت‌های پیشرو پژوهشگر است.

این پژوهشگر نمونه افزود: آسیب‌های روش شناختی تولید علم در حوزه پژوهشگری نیز تبار شناسی نکردن مسائل، خلط گسترده علوم و روش‌ها، عدم آگاهی از روش تحقیق و مسائل متعدد در تحقیق و عدم اطلاع رسانی روش‌ها، عدم توجه به تاریخ علم، بی توجهی به نیاز‌های جامعه روز در انتخاب موضوعات پژوهشی و ... است.

این مدرس حوزه با بیان اینکه انسان باید از کوچکترین زمان‌های عمر خود نهایت استفاده را ببرد گفت: با وجود جمعیت کم شیعه در جهان نیاز است که طلاب میزان نگارش و نوشته‌های خود را با ورود به حیطه نقد و بررسی افزایش دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار