برای موفقیت در امر صادرات، کاهش هزینه‌های تولید باید پیگیری شود تا توان صادراتی و همچنین قدرت رقابتی خودروسازان برای رقابت با رقبای خارجی بالا رود، در‌غیر‌این‌صورت نمی‌توان امیدواری چندانی برای موفقیت در عرصه صادرات خودرو به دست آورد.
کد خبر: ۵۰۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱ 26 September 2017
به گزارش تابناک : صنعت خودروی کشور طی دهه‌های گذشته نتوانسته است هزینه تولید خودرو را کاهش دهد و در این زمینه گاهی اوقات ازدیاد هزینه‌های تولید نیز مشکلات بسیار فراوانی را برای خودروسازان داخلی به وجود آورده، این در حالی است که نوسازی خطوط تولیدی از جمله اقداماتی است که خودروسازان باید نسبت به انجام آن اقدام کنند.

دست‌اندازهای جذب سرمایه‌ خارجی در صنعت خودرو
وقتی هزینه‌های تولید خودرو در کشور کاهش پیدا نکند، نمی‌توان به رقابت‌پذیر کردن صنعت خودرو امید داشت
از سویی یکی از عواملی که سبب افزایش هزینه تولید می‌شود، پایین بودن بهره‌وری در شرکت‌های خودروسازی کشور است که خودروسازان تاکنون برای بهبود آن هیچ حرکت مثبتی را انجام نداده‌اند.

اصل اقتصادی وجود دارد که می‌گوید شما هرچه میزان تولید خود را افزایش دهید در مقابل، هزینه‌ها نیز سر‌شکن می‌شود و به اصطلاح، تولید دارای توجیه اقتصادی می‌شود.

از سویی طی پنج سال اخیر میزان تولید خودرو بخصوص در زمان تحریم‌ها دچار افت فاحشی شده و حتی در مقطعی میزان تولید خودرو در کشورمان به رقم زیر ۸۰۰ هزار دستگاه سقوط کرد، اما با اجرایی شدن برجام روند تولید خودرو تثبیت شد و در این زمینه طی دو سال گذشته این آمار در محدوده یک میلیون و سیصد هزار دستگاه خودرو در سال تثبیت شده است، حال اگر دست‌اندر‌کاران صنعت خودرو خواستار تولید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو هستند، باید در این رابطه برنامه‌ریزی مدونی صورت گیرد.

بر‌اساس این گزارش، در همین زمینه برخی از کارشناسان معتقدند در موقعیتی که ایران امروز در آن قرار دارد قطعا می‌تواند هزینه تولید را کاهش دهد تا قدرت رقابت‌پذیری بیشتری داشته باشد و محصولات تولیدی را با قیمت ارزان‌تری به بازار داخل و همچنین بازارهای صادراتی عرضه نماید.

این در حالی است که برخی دیگر باور دارند، توسعه محصول و تامین سرمایه علاوه بر افزایش تیراژ و بهره‌‌وری از شروط کاهش هزینه تولید خودرو است. البته خودروسازان باید به‌دنبال کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری باشند.

این گزارش نشان می‌دهد که نرخ ارز نیز از جمله بازیگران فعال در افزایش هزینه تولید خودروسازان به حساب می‌آید. در این زمینه دولت باید بسته سیاستی مناسبی را برای مدیریت جریان نرخ ارز بر قیمت‌ها و کاهش هزینه تولید ارائه کند.

با کاهش بهره‌های بانکی بخشی از سپرده‌های بانکی به سمت بنگاه‌های تولیدی و بازارهای مالی روانه شده و شاهد اتفاقات مثبتی در هزینه تولید خودرو و قطعات خواهیم بود.

از سویی چنانچه محیط کسب‌و‌کار، محیطی رقابتی باشد به طور قطع می‌توان هزینه‌های تولید خودرو در کشور را کاهش داد، همچنین ذکر این نکته ضروری است تا وقتی این هزینه‌های تولید خودرو در کشور کاهش پیدا نکند، نمی‌توان به رقابت‌پذیر کردن صنعت خودرو امید داشت.

برای موفقیت در امر صادرات، کاهش هزینه‌های تولید باید پیگیری شود تا توان صادراتی و همچنین قدرت رقابتی خودروسازان برای رقابت با رقبای خارجی بالا رود، در‌غیر‌این‌صورت نمی‌توان امیدواری چندانی برای موفقیت در عرصه صادرات خودرو به دست آورد.






منبع : اخبار خودرو 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار