رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان درباره قیمت لوازم‌التحریر در همدان گفت: امسال نه تنها افزایش قیمت نداشته‌ایم بلکه نسبت به سال گذشته قیمت‌ها سبک ‌تر شده اما با توجه به اینکه مردم نقدینگی ندارند خرید کمتر شده است.
کد خبر: ۴۹۷۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 23 September 2017
از فردا فصل پاییز و بازگشایی مدارس را در پیش داریم. فصلی که همچون گذشته باید تب و تابی ناب به بازار می بخشید و والدین برای آماده کردن فرزندانشان به منظور آغاز فصلی نو در تکاپو می بودند اما گاهی جیب های خالی جز شرمندگی برایشان عایدی نداشت.

به گزارش ایسنا-  تهیه لباس فرم، کیف و  کفش و لوازم التحریر برای آغاز یک سالتحصیلی جدید تبدیل به یکی از دغدغه‌های مهم برای برخی خانواده‌ها شده بود چرا که با وجود هزینه‌های سنگین و کمرشکن زندگی قادر  به تحمل هزینه ای مازاد نبوده و لحظاتی که می توانست خوش و لذت بخش رقم بخورد به کامشان تلخ شد.

امروزه بر عکس دهه های گذشته شاهد تنوع در عرضه لوازم التحریرو قیمت آنها هستیم و بر خلاف گذشته که بچه مدرسه ای‌ها با مراجعه به یک مغازه لوازم التحریری ساده متشکل از یک خودکار آبی و قرمز و چند دفتر خط دار با برگه های کاهی و یک مداد سوسمار نشان می گرفتند، باید تمام وسایلشان شیک و همرنگ و از بهترین مارک ها باشد.

البته با تدابیر مسئولان لباس فرم های متحدالشکل برای هر مدرسه درنظر گرفته شده تا هر کس در یک رنگ ظاهر نشود هر چند این موضوع هم برای اقشار کم توان جامعه به معضلی تبدیل شده چرا که مجبور به تهیه این لباس هستند در غیر این صورت جز سرافکندگی چیزی عاید خود و فرزندشان نمی شود.

گاهی این موارد ذوق و شوق مدرسه رفتن را از دانش آموزان می گیرد و آنها واپسین روزهای تعطیلات تابستانشان را در استرس سپری می کنند.

پس بر آن شدیم برای مطلع شدن از وضعیت بازار در ابتدا سری به برخی از مکان‌های فروش لوازم التحریر به ویژه بازار سنتی شهر همدان معروف به صحافخانه و واحدهای  تولیدی لباسهای فرم و کیف و کفش فروشی ها بزنیم تا گزارشی از حال و هوای روزهای گذشته به رشته تحریر درآوریم.

با گشت و گذار در بازار صحافخانه همدان می ‌توان دریافت که بازار لوازم‌التحریر در حال حاضر بسیار متنوع تر از گذشته شده و تحولات زیادی در آن رخ داده است. از یک سو تولیدات داخلی متنوع تر شده و از سوی دیگر واردات این لوازم از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای شرق آسیا مانند چین در سالهای گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. به همین علت بازار در مقایسه با سال‌های گذشته که منحصر در تعدادی اقلام مثل دفتر، مداد، خودکار، تراش، دفترچه و پاک کن می ‌شد بسیار متفاوت ‌تر شده است.

با گذری در صحافخانه همدان و مشاهده تنوع بسیار در لوازم التحریر مدارس، شاهد خلوتی این مکان بزرگ نسبت به سال های قبل شدیم پس سراغ یکی از شهروندان که آماده خرید لوازم ضروری برای دختر ١۰ ساله اش بود رفته و علت خلوتی صحافخانه را نیز از او پرسیدیم. این خانم جوان به ایسنا گفت: صحافخانه امسال نسبت به سالهای قبل بسیار خلوت شده و علت آن به نظرم گرانی لوازم التحریر است.

وی با بیان اینکه قیمت ها بسیار بالاست ادامه داد: به دنبال لوازم ایرانی بودم اما متاسفانه پیدا نکردم و به نظرم کودکان ایرانی از جنس ایرانی استقبال می کنند اما این عرضه کنندگان هستند که جنس ایرانی نمی آورند.

یکی از فرشندگان کتاب و لوازم التحریر در بازار صحافخانه  نیز به خبرنگار ایسنا گفت: قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و شاهد خلوتی این بازار هستیم.

او با بیان اینکه مقداری در کتاب درسی افزایش قیمت داشته ایم اظهار کرد: در لوازم التحریر هیچ گونه افزایش قیمتی رخ نداده است.

این مرد میانسال بااشاره به اینکه تمام دفترهای موجود در بازار ایرانی بوده و در ایران تولید می شود افزود: بیشتر لوازم التحریر موجود در بازار جنس خارجی هستند.

یک دانشجوی جوان که به همراه همسرش لوازم زیادی را تهیه کرده بود در پاسخ به این پرسش که بازار لوازم التحریر را چگونه می بینند به ایسنا گفت: به نظرم این بازار خلوت شده و علت آن را نمی دانم چرا که قیمت ها مناسب بود و فکر نمی کنم تورم تاثیری گذاشته باشد.

او بیان کرد: طرح های موجود در این بازار متناسب با سلیقه افراد است اما به نظرم کیف ها نسبت به سال های قبل افزایش قیمت داشته است.

کاهش خرید لوازم التحریر مدارس

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان درباره قیمت لوازم‌التحریر در همدان به ایسنا گفت: امسال نه تنها افزایش قیمت نداشته‌ایم بلکه نسبت به سال گذشته قیمت‌ها سبک ‌تر شده اما با توجه به اینکه مردم نقدینگی ندارند خرید کمتر شده است.

عباس ستاره با بیان اینکه قدرت خرید مردم کم شده است، افزود: مشتریان حتی برای تهیه کتاب‌های درسی دانش‌آموزان خود نیز با مشکل مواجه هستند و فقط قیمت می‌پرسند و میزان خرید در این صنف کم شده است.

وی با بیان اینکه ٢۵ درصد لوازم التحریر موجود خارجی و مابقی ایرانی است اما ١۰۰ صد دفترهای موجود ایرانی هستند کیفیت لوازم ایرانی را خوب ارزیابی و تصریح کرد: متاسفانه قیمت لوازم ایرانی بیشتر از خارجی است.

ستاره با تاکید بر اینکه طرح ایرانی شکرستان امسال نیز بر روی لواز التحریر وجود دارد اضافه کرد: هر ساله از تعداد دانش آموزان به دلایل متفاوتی چون ترک تحصیل، کاهش جمعیت و نبود هزینه ادامه تحصیل کم می شوند که نتیجه آن کاهش کتاب های درسی است.

وی با اشاره به بازار صحافخانه همدان تأکید کرد: در حال حاضر بازار قدیمی صحافخانه همدان با بیش از ۴۰ فروشگاه عرضه محصولات و لوازم‌التحریر بهترین مکان برای خرید است.

ستاره ادامه داد: در این بازار فروشندگان به منظور رقابت با یکدیگر و جلب نظر مشتریان محصولات خود را با قیمت کمتر و کیفیت بهتر عرضه می‌کنند.

وی درباره برپایی نمایشگاه‌های فروش پاییزه و عرضه محصولات و لوازم با قیمت کم بیان کرد: در نمایشگاه‌های فروش پاییزه محصولاتی که با عنوان ارزان‌قیمت عرضه می‌شوند، تنها اجناس بنجولی است که با توجه به هزینه غرفه، نیروی انسانی و هزینه‌های جانبی که غرفه‌داران انجام می‌دهند، نمی‌تواند واقعیت داشته باشد و ١۰۰ درصد اجناس بی‌کیفیت به گونه‌ای قیمت‌گذاری می‌شوند که هزینه‌های صرف شده را پوشش دهند.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان خاطرنشان کرد: در نمایشگاه‌ها چیزی به عنوان ارزانی وجود ندارد و نمایشگاه‌هایی از این قبیل تبدیل به محلی برای عرصه محصولات تاریخ گذشته شده‌ است.

عدم تغییر قیمت در کیف و کفش مدارس

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان نیز با بیان اینکه امسال درکیف و کفش مدارس تغییر قیمت آنچنانی نداریم به ایسنا گفت: ظرافت و کیفیت در کالاهای خارجی بیشتر و بهتر از اجناس ایرانی است و اگر هزینه کارگاه های تولیدی کیف و کفش مدارس کاهش یابد قیمت اجناس ایرانی با کاهش رو به رو می شود.

احمد گازرانی با اشاره به اینکه کیف و کفش مدارس موجود در بازار درجه یک نیست افزود: رکود نیز در کاهش تولید تاثیر گذار بوده است بنابراین می طلبد دولتمردان تولید ایرانی را تقویت کنند.

گازرانی با اشاره به فرهنگ سازی های خوب برای خرید اجناس ایرانی تصریح کرد: خوشبختانه مردم به دنبال خرید جنس ایرانی هستند.

افزایش ٩ درصدی در قیمت های لباس فرم مدارس

رئیس اتحادیه خیاطان همدان نیز با بیان اینکه قیمت لباس‌های فرم مدارس توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تعیین می‌شود، به ایسنا گفت: امسال افزایش قیمت آنچنانی نداشته ایم چرا که قیمت ها براساس نوع لباس‌ها تعیین می شود و امسال تنها ٩ درصد افزایش قیت داشته ایم.

سیدرضا حسینی با اشاره به اینکه تولیدی‌ها قیمت مورد نظر خود را به اتحادیه اعلام کرده سپس با اخذ تأییدیه‌ اعلام و اخذ می‌شود، ادامه داد: طبق اولویت کاری برنامه ریزی برای دوخت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هماهنگی لازم بین اتحادیه خیاطان و مدارس در راستای تهیه مناسب لباس فرم مدرسه شکل نگرفته و اختلافاتی مشاهده می‌شود اضافه کرد: ١۰۶ واحد تولیدی لباس فرم به مدارس معرفی شد اما به علت عدم همکاری مدیران تعدادی از مدارس متاسفانه فقط ٣۰ واحد تولیدی موفق به دوخت لباس مدارس شدند.

وی با اشاره به اینکه کار غیرقانونی این مدارس در دست بررسی است اظهار کرد: برخی از مدیران از وجود اتحادیه خبر ندارند و بدون هماهنگی با اتحادیه با یک فرد قرارداد منعقد می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه مدیران مدارس با تقسیم ‌بندی اتحادیه برای تهیه لباس مدارس همکاری نکردند، تصریح کرد: با وجود اطلاع ‌رسانی اداره کل آموزش و پرورش مبنی بر همکاری با اتحادیه‌ ها، برخی از مدیران مدارس با افرادی قرارداد منعقد کردند که پروانه کسب ندارند.

وی با اشاره به اینکه طرح و رنگ بندی لباس فرم مدارس طبق نظر مدیران مدارس است افزود: در راستای کمک به افرادی که توانایی خرید لباس فرم مدارس را ندارند به مدیران مدارس اعلام شده از هر ٣۰۰ دانش آموز موجود در مدارس ١۵ نفر نیازمند می توانند لباس فرم خود را رایگان دریافت کنند.

رئیس اتحادیه خیاطان همدان در پایان از مسئولان درخواست یاری خیاطان را داشت و گفت: مسئولان با ارائه وام های کم بهره می توانند دست خیاطان استان را بگیرند و جلوی ورشکسسته شدن آنان را گرفته و از ورود کالاهای چینی که در این شهر نیز پر شده جلوگیری کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار