سال گذشته حدود ۶۰۰ مجوز از سوی سازمان‌های متولی برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مشهد به متقاضیان داده شد و امسال نیز پیش بینی می‌شود همین تعداد ایستگاه در پایتخت معنوی مشهد برپا شود.
کد خبر: ۴۹۷۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹ 20 September 2017
به گزارش تابناک : این روزها با نزدیک شدن به ماه محرم کوچه‌ها و خیابان‌های مشهد سیاه پوش شده و زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی خود را برای آئین های ماه محرم آماده می‌کنند.

طبق یک سنت قدیمی ایستگاه‌های توزیع نذری در بین مردم در خیابان‌های مشهد نیز برپا می‌شود و هیئت‌های مذهبی از عزاداران اباعبدالله(ع) پذیرایی می‌کنند.

سال گذشته حدود ۶۰۰ مجوز از سوی سازمان‌های متولی برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مشهد به متقاضیان داده شد و امسال نیز پیش بینی می‌شود همین تعداد ایستگاه در پایتخت معنوی مشهد میزبان عاشقان امام حسین (ع) باشند.

در این میان رعایت برخی مسائل توسط ایستگاه‌های صلواتی بسیار مهم و ضروری است تا خدای نکرده فعالیت آنها موجب ناراحتی و یا ایجاد مشکل برای مردم نشود.

موضوعاتی از جمله نظافت اطراف ایستگاه‌های صلواتی، توجه به تردد وسایل نقلیه و جلوگیری از راه بندان، عدم ایجاد مزاحمت‌های صوتی و موضوعات ایمنی برای جلوگیری از آتش سوزی از جمله مهم ترین آنها است.

برپایی ایستگاه صلواتی مجوز می‌خواهد

در همین رابطه به سراغ مسئول مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد رفتیم تا چگونگی صدور مجوز برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی را جویا شویم.

محمد جنگی به خبرنگار مهر می‌گوید: برنامه ریزی در خصوص فعالیت ایستگاه‌های صلواتی در مشهد در ستادی به نام «ساماندهی شئون فرهنگی» انجام می‌شود که دستگاه‌های مختلفی از جمله شهرداری مشهد در آن عضویت دارند.

وی می‌افزاید: طبق دستور العمل این ستاد هیئت‌های مذهبی که دارای مجوز لازم هستند می‌توانند با مراجعه به شورای هیئات مذهبی معرفی نامه‌ای که جنبه تایید دارد را اخذ کرده و برای پیگیری صدور مجوز ایجاد ایستگاه صلواتی به مناطق شهرداری مشهد مراجعه کنند.

مسئول مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: پس از مراجعه این افراد به مناطق شهرداری محل مورد تقاضا برای ایجاد ایستگاه صلواتی توسط کارشناسان مورد بازدید قرار گرفته و در صورت تایید مجوز لازم صادر می‌شود.

وی می‌گوید: ممکن است هیئتی درخواست ایجاد ایستگاه صلواتی در مکانی را داشته باشد که به دلیل موضوعات ترافیکی یا عرض کم معبر امکان آن فراهم نباشد به همین دلیل کارشناسان شهرداری در نزدیکی محل مورد تقاضا، فضای دیگری را به متقاضی معرفی می‌کنند.

جنگی با اشاره به اخذ تعهد از هیئتهای مذهبی که تقاضای برپایی ایستگاه صلواتی را دارند، اظهار می‌کند: پس از تایید نهایی مکان مورد نظر، فرمی در اختیار هیئت‌های قرار می گیرد که در آن بندهایی در خصوص رعایت موضوعات ترافیکی، ایمنی، بهداشتی و حقوق همسایه‌ها آورده شده که باید توسط متقاضی به امضاء رسد.

مسئول مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد خاطرنشان می‌کند: سال گذشته در مجموع ۵۲۷ مجوز برپایی ایستگاه صلواتی در نقاط مختلف مشهد صادر شد که پیش بینی می‌شود امسال نیز به همین میزان تقاضا وجود داشته باشد.

وی ابراز می‌کند: مجوزهایی که به هیئت‌های مذهبی داده می‌شود به صورت موقت است و چند روز پس از عاشورا به اتمام می رسد.

بازرسی کارشناسان ایمنی از ایستگاه‌های صلواتی

در ادامه تهیه گزارش به سراغ مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد رفتیم و در خصوص تدابیر اندیشیده شده به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی در ایستگاه‌های صلواتی و چادرهای موقت عزاداری در مشهد سوال پرسیدیم.

حسن جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر لزوم رعایت ایمنی ایستگاه‌های صلواتی و مکان‌هایی که به صورت موقت در معابر عمومی برای عزاداری ایام محرم برپا می شوند می‌گوید: دایر کردن ایستگاه‌های صلواتی نیازمند اخذ مجوز از شهرداری است و یکی از سازمان‌هایی که در این حوزه دخیل است آتش نشانی می‌باشد.

رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از حریق و یا سقوط داربست‌هایی که برای برپایی چادرهای عزاداری استفاده می‌شوند بسیار مهم است و به همین دلیل کارشناسان آتش نشانی بازدید های لازم را از ایستگاه‌های صلواتی انجام داده و تذکرهای لازم را یادآوری می کنند

وی بیان می‌کند: رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از حریق و یا سقوط داربست‌هایی که برای برپایی چادرهای عزاداری استفاده می‌شوند بسیار مهم است و به همین دلیل کارشناسان آتش نشانی بازدید های لازم را از ایستگاه‌های صلواتی انجام داده و تذکرهای لازم را یادآوری می کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد تاکید می‌کند: به دلیل اینکه ایستگاه‌های صلواتی و چادرهای تعزیه معمولا به صورت موقت و دربازه زمانی ۱۰ روزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا هزینه زیادی برای احداث آنها نمی شود و همین امر ممکن است احتمال خطر را افزایش دهد.

جعفری می‌افزاید: به همین دلیل در حد توانمان به هیئت‌هایی که اقدام به برپایی ایستگاه صلواتی کرده باشند به صورت موقت کپسول‌های آتش نشانی می‌دهیم تا در صورت وقوع حریق بتوانند به سرعت آن را مهار کنند.

وی در خصوص اتفاقات رخ داده در سال‌های گذشته برای ایستگاه‌های صلواتی و چادرهای عزاداری تصریح می‌کند: خوشبختانه حادثه مهمی در این بخش نداشتیم و موارد جزئی نیز با حضور به موقع ماموران آتش نشانی برطرف شده است.

فرهنگی که نهادینه شده است

فرهنگ نذری دادن که نمونه‌ای از آن برپایی ایستگاه‌های صلواتی در شهرها است از جمله آداب و رسوم مشهدی‌ها نیز به شمار می‌رود که لازم است برای انجام این مهم برخی موضوعات نیز رعایت شود تا انجام این سنت حسنه موجب آزار و اذیت دیگران نشود.





منبع : شهر فردا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار