یک شاعر خراسانی گفت: نیاز به وجود «خانه شعر خراسان» به‌عنوان مرکز مرجعیت شعری احساس می‌شود.
کد خبر: ۴۹۹۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶ 25 September 2017
به گزارش تابناک : جلیل فخرایی پیرامون وضعیت انجمن‌های شعری شهر مشهد اظهار کرد: در مشهد جایی به‌عنوان خانه شعر خراسان نداریم که شاعران در آن جمع شوند، انجمن‌ها به‌واسطه آن هویت یابند و مجوز فعالیت‌های شعری خود را از آن دریافت کنند تا هیچ انجمنی نتواند بدون مجوز خانه شعر خراسان به فعالیت بپردازد.

وی افزود: به‌عنوان متولی فرهنگی، تنها نظارت حراستی و رفتاری کافی نیست؛ بلکه نظارت کیفی و عملکردی نیز باید وجود داشته باشد.

این شاعر و روزنامه‌نگار خراسانی درخصوص حضور افراد بی‌ارتباط در انجمن‌های شعری بیان کرد: جلسات شعری ما درحال حاضر بدون درنظر گرفتن هیچ نوع بنیادی به‌راه می‌افتد و درواقع نمی‌دانیم چگونه یک انجمن ادبی خوب برپا کنیم.

فخرایی تصریح کرد: پرسابقه‌ترین رشته علمی، در عین حال بی بنیادترین آن‌ها به لحاظ سامان‌دهی، شعر و ادبیات است و در برخی از جلسات ضعیف شعری، شاهد این هستیم که دربرابر خواندن شعرهای ضعیف برخورد و ایرادگیری صورت نمی‌گیرد و  چنین جلساتی بنیاد شعری مناسب ندارند؛ درواقع ممکن است شعر بگوییم؛ اما قانون، روال و سلسله مراتب آن را نمی‌دانیم، بنابراین هر فرد بی‌ارتباطی به‌سادگی جلسات شعری بی‌بنیاد برگزار می‌کند؛ این درحالی است که حدود ۲۰ سال پیش، افراد جرأت خواندن اشعار ضعیف را در جلسات شعری نداشتند.

وی با اشاره به‌این که حتی در حوزه چاپ کتاب نیز نظارت آنچنانی وجود ندارد، ادامه داد: نظارت باید عمق داشته باشد؛ یعنی در وهله اول نظارت عملکردی وجود دارد اما جای نظارت عمقی خالی است؛ لذا باید شاعرانی داشته‌باشیم که به‌عنوان افق فکری جامعه بر شعر خراسان نظر و نظارت داشته‌باشند و فضای شعری خراسان باید به این قوت برسد تا از شکل‌گیری جلسات شعری بی‌بنیاد جلوگیری شود.

این شاعر و روزنامه‌نگار خراسانی ضمن تأکید بر به این‌که شعر خراسان توسط بسیاری از افراد دسته‌دوم و یا دسته‌سوم به ابتضال کشیده می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون جلسات شعری پر از افرادی است که تنها یک کتاب در این حوزه مطالعه کرده‌اند و مدعی بسیار دارد؛ بنابراین باید اساتید و افق‌هایی باشند تا چنین ادعاهایی را در شعر خراسان به حداقل رسانند و درواقع سره از ناسره تشخیص داده شود.

فخرایی اضافه کرد: به‌عنوان یک شاعر باید اشتباهات شعری را به افراد در چنین جلساتی گوشزد کرد و مقابل اشتباه ایستاد تا در دیگر جلسات این ایرادات تکرار نشود.

وی با بیان این‌که شعر خواندن در مقابل یک استاد به معنی به ثبت‌ رساندن آن است، اضافه کرد: در شعر خراسان و در جلسات شعری آن، اساتید و یا مرجعی نداریم و چنین افق‌ها و مراجعی باید خود را نشان داده، از گوشه‌نشینی و پرده عزلت بیرون آیند؛ ضمن این ‌که درحال حاضر بسیاری از شاعران خراسانی همچون استاد مصطفی محدثی و دکتر محمدحسین جعفریان تهران‌نشین شده و درواقع فضای شعری خراسان دچار شاعر زدگی است.

فخرایی خاطرنشان کرد: تا زمانی که در همایش‌های گوناگون از دیگر شهرها مانند تهران شاعر دعوت کنیم و سهم شاعران خراسانی صفر باشد، کم‌کم مهجور شده و از سازمان‌های قدرتمند فرهنگی چون آستان قدس و حوزه هنری فاصله می‌گیرند.

این شاعر و روزنامه‌نگار خراسانی درخصوص تعدد بی‌رویه جلسات شعری افزود: موازی کاری در این خصوص زیاد شده؛ به‌طوری که در یک روز سه الی چهار جلسه شعری داریم که البته برگزاری این جلسات در نقاط مختلف شهر امری مطلوب است و نمی‌توان مشهد را با گذشته قیاس کرد که بگوییم تنها یک جلسه شعری می‌تواند کل شهر را تغذیه کند؛ ولی باید مرجعیتی مانند خانه شعری وجود داشته باشد تا تمام انجمن‌ها زیر نظر آن به فعالیت بپردازند.






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار