معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در ماه صفر علاوه بر خدمت‌رسانی در راستای تغذیه و اسکان ۱۶۰ هزار نفر به زائران اربعین در مسیر نجف به کربلا، میزبان حدود ۳ میلیون و پانصد هزار زائر هستیم که با توجه به شرایط جوی مناسب در این ایام، از این تعداد پیش‌بینی می‌شود ۳۵۰ هزار زائر پیاده به مشهد مشرف شوند.
کد خبر: ۴۹۷۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱ 20 September 2017
به گزارش تابناک : محمد حسین واحدی، معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی، در نشست شورای هیئات مذهبی سراسر کشور که ۲۸ شهریورماه در محل این اداره کل برگزار شد، گفت: فارس، قم و خراسان رضوی سه استان زیارتی کشور هستند که در خراسان رضوی با سرانه سالانه ۲۵ میلیون زائر ایرانی و ۲ میلیون زائر خارجی مهم‌ترین استان زائرپذیر در کشور محسوب شده که به طرحی جامع در بحث مدیریتی نیازمند است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت تسهیل سفر زائران به مشهد، بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ زائرسرا توسط استان‌ها در مشهد در حال ساخت است که خراسان رضوی با تخصیص بیش از ۱۰ میلیارد تومان زمین این زائرسراها را به صورت رایگان استان‌ها واگذار کرده است.
واحدی با بیان اینکه زائرسرای ۴ استان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: فاز یک زائر شهر رضوی با ظرفیت چهار هزار و ۵۰۰ نفر به بهره برداری رسیده است.
وی از افتتاح ماهواره رادیو زیارت خبر داد و اظهار کرد: تأسیس شبکه ماهواره‌ای زیارت در دست اقدام است.
واحدی با بیان اینکه مشهد یک شهر ملی و فرا ملی است، گفت: اقداماتی که در این شهر انجام می‌گیرد باید خاص و ویژه باشند، به همین جهت در حوزه زیارت فعالیت‌های بسیار زیادی انجام شده است.
اجرای طرح‌هایی برای تسهیل زیارت
وی به طرح مبدأ به مبدأ اشاره کرد و افزود: این یک طرح زیارت گروهی برای اقشار مختلف بوده که در قالب یک سامانه در ایام غیر پیک حضور زائران، می‌توانند با ثبت‌نام در آن، سفر خود را با ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف انجام دهند.
وی افزود: در اجرای این طرح که حدود ۳۵۰ شرکت برای اجرای آن انتخاب شده‌اند، علاوه تخفیفات داده شده در تمامی هزینه سفر، در مبدأ حرکت، کارتی با عنوان کارت زیارت به زائران داده می‌شود که از این طریق می‌توانند از تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصدی برای خرید در مشهد بهره‌مند شوند.
واحدی به طرح مهر درخشان اشاره و تشریح کرد: این طرح مخصوص زیارت اولی‌ها بوده و با همکاری آستان قدس رضوی، سپاه و بسیج برای افراد بالای ۴۰ سال با ثبت‌نام در طرح از ۳ روز اقامت رایگان در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) بهره‌مند می‌شوند.
وی افزود: هم چنین برای بازنشستگان بیمه تأمین اجتماعی طرح کرامت رضوی را در نظر گرفته‌ایم تا همه مردم بتوانند از زیارتی ارزان و با کیفیت استفاده کنند.
سهم خراسان رضوی از میزبانی زائران اربعین؛ اسکان و تغذیه روزانه ۱۶۰ هزار زائر
وی با اشاره به ازدحام زائران در دهه پایانی صفر، گفت: در این ماه علاوه بر خدمات رسانی در راستای تغذیه و اسکان ۱۶۰ هزارنفر به زائران اربعین در مسیر نجف به کربلا، میزبان حدود ۳ میلیون و پانصد هزار زائر هستیم که با توجه به شرایط جوی مناسب در این ایام، از این تعداد پیش‌بینی می‌شود ۳۵۰ هزار زائر پیاده به مشهد مشرف شوند.
واحدی با بیان اینکه زائران پیاده روزانه حدود ۳۰ کیلومتر پیاده‌روی دارند، گفت: مسیر جاده‌ها هر ۳۰ کیلومتر یک ایستگاه زائر برای اسکان و تغذیه تدارک دیده شده ضمن اینکه در هر پنج کیلومتر ایستگاه‌هایی برای استراحت و پذیرایی مختصر از زائران برپا خواهد شد.
وی افزود: حضور نیروهای امداد و نجات از سایر استان‌ها و همچنین سه فروند هیلی کوپتر به منظور خدمت‌رسانی شایسته به زائران برای این ایام پیش‌بینی شده است.
واحدی گفت: با توجه به اینکه بعد از این ایام بازگشت زائران به شهر خود آغاز خواهد شد، لذا ۴ هزار دستگاه اتوبوس برای بازگشت این عزیزان تدارک دیده شده، ضمن اینکه در بحث سفر ریلی و هوایی نیز اقداماتی صورت گرفته است.
معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در سال گذشته ۲۷۶ ایستگاه صلواتی در جاده‌های منتهی به مشهد و ۴۰۰ ایستگاه در مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران حضرت رضا(ع) برپا شد که امید است استان‌های دیگر برای این پیاده‌روی از تمام ظرفیت خود استفاده کنند.
 
 
 
 
 
منبع : ایکنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار