نماينده مردم شرق مازندران گفت: با توجه به مشکلات آبي مردمان نکا، بهشهر و گلوگاه سد گلورد می‌تواند به رفع مشکلات آبی کمک کند.
کد خبر: ۴۹۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲ 25 September 2017

به گزارش تابناک : علی‌‌محمد شاعری نماینده مردم شرق مازندران در گلوگاه اظهار کرد: قطعات زمین در شهرستان گلوگاه از میانگین استانی کمتر است و از طرفی محدودیت منابع آب و خاک از عوامل بازدارنده‌ی توسعه کشت محصولات کشاورزی می‌باشد.

وی افزود: عواملی مانند تاثیرات بانک‌ها، افزایش نهادهای کشاورزی، تنازل کیفیت در شرایط سخت و واگذاری دستگاه‌های مکانازاسیون باعث ایجاد مشکلات در بخش کشاورزی می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: در این شرایط عدم نظارت کافی در برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی و کشت محصولات همچون شالی نوید آینده‌ی روشن را ‌دهد.

شاعری در مورد اعتبارات بخش آبیاری نوین در شرق مازندران تصریح کرد: در سال گذشته اعتبارات آبیاری نوین که اعتبارات این طرح در حوزه کشاورزی ۳ برابر شد تا کمکی برای کشاورزان باشد .

وی تاکید کرد: در اراضی شیبدار و زمین‌های پایین دست و بالا دست گلوگاه باید از سامانه‌های نوین آبیاری همچون آبیاری قطره‌ای استفاده شود که سهمه دولت در این امر ۸۵درصد و ۱۵ درصد از طرف کشاورز می‌باشد.

نماینده مردم نکا، بهشهر، گلوگاه گفت: اکنون گازرسانی برای مرغداری‌ها و تولید کنندگان طیور با تعرفه عادی محاصبه می‌گردد که کمکی خوبی به تولیدکنندگان می‌باشد.

شاعری در مورد پرداخت غرامت به کشاورزان افزود: بی توجهی به مقوله بیمه محصولات کشاورزی مازندران در حالی است که آسیب‌های طبیعی ناشی از نوسانات جوی همراه با باران‌های شدید، بروز سیل، خشکسالی، افزایش و کاهش شدید دما، وزش طوفان، بارش برف و یخبندان سبب می‌شود تا همواره حاصل تلاش یک سال زراعی کشاورزان در امان نباشد این در حالیست که در سال‌های گذشته طی آسیب‌های وارد شده به محصولات کشاورزی، غرامت‌ها به کشاورزهای مازندرانی تا پاییز سال ۹۵ توسط صندوق بیمه محصولات بیمه کشاورزی پرداخت شد.

وی افزود: سهم مازندران در بحث پرداخت غرامت به کشاورزان حدود ۲۰ میلیارد تومان بود که این غرامت به کشاورزان مازندرانی پرداخت شد و کشاورزان بهشهر، نکا و گلوگاهی نیز از این حق بیمه‌ها برخوردار شدند.

این مقام مسئول از بخشودگی وام‌های سوء و جرائم و وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان در دولت اظهار کرد: سود و جریمه تسهیلات غیر جاری تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان از محل منابع حاصل از تسعیر نرخ ارز پرداخت و تسویه شود و بنا بر مصوبه مجلس، بدهکاران به بانک‌های دولتی و بانک‌های دولتی واگذارشده که تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان گرفته‌اند، فقط ملزم به پرداخت اصل وام بوده و پرداخت شود آن بر عهده دولت است و جریمه دیرکرد نیز باید از سوی بانک‌ها بخشیده شود.
 
وی افزود: در شهرستان گلوگاه و روستاهای بالا دست ظرفیت بسیار خوبی برای بخش توسعه کشت گلخانه‌ای وجود دارد که هم خود شهرستان خودکفا مي‌شود و هم نیازهای شهرهای دیگر استان را ميتواند تامین کند.

نماینده شرق مردم شرق مازندران، احداث سد گلورد را مطالبات مردمی منطقه خواند و ادامه داد: امروزه با آبگیری این سد و مطالبه مردمی که جز آرزوهای دیرینه مردم منطقه است، برآورده می‌شود زیرا سد گلورد در منطقه‌ای با مشکلات جدی آب قرار دارد و شرق مازندران منطقه کم آب و تنها دشت ممنوعه‌ی آب زیرزمینی شمال کشور در این منطقه قرار گرفته و به واسطه همین محدودیت‌ها سه شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه همیشه مشکلات آب شرب و کشاورزی داشته‌اند.

این مسئول با اشاره به اینکه کشاورزی شغل غالب مازندران و معیشت مردم و از این جهت دارای اهمیت است، افزود: با توجه به مشکلات یاد شده احداث، آبگیری این سد و انتقال آن به شهرستان‌ها می‌تواند به رفع مشکلات آبی کمک کند.

وی در پایان گفت: امروزه در مازندران راه ایجاد اشتغال در حوزه‌های کشاورزی دانش بینان، صنایع تبدیلی، یکپارچی سازی اراضی، توسعه کشت گلخانه‌ای و پرورش ماهی‌ در قفس می‌باشد.

 
 
 
 
 
منبع : بلاغ 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار