باغ ایرانی با سندیت وجودش، معنا پیدا می‌کند به همین دلیل باغ پاسارگاد در میان ۹ باغ ایرانی در حالی ثبت جهانی شدکه حتی یک درخت هم ندارد.
کد خبر: ۴۹۹۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶ 25 September 2017
به گزارش تابناک : ۹ باغ از باغ‌های ایرانی سال ۲۰۱۱ در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شدند این باغ ها که به دلیل سبک خاص ساخت باغ‌های ایرانی و مفهوم آن واجد ارزش ثبت جهانی شناخته بودند همگی دارای عمارت و یا درختان و باغات بزرگی بوده اند که شامل یک دوره تاریخی از کشور ایران می شدند مانند باغ پاسارگاد، ارم، چهلستون، فین، عباس‌آباد، شازده، دولت‌آباد، پهلوان‌پور و اکبریه.

اما در میان این باغ ها تنها باغ پاسارگاد است که هیچ درختی ندارد و اگر کسی به دنبال مفهوم باغ امروزی در پاسارگاد باشد؛ جز زمینی بایر چیزی نخواهد یافت.

بنابراین جای این پرسش وجود دارد که چگونه باغ پاسارگاد که زمانی در دوره هخامنشیان وجود داشته و اکنون اثری از آن نیست، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است حال آنکه هر کدام از ۸ باغ دیگر دارای درختان و عمارت هایی به معنای امروزی هستند.

این پرسش را محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور پاسخ می دهد و می گوید:

درست است که در محل باغ پاسارگاد درختی وجود ندارد اما کل شاکله باغ پاسارگاد هنوز موجود است و در حقیقت این باغ به عنوان باغ باستان شناسی شناخته می شود هر چند که باغ زنده ای نیست. اکنون باغ عباس آباد هم خیلی از المان ها را ندارد اما در فهرست ۹ باغ ایرانی گذاشته شده است.
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی گفت:

ما دو نوع باغ داریم. باغ زنده و باغ باستان شناسی. این دو با هم متفاوت هستند. ما در این پرونده مفهوم باغ های ایرانی را ثبت کرده ایم. برای رساندن این منظور و مفهوم باید بگوییم که کدام باغ در سیر تحول آن نقش داشته اند و ساخت باغ ایرانی از کجا و چطور آغاز شده است. شاهد این گفته باغ پاسارگاد است.
طالبیان ادامه می دهد:

اگر اسناد و مدارک تمدنی که از بین رفته موجود باشد می توان آن را در فهرست میراث فرهنگی ثبت کرد همانطور که شهر سوخته ثبت شد. از باغ پاسارگاد هم یک محوطه به جا مانده که نشان از تمدن و یک دوره تاریخی مهم بوده است. همچنین به عنوان باغ باستان‌شناسی، نشانه هایی از راه آبه ها و کاخ و کوشک دروازه آن موجود است.
 باغ های ایرانی مانند دانه های یک تسبیح به هم پیوسته هستند برای این ۹ باغ باید قصه ای تعریف کرد که سناریوی آن از باغ پاسارگاد شروع می‌شود تا دوره‌های مختلف تاریخی دیگر، یعنی هر یک از باغ‌ها نماینده‌ای از یک دوره تاریخی و یک مفهوم هستند.

باغ ایرانی پاسارگاد یکی از بخش‌های مجموعه پاسارگاد است براساس آنچه در متون تاریخی آمده، در زمان ساخت این باغ، کوروش شخصاً دستور داده بود که باغ پاسارگاد چگونه ایجاد شود و درخت‌ها نیز به چه شکل کاشته شوند، یعنی هندسی‌سازی باغ و ساختار فضایی آن از نگاه کوروش به باغ ایرانی اقتباس شده‌است.




منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار