سرنوشت کودکان بی سواد بالای ده سال در هاله ای از ابهام
بیش از یک سوم جمعیت مشهد، افرادی هستند که در حاشیه شهر زندگی می کنند و از این رو در حاشیه خدمات مختلف نیز قرار دارند. در این مناطق کودکانی روز را به شب می رسانند که حتی سیستم آموزشی هم به آن ها فکر نمی کند چه برسد به اینکه این افراد بتوانند در آینده از این وضعیت رهایی پیدا کنند.
کد خبر: ۴۹۹۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ 25 September 2017





















به گزارش تابناک رضوی؛ بیش از یک سوم جمعیت مشهد، افرادی هستند که در حاشیه شهر زندگی می کنند و از این رو در حاشیه خدمات مختلف نیز قرار دارند. شاید هیچ وقت گذرتان به شهرک رجایی، همت آباد، التیمور و یا سایر نقاط نخورد؛ اما در این مناطق کودکانی روز را به شب می رسانند که حتی سیستم آموزشی هم به آن ها فکر نمی کند چه برسد به اینکه این افراد بتوانند در آینده از این وضعیت رهایی پیدا کنند؛ بنابراین به ناچار به سمت فعالیت هایی روی می آورند که شاید برای خود و جامعه شان نگران کننده باشد.

کودکان بالای ده سال! شاید تصور می کنید کودکان بازمانده از تحصیل به یک سرنوشت دچار هستند و اقدامات و خدمات مختلف ! اگر صورت بگیرد شامل همه آن ها می شود و بحث سن اهمیت ندارد اما کاملا اشتباه می کنید؛ متاسفانه خدمات آموزشی به طور ناخواسته کودکان بالای ده سال که از تحصیل بازمانده اند را حذف کرده و این افراد را بیش از پیش به انزوا کشانده است.

کودکان بی‌هویت علاوه بر آنکه از نعمت تحصیل بی‌بهره‌اند همواره در معرض رفتارهای پرخطر خانواده های و اطرافیان خود قرار دارند که خود به بمبی برای آسیب های اجتماعی بدل می شوند.

بر این اساس آموزش و پرورش تابستان امسال با همکاری وزارت کشور امکانی فراهم شد تا کودکان فاقد شناسنامه بتوانند با دریافت کارت حمایت تحصیلی در مدارس ثبت نام شوند. از این رو کلیه مدارس موظف هستندبا ارائه کارت حمایت تحصیلی دانش‌آموزان را ثبت نام کنند.

از دوسال گذشته و همزمان با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه "همه کودکان افغانستانی، چه آنها که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آنها که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارد باید در مدارس دولتی ثبت‌نام شوند" تسهیل در روند ثبت نام اتباع در دستور کار قرار گرفت و طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش و فعالان اجتماعی این جریان قوت گرفته است.

سال گذشته حدود 25 هزار نفر از افراد فاقد هویت در طرح شناسایی و ثبت نام در مدارس دولتی توانستند وارد سیستم شوند، ولی در سال جاری طبق اطلاعاتی موجود 70 هزار کودک اتباع وارد سیستم آموزشی شدند و کارت حمایتی تحصیلی دریافت کردند.

آموزش و پرورش در اقدامی قابل تقدیر به کودکان بازمانده از تحصیل توجه نشان داد و برای آنان کارت های حمایت تحصیلی برای ورود به سیستم آموزشی صادر کرده است؛ فارغ از آن که با تامین بودجه و تغییر برخی قوانین به بخش مهم و پر جمعیت کودکان بازمانده از درس و مشق توجهی نشان دهد و این کودکان همچنان در بی سوادی مطلق راه خود را در تاریکی سرنوشت ادامه می دهند.

در این میان اما این دستور که به تازگی اجرایی شده دارای خلاهایی است که نیاز است بدان توجه شود. متاسفانه طرح حمایت تحصیلی شامل کودکان زیر 10 سال برای سال اول ابتدایی می شود.

از آنجایی که کودک زیر 10 سال می تواند برای ورود به مدسه اقدام کند اما در این میان خیل عظیمی از کودکان بالای ده سال هستند که به خاطر نداشتن شناسنامه و یا داشتن خانواده ای بی کفایت از تحصیل بازمانده اند؛ این افراد که عموما بی سواد مطلق هستند به حمایت جدی نیاز دارند.

در این راستا نهضت سواد آموزی به خاطر نداشتن بودجه مناسب نمی تواند به این کودکان خدمات ارائه بدهد. از این رو این کودکان، زیر سایه فقر و خلاقانونی، همچنان در صف محروم ترین کودکان قرار دارند و متاسفانه تا زمانی که خلافی از آن ها سر نزند و یا این کودکان آسیب جدی به خود و جامعه نرسانند همچنان مورد غفلت هستند و کسی به آن ها توجه نمی کند؛ این در حالی است که بیشتر کودکان بازمانده از تحصیل در این سنین قرار دارند که به واسطه اعتیاد مادر و پدر و یا نداشتن شناسنامه و یا نداشتن تابعیت ایرانی به ناچار در سنین کودکی با بدترین مشکلات جامعه دست و پنجه نرم می کنند؛ اما شاید وقت آن باشد که با توجه به تحصیل این کودکان باری سنگین از دوش آنان برداریم تا بدین وسیله زندگی بهتری به آن ها هدیه کنیم و جامعه را از خطر آسیب های دیگر مصون بداریم



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار