نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی گفت: خشکسالی وضعیت ۱۷۰۰ رشته قنات گناباد را تهدید می‌کند و سبب کاهش آبدهی آنها شده است.
کد خبر: ۴۹۸۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴ 23 September 2017
به گزارش تابناک : یکی از موضوعاتی که همواره در خراسان رضوی به آن اشاره شده؛ تجمع و تمرکز امکانات در شهر مشهد بوده و اینکه بخش زیادی از بودجه استانی برای توسعه و ارائه خدمات به این شهر مصرف می‌شود.
 
با توجه به اینکه تناسب بودجه و جمعیت در خراسان رضوی وجود ندارد تخصیص بخش زیادی از بودجه به شهر مشهد مقدس مشکلات زیادی را در شهرستان‌های کوچک استان ایجاد می‌کند که سبب به وجود آمدن پدیده توسعه نامتوازن در سطح استان می‌شود.
 
شهرستان‌های بجستان و گناباد از جمله شهرستان‌های محروم خراسان رضوی هستند که با توجه به وضعیت کنونی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند برای آگاهی از این مشکلات اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته‌اند گفت‌وگویی با حمید بنایی نماینده مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی داشته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.
 
  گناباد یکی از شهرهایی است که در گذشته به وسیله قنوات آب‌رسانی می‌شده و هم اکنون مشکلاتی برای احیای قنوات این شهرستان وجود دارد در این زمینه چه اقداماتی را در دست پیگیری دارید؟
 
بنایی: ما در حوزه آب‌رسانی در شهرستان‌های بجستان و گناباد مشکلات زیادی داریم؛ ضمن تشکر از زحماتی که نمایندگان سابق این شهرستان‌ها کشیده‌اند و ما باید قدردان خدمات نظام و انقلاب باشیم در سال‌های گذشته بالغ بر 1700 رشته قنات در شهرستان داشته‌ایم که هم اکنون به 45 درصد آب‌دهی رسیده‌اند؛ ما در واقع قطب قنات استان خراسان رضوی هستیم و قنات قصبه گناباد یکی از شاهکارهای موجود در این حوزه است که متأسفانه مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌ است.
 
18 سال است که ما در شهرستان‌های گناباد و بجستان با مشکل خشکسالی روبه‌رو هستیم و قنوات ما خشک و روستاها خالی شده و شخص بنده در این حدود 14 ماه نمایندگی شاهد مشکلاتی که کم آبی در روستاها به وجود آورده بوده‌ام؛ به عنوان مثال ما نتوانسته‌ایم در روستاها اشتغال پایدار تعریف کنیم زیرا مشکل کم آبی در آنها وجود دارد.
 
همچنین بعد از خشک شدن قنات‌ها اقدام آبخیزداری درستی نیز انجام نشده که حداقل همان میزان آبی که وجود دارد  حفظ شود. در وضعیت کنونی اگر متوسط بارندگی در شهرستان‌های گناباد و بجستان به 130 میلی‌متر در یک سال برسد به عنوان ترسالی شناخته می‌شود اما در سال گذشته که بعد از 18 سال بارش مناسبی در این شهرستان‌ها رخ داده متوسط این شاخص به حدود 102 میلی‌متر رسیده کما اینکه در سال‌های قبل از آن نیز در حدود 60 یا 50 میلی‌متر بوده است.
 
به عبارت بهتر ما نتوانسته‌ایم  از ظرفیت‌های آبخیزداری موجود در بخش کوهپایه‌‎ای شهرستان‌های گناباد و بجستان استفاده کنیم و با توجه به کمبود بارندگی تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی نیز صورت نگرفته که البته این موضوع قهر طبیعت بوده و کاری با آن نمی‌توان کرد. ما پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین قنات که تنها اثر ثبت شده در یونسکو خراسان رضوی است را داریم که همین مسئله تعداد گردشگران را به 130 هزار نفر رسیده که بخش زیادی از آنها گردشگران خارجی بوده‌اند.
 
سال گذشته به دنبال اعتبارات احیای قنوات بودیم و جناب آقای نوبخت با تخصیص 100 درصدی 18 میلیارد تومان اعتبار برای تمام کشور موافقت کردند که متأسفانه از این میزان حدود 300 میلیون تومان به شهرستان‌های گناباد و بجستان رسید که اثربخشی زیادی ندارد.
 
برای امسال هم از برنامه و بودجه خراسان رضوی یک میلیارد تومان اعتبار درخواست کرده‌ایم که موافقت نامه آن هم در حال تبادل است همچنین از طرف دیگر نیز از طرف بنیاد برکت و ستاد اجرای فرامین امام مبلغ دیگری را درخواست کرده‌ایم که . اگر مشکل ویژه‌ای در تخصیص‌ها پیش نیاید پیش‌بینی این است که در حدود 2 میلیارد تومان اعتبار در امسال برای احیای قنوات در 2 شهرستان در نظر گرفته شود.
 
مردم گناباد و بجستان به کار احیای قنوات علاقه دارند چرا که از این قنوات سهم داشته و اگر به هر روستایی بخشی از اعتبار برای احیا اختصاص داده شود خود مردم برای تکمیل عملیات مبلغی را با وجود تمام خشکسالی‌ها مشارکت می‌کنند تا کشت و زرع آنها راه بیفتد.
 
 سال گذشته کشاورزان منطقه شما سال سختی داشتند سرمازدگی بخش زیادی از محصولات باغی و زراعی آنها را از بین برد برای کمک به آنها اقداماتی را انجام داده‌اید؟
 
بنایی: پیگیری‌های زیادی انجام شده؛ متأسفانه باغات انار ما در شهرستان بجستان که سالانه 20 هزار تن محصول داشتند در اثر سرما از بین رفته، همچنین زعفران و پسته نیز با همین مشکل مواجه شدند و کشاورزان این 3 محصول در مجموع در شهرستان‌های گناباد و بجستان حدود 100 میلیارد تومان  خسارت دیدند؛ مقداری از این خسارت توسط صندوق بیمه کشاورزی پیگیری و پرداخت شد.
 
جلسه‌ای اختصاصی با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گذاشته و در مورد خسارات وارد آمده به کشاورزان توضیحاتی را به ایشان ارائه دادم اما متأسفانه این جلسه فایده‌ای به همراه نداشت و جبران خسارات کشاورزان این منطقه در فرآیند تخصیص قرار نگرفت.همچنین صحبتی با استاندار خراسان رضوی نیز داشته‌ایم که ایشان عنوان کردند 864 ملیارد تومان خسارت تمام کشاورزان در سطح استان بوده که متأسفانه برای آن اعتباری در نظر گرفته نشده است. در بودجه امسال هم برای این موضوع میزان بسیار کمی دیده شده که نمی‌توان در مورد پاسخگویی آن اطمینان داشت.
 
 در مورد وضعیت راه‌های روستایی شهرستان‌های حوزه انتخابیه خود توضیح دهید.
 
بنایی: 37 کیلومتر مسیر گناباد به مهنه تمام نشده بود و این آزادراه هم اکنون در حال انجام شدن بوده و 27 کیلومتر دیگر از آن باقی مانده که این میزان به 2 بخش شده، عملیات اجرایی  10 کیلومتر آن به عهده استان قرار داده شد که در استان برای آن مناقصه برگزار شد.
 
 17 کیلومتر دیگر آن باقی مانده بود که در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی دستور برگزاری مناقصه آن را گرفتیم و پیمانکار از خرداد ماه عملیات اجرایی آن را آغاز کرده و امید می‌رود با تملک پسته‌زارهای محدوده این جاده و انجام اقدامات فنی برای ابنیه‌ای که در این جاده مورد نیاز است تا پایان قرارداد پیمانکار پروژه به اتمام برسد.
 
ضمن این که در این روند پروژه‌های دیگر نیز در حال پیگیری هستند جاده بردسکن به بجستان، بجستان به گناباد و فرودگاه شهرستان گناباد از جمله این پروژه‌ها هستند.متأسفانه برخی از روستاهای ما با گذشت 40 سال از انقلاب هنوز از راه استاندارد برخوردار نیستند و بخشی از عقب ماندگی استان خراسان رضوی در حوزه راه‌های روستایی مربوط به شهرستان‌های گناباد و بجستان بوده که اقدامات مربوط به آنها در دست پیگیری است.
 
امسال برای آب‌ر‌سانی روستایی 4 میلیارد تومان اعتبار در 2 شهرستان در نظر گرفته شده، همچنین هماهنگی‌هایی با بنیاد مسکن انجام شده موضوعات مربوط به بهسازی روستایی در دستور کار قرار گرفته، قیر زیادی را از طریق فرمانداری‌ها برای این امر اختصاص داده‌ایم و تمام تقلی ما این است که با به وجود آوردن وضعیت مناسب برای زندگی جمعیت را در روستاها نگاه داریم و توسعه متوازن را د ر این مناطق ایجاد کنیم. 
 
تسنیم: توسط برخی از شهروندان پیام‌هایی مبنی بر کمبود پزشک در بخش عمومی و تخصصی در شهرستان‌های گناباد و بجستان به خبرنگار تسنیم ارسال شده در مورد این موضوع رایزنی داشته‌اید؟
 
بنایی: این موضوع وظیفه مدیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی است که مسائل این حوزه را پیگیری کند وظیفه نمایندگان این است که قانون‌گذاری و نظارت داشته باشند؛ اما در کمبودها اگر مدیران بتوانند کمبودها را احصا کرده و به نمایندگان اطلاع دهند کارها بهتر پیش می‌رود زیرا تنها راه ارتباطی مدیران شهرستان‌ها با مسئولان رده بالای کشوری نمایندگان هستند. 
 
در مورد پزشک متخصص هر زمان کمبودی گزارش شده با ارتباط با مسئولان وزارت بهداشت برای رفع آن اقدام داشته‌ایم همچنین بیش از 65 درصد بیمارستان علامه بهلول طباطبایی با 70 میلیارد تومان اعتبار نیز در طول دولت تدبیر و امید ساخته شده؛ البته باید در نظر گرفت اینکه یک ساختمان شیک آماده شده باشد به تنهایی مشکلات درمانی را رفع نمی‌کند و باید تجهیزات و نیروی انسانی آن نیز تأمین شده باشد که حدود 13 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات و اتمام ابنیه‌های این بیمارستان هزینه شده اما هنوز در برخی از رشته‌های تخصصی پزشکی کمبود وجود دارد.
اقدام مناسبی که دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام داده این است که تعداد زیادی از نیروهای پزشک عمومی بومی را برای گرفتن تخصص به شهرهای دیگر فرستاده که با برگشت این تعداد مشکلات حوزه‌های درمانی رفع شود.
 
چند مورد جلسه اختصاصی با بهداشت وزیر بهداشت برای رفع کمبودهای پزشک در شهرستان‌های گناباد و بجستان داشته‌ایم و هم اکنون بیش از  100 پزشک متخصص و عمومی در گناباد فعالیت می‌کنند. 
 
همچنین 30 درصد از 300 نفر دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد بومی هستند که در سال‌های آینده به سیستم بهداشت و درمان محدوده زیر پوشش این نهاد اضافه شده و بخش زیادی از مشکلات در حوزه پزشک این منطقه رفع می‌شود.
 
 
 
 
 
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار