کد خبر: ۵۰۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸ 26 September 2017
محرم که می آید حال و هوای دیگری حاکم می شود. بیرق های سیاه آویزان می شود و نوحه ها و عزاداری ها در کوچه و خیابان به گوش می رسد. مردم می خواهند در حد توان عزاداری و به عزاداران امام حسین(ع) خدمت کنند. عزای حسینی شب ها رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد و زن و مرد، پیر و جوان به دور از کسب و کار روزانه شب ها در هیئت ها و مساجد گرد هم می آیند و عزاداری می کنند. در این میان برپایی ایستگاه های صلواتی هم حال و هوای دیگری به روزهای محرم می دهد. غروب های دهه اول محرم شور و شوق عجیبی دارد. نوای مداحی حسینی، بوی اسپند و چای داغ در کنار ایستگاه های صلواتی جلوه ای دیگر دارد. کسانی که با احترام به عشق حسین (ع) ساعت ها سرپا می ایستند و چای و خرما تعارف می کنند. دلشان می خواهد تا جایی که می توانند به عشق امام شهیدشان به عزادارانش خدمت کنند. فرقی نمی کند کوچک باشند یا بزرگ، پیر باشند یا جوان، همه به عشق امام حسین(ع) می آیند و تا پایان عزاداری خدمت رسانی می کنند. هر سال با آغاز ماه محرم ایستگاه های صلواتی در دهه اول این ماه برپا می شود، در زاهدان هم هر چند قدمی ایستگاه صلواتی به چشم می خورد، برخی از آن ها چای و خرما می دهند و برخی شیر کاکائو و شربت. همه می خواهند نذر خود را ادا و از عزاداران پذیرایی کنند. گاهی چند جوان با شور و شوق اقدام به راه اندازی ایستگاهی می کنند و گاهی هم افرادی پیشکسوت به همراه تعدادی جوان مسئول راه اندازی چنین ایستگاه هایی می شوند.
نیت 10 روز
یکی از مسئولان ایستگاه های صلواتی در این باره به خبرنگار ما می گوید: اولین دفعه ای که تصمیم به برپایی ایستگاه صلواتی برای دهه اول محرم گرفتم سال 90 بود و سال هفتم است که این تصمیم را عملی می کنیم. من تهرانی هستم و سال 90 برای تحصیل دانشگاه به زاهدان آمدم و این جا ایستگاه صلواتی راه اندازی کردم. یکی دو سال اول به تنهایی کارهای مربوط به ایستگاه را انجام می دادم اما کم کم چند نفر از دوستان به کمکم آمدند.
وی ادامه می دهد: پس از پایان تحصیلاتم به تهران برگشتم، اما دلم برای محرم و ایستگاه صلواتی زاهدان می تپید، به همین دلیل تصمیم گرفتم هر سال در دهه اول محرم به زاهدان بیایم و ایستگاه صلواتی را راه اندازی کنم. نیت ده روزه می کنم و روز اول محرم به زاهدان آمدم و بعد از شام غریبان به شهر خودم می روم. این خادم حسینی اظهار می کند: 7 سال است که این ایستگاه به عزاداران حسینی خدمت رسانی می کند و چای و خرما می دهد. هزینه های ایستگاه صلواتی را خودم تقبل کردم، اما اقدام های اولیه برای اخذ مجوز برپایی ایستگاه و کمک به توزیع چای و پذیرایی از عزاداران را با کمک دوستانم انجام می دهم. وی تصریح می کند: در این ایستگاه شور حسینی موج می زند. من از تهران به زاهدان می آیم و دوستانم که با من در این ده روز همراهی و کمک می کنند اهل تسنن هستند. عشق به امام، در مذهب و محدوده جغرافیایی نمی گنجد. یکی دیگر از مسئولان که همراه خانواده خود ایستگاه صلواتی را هر سال برپا می کند می گوید: 10 سال از راه اندازی این ایستگاه می گذرد. می خواهیم با راه اندازی ایستگاه صلواتی سهم کوچکی در برپایی عزای حسینی داشته باشیم. من و خانواده ام 12 نفر هستیم که هر شب شیرکاکائو و چای و خرما به عزاداران می دهیم. هر سال این کار را انجام می دهیم و استقبال مردم هم بسیار خوب است که همین موضوع موجب می شود شور و شوق بیشتری برای انجام این کار داشته باشیم.
دریافت مجوز از فرمانداری ها
یکی دیگر از بانیان ایستگاه های صلواتی می گوید: برای دریافت مجوزهای برپایی ایستگاه صلواتی ابتدا از مسجد محل معرفی نامه می گیریم و به فرمانداری می رویم و پس از تاییدیه مرکز بهداشت ایستگاه برپا می شود. به همراه 9 نفر دیگر از دوستانم ایستگاه صلواتی برپا کرده ایم. از بچگی 10 دوست صمیمی بودیم و سرانجام تصمیم گرفتیم ایستگاه صلواتی راه اندازی کنیم. هیچ یک از ما شغل و منصب بالایی نداریم، چند نفر کارگر هستیم و چند نفرمان هم شغل آزاد دارند و هرسال برای برپایی این ایستگاه حدود 8 میلیون تومان در نظر می گیریم، البته مردم هم کمک می کنند. وی اظهار می کند: هر شب به عشق امام حسین(ع) به این ایستگاه می آییم و به عزاداران حسینی خدمت رسانی می کنیم، مردم نیز استقبال خوبی دارند. نذری امام حسین(ع) را دوست دارند و گاهی به کمک ما می آیند و در توزیع چای سهیم می شوند. برای جمع آوری زباله ها نیز سطل های زباله قرار دادیم و امسال در مقایسه با سال های قبل مردم مراعات بیشتری می کنند و زباله های خود را در سطل می اندازند اما بازهم زباله هایی به داخل جوی های آب یا خیابان ها انداخته می شود که پس از پایان نذری آن را جمع آوری می کنیم.
ایستگاه های صلواتی جزئی از فرهنگ عاشورایی
یکی دیگر از مردم درباره برپایی ایستگاه های صلواتی می گوید: ایستگاه های صلواتی، نوای مداحی های حسینی از بلندگوها و بوی اسپند در خیابان ها حال و هوای محرم را برای ما ماندگارتر کرده است. ایستگاه های صلواتی جزئی از فرهنگ عاشورایی و محرم شده است و هر سال بر تعداد آن ها افزوده می شود. به گفته وی، عده زیادی از مردم با ادای نذری خود سعی می کنند عشق و ارادت خود را به امام حسین(ع) و خاندان نبوت و اهل بیت(ع) ادا کنند. استقبال مردم از این ایستگاه ها زیاد است و هر شب هم بر تعداد عزاداران حسینی افزوده می شود. وجود این ایستگاه های صلواتی موجب می شود تا عزاداران حسینی ساعات بیشتری را بتوانند در هیئت ها و دسته روی های عزاداری به عزاداری بپردازند./روزنامه سیستان و بلوچستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار