سخنرانی امسال رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل مفاهیم ویژه و مهمی را در متن خود جای داده بود و به دلیل شرایط کنونی دنیا و به ویژه مواضع ضد برجامی ترامپ، از اهمیت بسیاری نیز برخوردار بود.
کد خبر: ۴۹۷۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴ 23 September 2017
به گزارش تابناک : روحانی در این سخنرانی مفهوم اعتدال را نفیا و اثباتا توضیح داد و از اعتدال به صلح رسید که طبیعی بود در مجمع عمومی سازمان ملل که هدف اصلی‌اش ایجاد صلح و امنیت بین‌الملل است، چنین سخنانی با استقبال مواجه شود. سخنان وی در واقع پاسخی به ترامپ بود و اعلام کرد ایران مبارزه واقعی را در برابر تروریسم در منطقه برای استقرار امنیت و صلح انجام می‌دهد، آن هم در شرایطی که افرادی چون ترامپ ایران را به حمایت از تروریسم در منطقه متهم می‌کنند.
 
تروریسم از نظر آنها فعالیت گروه‌هایی مانند حزب‌ا... و حماس است که از کشور خود در برابر اشغال‌گری صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند، در حالی که به اذعان خود غربی‌ها داعش که نمود بارز خشونت و تروریسم است، تحت حمایت‌های آمریکا و متحدانش رشد کرد. از طرفی هم تعداد زیاد شهدای ایرانی در مبارزه با تروریسم نشانگر اهداف ایران در جهت توقف چنین اتفاقاتی است، نه دامن زدن بیشتر به آن. به هرحال آقای روحانی به خوبی توانست چنین مفاهیمی را به گوش جهانیان برساند و بحث دیگری هم که مطرح کرد برجام بود.
 
او به اهمیت برجام برای تامین امنیت و صلح و همچنین امکان حل مسائل و مشکلات منطقه‌ای با چنین الگویی اشاره کرد. اگر آمریکا به صورت یک‌جانبه تصمیم داشته باشد از این توافق خارج شود، قطعا هزینه گزافی را در این باب خواهد پرداخت. موضوع دیگری هم که روحانی به صورت مختصر به آن پرداخت، ایده‌ اتحاد جهانی علیه افراطی‌گری و خشونت بود که می‌توانست کمی بیشتر هم باشد. به بیان دیگر چنین مبحثی می‌تواند جای کار گسترده داشته باشد. مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان محلی که شاهد حضور هیات‌های متعدد است و سخنرانی‌های آن هم به صورت مستقیم از شبکه‌های بسیاری پخش می‌شود، جایگاه بسیار مناسبی برای تاثیر بر افکار عمومی دنیا برای همراهی بیشتر را دارد.
 
یکی از ویژگی‌های سخنرانی آقای روحانی استفاده درست او از زبان بین‌المللی است و ادبیاتی که انتخاب می‌کند، مطابق با عرفی است که در جامعه جهانی پذیرفته شده است. سخنان رئیس جمهور برای دنیا قابل فهم بود و ملت‌های جهان به سادگی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. پرهیز از شعارهایی که برای بسیاری قابل فهم نیست و بعضا تاثیر منفی نیز بر مساله مورد دغدغه دارد از ویژگی‌های بارز سخنرانی وی بود.
 
هرچند برخی انتظار دارند رئیس جمهور در چنین تریبونی به شعار دادن بپردازد اما اثر و نتیجه چنین رفتاری مانند اقدام ترامپ خواهد بود. رئیس جمهور آمریکا سخنانی را مطرح کرد که در شأن سازمان ملل و مردم آمریکا نبود و طبعا اثرات منفی زیادی هم خواهد داشت. اما آقای روحانی در سخنرانی‌های این‌چنینی سعی می‌کند به‌طور حساب ‌شده، با زبان روز دنیا و استفاده از واژگان قابل فهم برای همگان، جهانیان را با ایران همراه کند که این خدمت بزرگی به کشور به حساب می‌آید.






منبع : روزنامه آرمان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار