مقام‌های اقلیم مدعی شدند که بیش از ۷۵ درصد واجدان شرایط در این همه‌پرسی شرکت کرده‌اند.
کد خبر: ۵۰۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵ 26 September 2017

در این حال نیروهای امنیتی عراق به دستور حیدر عبادی، نخست‌وزیر این کشور در برخی خیابان های کرکوک مستقر شده‌اند و مقام‌های امنیتی کرد اعلام کرده‌اند که پس از پایان رأی‌گیری رفت‌وآمد خودروها تا اطلاع بعدی در این شهر ممنوع خواهد بود.

شهر نفت‌خیز کرکوک رسما جزو اقلیم کردستان نیست، اما کردها، این شهر را بخشی جدانشدنی از کردستان می‌دانند و همه‌پرسی را در این شهر هم برگزار کردند.

نتیجه همه پرسی اقلیم کردستان را قبول نداریم
حیدر العبادی نخست وزیر عراق شامگاه سه شنبه پس از پایان همه پرسی در اقلیم کردستان، گفت: نتیجه این همه پرسی را به رسمیت نمی شناسیم و درباره آن بحث نخواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز عراق، حیدر العبادی افزود: این همه پرسی بدون موافقت و تایید جهانی یا نظارت بین المللی صورت گرفت. العبادی گفت: اقدامات تنبیهی علیه کسانی که به گفته وی این اغتشاش و فتنه را به راه انداخته اند، انجام خواهیم داد.
نخست وزیر عراق افزود: نیروهای ما به نبرد خود علیه تروریست ها بدون توجه به مسائل دیگر از جمله همه پرسی ادامه می دهند. وی تاکید کرد که نتیجه همه پرسی را قبول نداریم، چراکه غیر قانونی است و دادگاه فدرال عراق تصمیم به عدم برگزاری این همه پرسی به دلیل مغایرت آن با قانون گرفت.
حیدر العبادی اضافه کرد: گزارش های رسیده حاکی از آن است که شهروندان را با تهدید و ارعاب به پای صندوق های رای برد‌ند.

ادعای روزنامۀ نزدیک به دولت ترکیه: نشست معماران استقلال اقلیم کردستان پیش از همه پرسی در کرکوک

روزنامۀ ینی شفق ترکیه پیتر گالبرایت دیپلمات پیشین آمریکا، برنارد کوشنر وزیر خارجۀ پیشین فرانسه و زالمای خلیل زاد سفیر پیشین آمریکا در عراق را معماران اصلی همه پرسی اقلیم کردستان معرفی کرده که چند روز پیش از همه پرسی در کرکوک با مقامات کرد دیدار کرده اند.

 روزنامۀ ینی شفق ترکیه در گزارشی ادعا کرده است پیتر گالبرایت دیپلمات پیشین آمریکا، برنارد کوشنر وزیر خارجۀ پیشین فرانسه و زالمای خلیل زاد سفیر پیشین آمریکا در عراق «معماران» اصلی همه پرسی اقلیم کردستان یا «پروژۀ کردستان مستقل» هستند که چند روز پیش از برگزاری همه پرسی در کرکوک در منزل هوشیار زیباری وزیر خارجه و وزیر دارایی پیشین عراق و مشاور کنونی مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان، به طور مخفیانه با عده ای از مقامات اقلیم کردستان دیدار کرده اند.

البته باید خاطرنشان شود این دیدار سری نبوده و تصاویری از آن منتشر شده است. ینی شفق هدف این افراد را تشکیل یک دولت مستقل کردی وابسته به اسرائیل و تحت حمایت آمریکا عنوان کرده است.

سفین دزه ای سخنگوی حکومت اقلیم کردستان، فاضل میرانی رئیس دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان (پارتی)، روژ نوری شاویس اولین معاون پیشین رئیس جمهور عراق، فؤاد حسین رئیس دفتر ریاست اقلیم کردستان و نجم الدین کریم استاندار کرکوک نیز در این نشست حضور داشته اند.

گالبرایت یکی از حامیان اصلی پروژۀ استقلال اقلیم کردستان گفته است «حکومت اقلیم کردستان متحد استراتژیک آمریکا است و سرنوشت نهایی آن معلوم است: استقلال.» ینی شفق گالبرایت را تهیه کنندۀ مادۀ 140 قانون اساسی عراق معرفی کرده و معتقد است این ماده مبنای تجزیۀ عراق است. وی همچنین بانی ایجاد منطقۀ خودمختار در شمال عراق و عامل ایجاد مسألۀ مناطق مورد مناقشه است. روزنامه خلیل زاد را نیز سفیر «بدنام و خائن به عراق» معرفی کرده که در حملۀ آمریکا به عراق در سال 2003 نقش مهمی داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار