دکتر محسن رضایی در «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دوم سیما:
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امشب (چهارشنبه) با حضور در برنامه گفت و گوي ويژه خبري شبکه دوم سیما از راهبرد و برنامه كشورمان در قبال سياست هاي ضد ايراني و ضد برجامي امريكا سخن گفت.
کد خبر: ۴۹۷۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵ 20 September 2017
به گزارش تابناک تبریز، دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، چهارشنبه شب در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، به بررسی سناريوهاي مختلف موجود در قبال برجام پرداخت.
اهم سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این گفت و گو از این قرار بود:
 
- ترامپ سازمان ملل را با پایگاه هوایی آمریکا اشتباه گرفته بود. سازمان ملل تشکیل شده تا کشورها مشکلات شان را با دیپلماسی حل کنند اما ایشان ادبیاتش جنگی بود.
 
- آقای ترامپ از عدم دموکراسی در ایران صحبت کرده، در حالی که آمریکا از منطقه از دیکتاتورها حمایت می کند و دوستان آمریکا ریشه در دیکتاتوری دارند. حمایت هایی که از عربستان و بحرین برای سرکوب مردم بحرین و یمن می کند، با ادعاهای ترامپ تناقض دارد.
 
 
- ترامپ گفت که دولت آمریکا در حال مبارزه با داعش است، در حالی که ایشان در نطق های انتخاباتی مقابل خانم هیلاری کلینتون گفت که داعش را آمریکا ایجاد کرد.
 
- من فکر می کنم بگذاریم ایشان بیشتر حرف بزند، چرا که بسیاری از واقعیت های آمریکا که اجازه نمی دادند رسانه‌ای شود با رفتار و ادبیات آمریکا علنی می‌شود.
 
- به نظرم ترامپ 15 اکتبر و 23 مهر، توقف تحریم های ثانوی به عنوان تعهد آمریکا باید امضا کند. ایشان یا امضا می کند و در عین حال به کنگره می گوید که ایران تحریم ها را نقض کرده است. در ادامه ممکن است کنگره قانونی بگذارد که حق تعلیق تحریم های ایران را از رئیس جمهور بگیرد. دیگر اینکه اساساً تعلیق تحریم ها را امضا نکند و برجام را نقض کند.
 
- راه سوم اینکه بگوید تحریم ها نقض شده و ادعای خود را به کمیته مشترک برجام ببرد و در آنجا همه کشورهای اروپایی نیز که بگویند برجام توسط ایران نقض نشده، بر موضعش اصرار بورزد و قطعنامه های سازمان ملل را بازگرداند و هر کشوری مخالفت کند، از حق وتو استفاده کند.
 
- اینکه ایران عکس العمل جدی انجام ندهد، این یک رویه درباره ایران می‌شود. یعنی همه کشورهای این تصور را پیدا می‌کنند که می‌توانند با ایران توافق کنند، زیر توافق شان بزنند و ایران هم به دنبال آنها خواهد آمد و این اتفاق، کارآمدی دیپلماسی ایران را به چالش می‌کشد.
 
- باز گرداندن تحریم‌های ایران تنها به ضرر ما نیست؛ به ضرر اروپایی‌ها و سایر کشورهایی که تبادلات مالی با ما دارند، خواهد بود. بنابراین باید ایران از این فضای بین المللی استفاده کند و باید پیشنهادهایی روی میز شورای امنیت بگذارد و با اتحادیه اروپا بگذارد و ایران از 5 کشور دیگر بخواهد که جبران کند. اگر اینها نتوانند جبران کنند که احتمالاً نمی توانند جبران کنند، آن زمان ما می‌توانیم عکس العمل متناسب داشته باشیم.
 
- آقای ترامپ می‌گوید محدودیت های هسته‌ای ایران که بعد از 13 سال لغو می شود، باید مادام العمر باشد. ثانیاً می گوید باید در برجام موشک های بالستیک نیز محدود شود. ترامپ در عین حال به دنبال این است که بازرسی بدون قید و شرط از تمامی نهادهای سری و نظامی ایران باشد. بنابراین ترامپ به دنبال برجامی است که زمان نداشته باشد، بازرسی حد و حصر نداشته باشد و موشکی را نیز شامل شود. طبیعی است که ما نمی توانیم به چنین دخالت هایی تن نمی‌دهیم. اگر زیر بار زور برویم، انگار کشور را تسلیم کرده‌ایم.
 
- ایران با کمک موشک‌ها به صلح منطقه کمک می‌کند. ما امروز با موشک‌هایمان علیه داعش و تروریست ها عمل می‌کنیم.
 
- ما کمک مالی چندانی به سوریه نکردیم اما میلیاردها دلار تجربه نظامی مان را به سوری ها منتقل کردیم.
 
عربستان در یمن شکست بسیار مفتضحانه ای خورده است. انصارالله به موشک هایی دست پیدا کرده است که اگر از آن استفاده کند، برج های کاغذی فرو خواهند ریخت.
این خبر تکمیل می‌شود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :