بد خوابی با افسردگی در ارتباط هست و هر دو این موارد زنگ خطری برای سلامت روان و حتی از نشانه های اختلال در آن هستند. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که کم می خوابید اما حس و حالتان هم خوب است بدانید که جایی در مغزتان دارد خوب کار می کند.
کد خبر: ۴۹۸۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴ 23 September 2017
به گزارش تابناک : محققان دانشگاه دوک می گویند همه کسانی که مشکلات زیادی در خوابیدن دارند نشانگان افسردگی را در خود بروز نمی دهند. بلکه در عوض، تفاوت های موجود در چگونگی واکنش دادن افراد به تجربه های مثبت نقش هرچند کوچک اما محافظت کننده ای در متوقف ساختن علائم افسردگی دارد، یعنی نشانگانی که معمولاً همراه با مشکلات خواب ظاهر می شود.

به عبارت دقیق تر، کسانی که خوب نمی خوابند اما فعالیت مغز آنها در پاسخ به پاداش فعال است کمتر احتمال دارد که در مقایسه با افرادی که خواب خوبی ندارند و مغزشان نیز فعالیت مناسبی در برابر پاداش نشان نمی دهد با نشانگان افسردگی روبرو شوند. یعنی به هر میزانی که مغز نسبت به پاداش حساس باشد و به تجربه های همراه با پاداش پاسخ دهد ارتباط بین بدخوابی و افسردگی کمرنگ می شود.

محققان برای مطالعه چگونگی پاسخ مغز به پاداش و نقش آن در ارتباط میان بدخوابی و افسردگی روی بیش از ۱۱۰۰ دانشجوی کالج اسکن مغزی انجام دادند و پیش از آن در پرسشنامه ای اطلاعاتی در مورد کیفیت خواب و روحیه آنها پرسیدند. در طول اسکن نیز از آنها خواستند بازی ساده ای انجام دهند تا بتوانند فعالیت ناحیه ای خاص از مغز را که با پاداش در ارتباط است اندازه بگیرند. ناحیه استراتیوم یا جسم مخطط شکمی مرکز یادگیری پاداش در مغز است و برای این طراحی شده است که یاد بگیرد چه رفتارهایی منجر به پاداش می شود و آن ها را تقویت کند.

نتیجه این بود که هرچقدر مغز یک فرد به پاداش (وقتی به آنها گفته می شد که جواب صحیح را در بازی داده اند) بیشتر واکنش نشان می داد کمتر احتمال داشت که در آن فرد، کم خوابی با افسردگی رابطه داشته باشد. مطالعات دیگر هم نشان داده بود که این ناحیه از مغز نقش مهمی در نشانه ای از افسردگی با نام ناتوانی در لذت بردن ایفا می کند. اما نکته جالب در تحقیق جدید این بود که فعالیت در ناحیه جسم مخطط شکمی مغز با تمام نشانگان افسردگی در ارتباط است و نه فقط نشانه های «آنهدونیا» یا ناتوانی از لذت بردن. منظور از این حالت، زمانی است که دیگر فعالیت هایی که قبلاً لذت بخش محسوب می شد، جذاب نیست و فرد انگیزه ای برای مشارکت در چنین فعالیت هایی ندارد.

اما این مطالعه نیز محدودیت هایی دارد. برای مثال، به نظمی از وقوع اتفاق ها نپرداخته است و مشاهدات کوتاه مدت بوده اند. همچنین تنها جوانان سالم در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند نه سالمندان یا افرادی که از سلامت کامل برخوردار نیستند.






منبع: آی سبک
برچسب ها: بدخوابی ، سلامت روان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار