معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد بر رعایت اصول و ضوابط بهداشتی در تهیه و توزیع غذا های نذری در ماه محرم تاکید کرد.
کد خبر: ۴۹۸۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ 24 September 2017

به گزارش «تابناک یزد»، محمدحسن لطفی  بابیان اینکه همواره شاهد هستیم هم‌زمان با برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان در مساجد و تکایا، توزیع نذورات و غذا توسط مردم انجام می‌شود، گفت: این کار باید با رعایت مسائل بهداشتی پخت صورت گرفته و همچنین باید هرگونه پخت‌وپز در مکان‌هایی که دارای شرایط بهداشتی و مورد تائید مراکز بهداشت صورت گیرد.

وی به‌منظور پیشگیری از بروز و شیوع هرگونه بیماری مرتبط با آب و غذا و حفظ و ارتقاء سلامت جامعه به نکات ضروری جهت رعایت بهداشت در تهیه و توزیع غذاهای نذری پرداخت و افزود: کلیه افرادی که قصد توزیع نذورات رادارند، باید با هماهنگی مسؤولین و هیئت‌های امنای مساجد و تکایا نسبت به دریافت مجوز بهداشتی از مراکز بهداشت اقدام کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد با تأکید بر اینکه کلیه افراد درگیر در توزیع آب، چای، غذا باید قبلاً نسبت به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام کنند و رعایت بهداشت فردی آن‌ها امری ضروری است، اظهار داشت: کلیه افرادی که قصد توزیع نذورات رادارند، باید از مواد غذایی اولیه که حتماً سالم و بهداشتی بوده و ترجیحاً از مواد غذایی مشمول بسته‌بندی که مورد تائید وزارت بهداشت است، استفاده کنند.

دکتر لطفی آگاهی دادن به مردم را در رابطه با رعایت بهداشت غذاهای نذری لازم دانست، عنوان کرد: از مردم انتظار می‌رود از فرآورده‌های دامی با کشتار مجاز و یا بسته‌بندی‌شده و مورد تائید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی استفاده کنند؛ همچنین از نمک‌های بسته‌بندی یددار تصفیه‌شده دارای مجوز بهداشتی و آرم استاندارد در تهیه و پخت غذا و مصرف روی سفره‌ها استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه از نگهداری مواد غذایی پخته‌شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود، خاطرنشان کرد: در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت باید مواد غذایی پخته‌شده در دمای زیر 4 درجه و یا بالای 60 درجه سانتی‌گراد نگه‌داری شود.

این مقام مسئول با اشاره به عادت اشتباه برخی از توزیع‌کنندگان غذا که در هنگام ارائه نذری پا بر سفره می‌گذارند، تأکید کرد: برای پیشگیری از انتقال بیماری، از راه رفتن روی سفره‌ها خودداری شود؛ همچنین انتظار می‌رود استفاده مشترک از وسایلی مثل چادرنماز، حوله و غیره به دلیل احتمال انتقال بیماری‌های پوستی خودداری شود.

دکتر لطفی ضمن ضرورت نصب تابلوهای ممنوعیت استعمال دخانیات در مراسم‌ها، تصریح کرد: از استعمال مواد دخانی در محل‌های مسقف جلوگیری شود، تهیه و نصب وسایل اطفاء حریق به‌منظور کنترل و جلوگیری از آتش‌سوزی‌های احتمالی الزامی است؛ همچنین ایمنی مراکز باید ازنظر پرتگاه‌های موجود، راه‌پله‌ها و نرده‌ها و سیم‌کشی برق و غیره رعایت شده و قبل از شروع مراسم، کنترل لازم توسط افراد متخصص صورت گیرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه در هنگام ذبح احشام در جلوی دسته‌های عزاداری و یا در محل تکایا و مساجد را در صورت هماهنگی سازمان دامپزشکی و در شرایط بهداشتی به‌نحوی‌که خونابه پخش نشود، بلامانع است، اذعان کرد: پخش خونابه در سطح معابر بیماری‌زاست.

وی شستشوی بهداشتی، ضدعفونی و اطمینان از عدم آلودگی انگلی و میکروبی را در صورت توزیع سبزی و سالاد امری ضروری دانست و بیان کرد: به شستشو و گندزدایی چهار مرحله‌ای سبزی‌ها که شامل شستشو با آب برای جداسازی گل‌ولای آن، انگل‌زدایی با مایع ظرف‌شویی، گندزدایی با محلول ضدعفونی‌کننده و درنهایت شستشوی نهایی با آب است، اقدام شود.

این مقام مسئول بابیان اینکه از استفاده از سس در سالاد به خاطر سریع فاسدشدن آن خودداری شود، تصریح کرد: در صورت اصرار به این کار بهتر است بسته‌های کوچک سس به‌صورت جداگانه در اختیار عزاداران قرار گیرد؛ همچنین

دکتر لطفی شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چند بار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می‌شود را لازم دانست و افزود: در صورت استفاده از ظروف یک‌بارمصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم، ظروف گیاهی به کار رود؛ همچنین برای توزیع آب یا شربت در مراسم با لیوان یک‌بارمصرف صورت گیرد و از فروبردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، خودداری شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار