تیم شارلروا که فصل پیش کمتر کسی بازی‌هایش را دنبال می‌کرد، در ژوپیرلیگ بلژیک چیزی را به اسم «فلیسه تایم» مُد کرد.
کد خبر: ۴۹۷۶۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲ 22 September 2017
به گزارش تابناک : تقلیدی از «فرگوسن تایم» برای تیم‌هایی که گل‌های زیادی را در دقایق پایانی یا وقت‌های اضافه می‌زنند. لذا تعجبی ندارد فردای روزی که تیم فلیسه ماتزو، بازی برده ۲-۰ را با مساوی ۲-۲ در دقایق ۸۸ و ۹۰+۲ عوض می کند همه رسانه‌های بلژیکی بر روی «فلیسه تایم معکوس» تمرکز کنند. ما ایرانی‌ها هم از اینکه باشگاه کاوه رضایی مهاجم پیشین استقلال با این تساوی در عرض چهار دقیقه صدر جدول لیگ بلژیک را به بروژ واگذار کرد متاسفیم، ولی بدون تعارف نه به اندازه شادی و غروری که درخشش فردی کاوه رضایی در این بازی نصیب ما کرد:
«رضایی! … آه چه گلی! چه گلی! چه گلی از اسپورتینگ شارلروا! … رضایی سوای این گل بهترین بازیش را تا اینجای لیگ انجام داده است.»
این فریادی است که گزارشگر تلویزیون بلژیک در دقیقه ۷۴ بعد از دومین گل شارلروا و سومین گل کاوه در ژوپیرلیگ می‌زند.
وینگر آتلِتیک مرکزدوست
مدتی است مربیان فوتبال علاقه خاصی به نژاد «وینگرهای آتلتیک مرکزدوست» پیدا کرده‌اند. بال‌هایی خوش فیزیک و خوش قامت که قادرند با پای راست از جناح چپ به مرکز دفاعی حریف بزنند یا برعکس. دوست داشتن مرکز مترادف است با عطش و میل به گلزنی. وینگر-مهاجمینی که می‌توانند مسافتی را برای گرفتن یک توپ ارسالی بلند، بدوند و با مهار و کنترل صحیح توپ در بین چند مدافع، حفظش کنند، از آن نقطه اتصال‌های متحرک که همه مربیان خوابش را می‌بینند.بازیکنانی با تعادل فیزیکی عالی، که هم در هوا و هم روی زمین از تکنیک لمس توپ بالایی برخوردارند، زود و خوب تصمیم می‌گیرند، دید دقیقی از هندسه بازی دارند.
حال اگر قدرت بدنی و هوازی این بازیکنان به آنها امکان پرس‌های تیز و مستدام را همراه با شرکت در کارهای دفاعی بدهد، بسیاری از مربیان، داوطلبانه حاضرند چشم‌شان را روی آمار بعضا پایین‌تر گلزنی آنها نسبت به مهاجمین واقعی نوک ببندند. دیگر تعریف مهاجم کاذب یا ۹ کاذب در فوتبال که از ابتدا با ابهامات زیادی روبرو بوده برای این نژاد از بازیکنان معنای خودش را از دست داده است، چون مختصات بازی آنها سنخیتی با امثال لیونل مسی یا حتی کریم بنزما ندارد.
طارمی و رضایی، دو بازیکن با خصوصیات مشابه
لیگ خلیج فارس درچند سال اخیر دو خروجی با کیفیتی بالاتر از سطح آسیا از این دسته از وینگر-مهاجم‌ها داشته است: مهدی طارمی و کاوه رضایی. اولی در سیستم الماس برانکو به عنوان یکی از دو مهاجم مرکزی انجام وظیفه می‌کند، در حالی که در تیم ملی از او غالبا در پست وینگر استفاده می‌شود. اما در مورد کاوه رضایی، کارشناسان بلژیکی در هفته‌های پایانی فصل نقل و انتقالات با استناد به آمار فصل پیش وی در استقلال با این سوال روبرو شده بودند که آیا فلیسه ماتزو فکری به حال پست شماره ۹ تیمش کرده است؟ طولی نکشید که پاسخ‌شان را گرفتند چون حالا ماتزو بعد از عملکرد دور از انتظار شاگرد جدیدش با اعتماد به نفس کامل جلوی میکروفون‌ها اعلام می‌کند: «همیشه گفته‌ام اگر مهاجمین من به وظایف‌شان درست عمل کنند از آنها راضی خواهم بود، حتی اگر گلی به ثمر نرسانند، تلاش‌های آنها به تیم اجازه می‌دهد که ۳ امتیاز بازی را به دست بیاوریم.»
تفکیک وینگرها از مهاجمان نوک تیم ملی
سال ۲۰۱۴ کارلوس کی‌روش، دو مهاجم مرکزی را با خود به برزیل برد: قوچان نژاد-انصاری فرد. وقتی رشد و شکوفایی سردار آزمون همزمان شد با اخبار گلزنی انصاری فرد در یونان، در مقطعی شانس مهاجمان مطرح سال‌های اخیر لیگ داخلی چون طارمی و کاوه رضایی برای ورود به جمع ملی پوشان، کوچک شمرده شد. سپس حضور همزمان چهار مهاجم که بیشتر به نوک شهرت داشتند(آزمون، قوچان نژاد، انصاری فرد و طارمی) در اردو این سوال را پیش آورد که تا چه حد ترکیب مدعوین بر اساس رقابت‌های آسیایی در نظر گرفته شده است و آیا برای مصاف با غول‌های فوتبال جهان نیاز است که با خود دو برابر برزیل، مهاجم مرکزی به روسیه ببریم؟ اما دیری نپایید که حداقل در مورد طارمی مطمئن شدیم او در افکار کی‌روش یک وینگر-مهاجم است نه مهاجم مرکزی کلاسیک.
درعین حال همه شواهد حاکی از آن است که دو مهاجم نوک تثبیت شده و فرصت شناس(clutch player) مورد نیاز تیم ملی، آزمون و قوچان نژاد هستند و دیگران باید در پست وینگر-مهاجم با هم رقابت کنند. این شامل کریم انصاری‌فرد نیز می‌شود که دقایق کمی در این بازی‌ها به زمین رفت. یادمان نرود که سرمربی المپیاکوس در بازی‌های آخر فصل گذشته، منطقه‌ای دورتر از مرکز را برای انصاری فرد تعریف کرده بود، شکلی از بازی که بیشتر به وینگر-مهاجمان شبیه است تا یک مهاجم نوک.
در واقع جهانبخش، طارمی، امیری، سه بازیکنی بودند که دو پست وینگر راست و چپ تیم ملی را در قریب به اتفاق بازی‌های مقدماتی جام جهانی، مونوپول و اشغال کردند. فرض منطقی این است که چهار بازیکن برای این دو پست در بین ۲۳ نفر نهایی در روسیه ۲۰۱۸ درنظر گرفته خواهد شد. تا کنون نفرات چهارم و پنجم انصاری فرد و مهدی ترابی بوده‌اند. حالا اما سخت می‌توان از کنار نام پدیده شروع فصل لیگ بلژیک عبور کرد. ۶ نامزد برای چهار صندلی که اگر دعوت از سامان قدوس با نیتی غیر از پست هافبک مرکزی صورت گرفته باشد می‌شوند ۷ تا.







منبع : پارس فوتبال 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار