يك مقام آگاه درباره پيشنهاد منطقه‌اي شدن طرح شناسايي افراد غيرنيازمند اظهار كرد: در دولت گذشته طرحي به استانداري‌ها براي شناسايي خانوارهاي غيرنيازمند جهت حذف يارانه نقدي آنها ابلاغ شد كه در نهايت به دليل دشواري اجراي اين تصميم، اصل طرح متوقف شد و بعيد است اين طرح در دولت دوازدهم دوباره اجرايي شود.
کد خبر: ۵۰۰۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۸ 27 September 2017

دولت نه برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی دارد و نه تصمیمی برای حذف یارانه نقدی مردم. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه حتی از طرح پیشنهادی برای حذف یارانه نقدی به‌صورت منطقه‌ای خبر داد اما تأکید کرد:

يكي از راه‌هايي كه طرح آن را نيز آماده كرده‌ايم اما هنوز اجرا نشده به استاني شدن آن بر مي‌گردد. به هر حال هر چقدر كه جامعه هدف كوچك‌تر باشد امكان شناسايي مناسب‌تري وجود دارد، اما اين راهي است كه هنوز آزمايش نكرده‌ايم. وي در نشستي با خبرنگاران گفت: باور كنيد حذف يارانه‌بگيران بسيار سخت و پيچيده است. ما براي حذف غيرنيازمندان كم كاري نكرديم، حتي انگيزه بسياري داريم تا بتوان از منابع به‌دست آمده در بخش‌هاي ديگر هزينه كرد.

به گزارش همشهري، دولت و مجلس پيش از اين بارها بر سر حذف يارانه نقدي افراد غيرنيازمند به توافق رسيدند و حتي در قوانين بودجه سنواتي تكاليفي براي دولت تعيين شد كه نتيجه آن حذف يارانه 4ميليون نفر تاكنون بوده است. حالا به‌نظر مي‌رسد دولت و مجلس بر سر تعيين تكليف يارانه نقدي غيرنيازمندان به دشواري سازوكار شناسايي غيرنيازمندان رسيده‌اند تا عملا با وجود نياز به منابع يارانه نقدي، امكان حذف يارانه غير نيازمندان وجود نداشته باشد.

يك مقام آگاه به همشهري درباره پيشنهاد منطقه‌اي شدن طرح شناسايي افراد غيرنيازمند اظهار كرد: در دولت گذشته طرحي به استانداري‌ها براي شناسايي خانوارهاي غيرنيازمند جهت حذف يارانه نقدي آنها ابلاغ شد كه در نهايت به دليل دشواري اجراي اين تصميم، اصل طرح متوقف شد و بعيد است اين طرح در دولت دوازدهم دوباره اجرايي شود.

رئيس سازمان برنامه و بودجه در مورد اينكه طبق اعلام مجلس، دولت در 5‌ماه اول امسال حدود ١٢ هزار ميليارد تومان از خزانه براي پرداخت‌هاي نقدي يارانه برداشت داشته است، توضيح داد كه از منابع ناشي از هدفمندي يارانه‌ها در هر‌ماه بخشي به سازمان هدفمندي و بخشي هم به‌عنوان سهم و هزينه سازمان‌هاي مربوطه واريز مي‌شود و اين در شرايطي است كه تا اين لحظه شركت پالايش و پخش و گاز حدود 6 هزارميليارد تومان از سهم سازمان هدفمندي يارانه‌ها را پرداخت نكرده است. نوبخت به‌دليل عدم‌پرداخت از سوي شركت پالايش و پخش و گاز نيز اشاره كرد و گفت:

حساب اين شركت به‌دليل بدهي مالياتي بسته شد و نتوانست با وجود اينكه منابع در اختيار داشت آن را به ما پرداخت كند. در اين حالت با توجه به اهميت پرداخت يارانه نقدي در زمان مقرر ما اين مبلغ را از خزانه برداشت كرديم. رئيس سازمان برنامه و بودجه تأكيد كرد: شركت پالايش و پخش به‌طور حتم بدهي خود را به سازمان هدفمندي پرداخت كرده و اين رقم به خزانه بر مي‌گردد.

قيمت ارز پس از يكسان‌سازي

رئيس سازمان برنامه و بودجه درباره نرخ ارز درصورت اجراي طرح يكسان‌سازي هم گفت: نرخ دلار مبادله‌اي در همين حدي كه قرار دارد تا حدودي منطقي است، ولي براي تك نرخي شدن ارز هدف تعيين نرخ فعلي بازار آزاد نيست و نرخي بين بازار آزاد و مبادله‌اي خواهد بود. وي با تأكيد بر اينكه نرخ‌هاي موجود در بازار آزاد قيمت واقعي دلار نيست، گفت: هر گاه نوسان غيرمتعارفي در بازار رخ دهد به‌طور حتم به آن ورود كرده و بازار را كنترل خواهد كرد.

حمايت از بازنشستگان و حقوق بگيران

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که برای مشمولان بیمه تأمین اجتماعی که پس از سال 1395 بازنشسته می شوند بخشنامه جدیدی ابلاغ نمی شود،گفت: بازنشستگان مشمول تأمین اجتماعی پس از سال 95 نیز متناسب با کسوری که از اضافه کارشان کسر شده ،ضریبی محاسبه و به مستمریشان اضافه می شود. به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری خود افزود: برای این مشمولان بر اساس همان بخشنامه قبلی عمل می شود.

وی با یادآوری اینکه متوسط حقوق فرهنگیان از یک میلیون و 250 هزار به 2 میلیون و 270 هزار تومان افزایش پیدا کرده است، گفت: دولت در مسیر حرکت به سوی توانمندسازی افراد آسیب پذیر و کم بنیه است. سخنگوی دولت همچنین درباره رشد تولید نفت نیز گفت: تولید نفت در سال 95 به 3 میلیون و 477 هزار بشکه رسید که در خردادماه امسال این میزان به 3 میلیون و 901 هزار بشکه افزایش یافته است.

روايت اعداد از اقتصاد ايران

73درصد........................... افزايش هزينه جاري دولت در سال95 نسبت به سال 92
90درصد...................... افزايش اعتبارات عمراني كشور در سال 95 نسبت به سال 92
37درصد................................... كاهش درآمد دولت يازدهم نسبت به دولت دهم
كاهش سهم نفت در بودجه از 41درصد....... در سال 92 به 26درصد....... در سال 95
كاهش نرخ بيكاري از 12.6درصد......... در بهار به 11.5درصد......... در تابستان 96
يك ميليون و 470هزار تومان........... متوسط حقوق كارمندان دولت در سال 92
۲ ميليون و ۹۷۰ هزار تومان............... متوسط حقوق كارمندان دولت در سال 96
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار