وزیر علوم دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه حضور زنان در هیات علمی و پست‌های مدیریتی وزارت علوم کم‌رنگ است، گفت: احتمال معرفی وزیر زن برای وزارت علوم بسیار کم است.
کد خبر: ۴۹۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰ 21 September 2017
به گزارش تابناک : جعفر توفیقی (وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری) درباره احتمال معرفی یک زن برای وزارت علوم گفت: احتمال انتخاب زن برای وزارت علوم بسیار کم است؛ زیرا در بین افرادی که این روزها در محافل مختلف برای وزارت علوم حرف زده می‌شود، خانمی وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه نقش زنان در وزارت علوم حتی در حوزه هیات علمی بسیار کم‌رنگ است، گفت: یکی از مشکلاتی که امروز برای عدم حضور زنان در وزارت علوم داریم، این است که حضور زنان از گذشته در دانشگاه‌ها کم بوده، اما امروز به تدریج در حال پر رنگ شدن است، اما به حسب تاریخی بانوان حضور زیادی در پست‌های مدیریتی دانشگاهی نداشتند.

توفیقی افزود: با توجه به اینکه وزیر علوم باید از درون نظام آموزشی و پست‌های مدیریتی دانشگاهی انتخاب شود که این شرایط برای بانوان وجود نداشته و احتمال معرفی وزیر زن از سوی رئیس جمهوری برای وزارت علوم بسیار کم است.

وزیرعلوم دولت اصلاحات تاکید کرد: البته بانوان به تدریج مسئولیت‌هایی را در دانشگاه به عهده گرفتند و چهره‌های موفقی هم در دانشگاه بودند بنابراین می‌شود امیدوار بود که در سال‌های آتی بانوانی نیز از دل آموزش عالی بیرون بیایند و بتوانند در سطح معاون وزیر، روسای دانشگاه‌ها و در نهایت وزیر علوم ایفای نقش کنند.

او با بیان اینکه این روز‌ها اسمی از وزیر زن برای وزارت علوم نیست، گفت: افرادی که مسئولیت‌های مدیریتی را در دانشگاه به عهده می‌گیرند باید از بین اعضای هیات علمی باشند؛ طبیعتا حضور زنان به عنوان اعضای هیات علمی بسیار کم بوده، زیرا نیاز برای این منصب نیاز به مدرک دکتری است؛ بنابراین چون تعداد بانوان عضو هیات علمی کم بود فرصت حضور آنها در پست‌های مدیریتی نیز کم بوده است.

توفیقی در پایان گفت: حضور زنان در جمع اعضای هیات علمی در حال افزایش است؛ حتی تعداد دانشجویان دختر نیز به خصوص در دوره کارشناسی بسیار زیاد است و امروز 50 درصد جمعیت کارشناسی را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: این تعداد به دوره‌های ارشد و دکتری را نیز منتقل خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تعداد فارغ‌التحصیلان زن دکتری افزایش و در نهایت فرصت حضور آنها در پست‌های مدیریتی وزارت علوم پر رنگ شود و در سال‌های آینده زنان نیز مراتب پیشرفت را طی کنند تا به سطح وزارت برسند.





منبع : ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار