ساماندهی کودکان برای بازگشت به چرخه کار
هر ساله اول مهر ماه، آغاز سال تحصیلی است و سال جاری در حدود یک میلیون و چهارصد هزار کودک و نوجوان روانه مدرسه شدند؛ این در حالی است که همچنان کودکانی هستند که به طور مشخص در خیابان های مشهد ساماندهی شده اند اما از تحصیل محروم هستند و در صبح اول مهر در سر چهارراهها به فروش روزنامه می پردازند.
کد خبر: ۴۹۸۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰ 23 September 2017
به گزارش تابناک رضوی؛  هر ساله اول مهر ماه، آغاز سال تحصیلی است و سال جاری در حدود یک میلیون و چهارصد هزار کودک و نوجوان روانه مدرسه شدند؛ این در حالی است که همچنان کودکانی هستند که به طور مشخص در خیابان های مشهد ساماندهی شده اند اما از تحصیل محروم هستند و در صبح اول مهر در سر چهارراهها به فروش روزنامه می پردازند.

تحصیل رایگان حق هر ایرانی است و کسی بر لزوم وجود عدالت در تحصیل شکی ندارد اما سوال اساسی مطرح است که آیا تحصیل برای کودکان کار که توسط بهزیستی ساماندهی شده اند جز حقوق اولیه این افراد نیست؟

کودکان کار یکی از بزرگ ترین قربانیان آسیب های اجتماعی به شمار می روند. کودکانی که برای برآورده کردن نیازهای مادی و هزینه های زندگی به کارهای دشوار گمارده می شوند و رسیدگی و ساماندهی به وضعیت زندگی این افراد، ضرورتی انکارناپذیر است.

در حالیکه در سال گذشته انجام طرح "پیک کاغذی" در قالب فروش روزنامه، جمع آوری کالاهای بازیافتی در دکه ها همچنین انتقال نامه های اداری با پوشش متحدالشکل برای حل مشکل این کودکان در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل مشکلات قانونی و عدم اجرای عملی این طرح پس از گذشت چند ماه نه تنها این معضل در معابر برطرف نشده بلکه به فروش سازمان یافته روزنامه در چهارراه ها تبدیل شده است و شاید اولین سوالی که در مواجهه با ده ها کودکی که هریک بسته هایی به اندازه قدشان از یک روزنامه مشخص با لباس فرمی در دستشان است، این بوده که آیا کودکان کار برای کار ساماندهی شدند. از سویی آنچه به ذهن شهروندان متبادر می شود این است که روش ساماندهی بهزیستی چرا اینگونه است؟

چرا در روز اول مهر کودکان کار که به اصطلاح ساماندهی شده اند باید به دیگر کودکانی که در حال رفتن به مدرسه هستند چشم بدوزند و با حسرت سعی کنند تا روزنامه های خود را هر چه زودتر به فروش برسانند. این اتفاق چطور می توان با نام ساماندهی صورت گیرد در صورتی که کودکان کار دوباره به فعالیت می پردازند و حتی حق تحصیل در اولین روز از آغاز سال تحصیلی از آنان سلب شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار