امروز در حالی آیین تودیع و معارفه شهردار کلانشهر اهواز برگزار شد که محور سخنرانی های این مراسم توسعه شهری و خدمت رسانی همراه با عدالت به شهروندان بود.
کد خبر: ۵۰۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۱ 04 October 2017
 محمدجعفر فلسفی در آیین تودیع و معارفه شهردار اهواز که امروز، در مجتمع فجر اهواز برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت امام حسین اظهار کرد: خداوند را شاکریم که در این برهه حساس شورای پنجم توانست از اولین ماموریت خود سربلند و موفق بیرون بیاید و به درخواست و دغدغه مردم در انتخاب شهردار پاسخ مثبت و هوشمندانه‌ای بدهد‌.

وی افزود: حاصل یک ماه تلاش شبانه‌روزی اعضای شورا با انتخاب یک شهردار توانمند، متدین، لایق، پاکدست، پرتلاش و جهادی به ثمر نشست و شروع این کار باعث امیدواری مردم شد. این انتخاب رضایتمندی مردم، اقوام مختلف و قاطبه پرسنل شهرداری و مسئولان را در پی داشت که دستاورد بزرگی برای همه ما محسوب می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: حفظ این اتحاد، رضایتمندی، خوش‌بینی و امیدواری و تلاش برای تقویت آن اولین ماموریت شورای پنجم است. امیدواریم در این هدف موفق باشیم. این آغاز راه است و تا پایان راه چهار سال فرصت داریم که باید تلاش شود این اعتماد که مهمترین سرمایه ما است حفظ شود.

فلسفی با بیان اینکه مردم اعتماد کردند و امیدوار شدند، تصریح کرد: ریشه این امیدواری به زمینه هایی باز می‌گردد که در باورهای جامعه است. اعضای شورای شهر افردای پاک‌دست و متدین هستند. دغدغه اعضا دغدغه مردم و آینده شهر است و در تصمیمات آنان تدبیر و دوراندیشی حرف اول را می‌زند.

وی افزود: انتخاب شهردار پاکدست، متدین و لایق نشان داد باور مردم بجا بوده است. ما به عنوان اعضای شورای شهر به عهد و پیمان خود که با مردم بسته‌ایم پایبند خواهیم بود و تلاش خواهیم کرد که با اقتدا به شهدای والا مقام در مسیر اهداف انقلاب و خدمت‌رسانی به مردم شریف و مظلوم شهر اهواز ثابت‌قدم و استوار بمانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز بیان کرد: موضوع مهم فسادستیزی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم است. در این زمینه هر روز مردم به ما مراجعه می‌کنند و روزی نیست که در این رابطه گلایه نداشته باشند. شهردار اهواز باید برای سالم‌سازی سیستم، اصلاح و تغییر با قدرت عمل کند و در اراده شهردار کم‌ترین خللی نباید به وجود بیاید.

فلسفی عنوان کرد: شهردار باید از تجربه‌های دیگر ‌کلانشهرها به ویژه در الکترونیکی‌کردن ارائه خدمات شهری به مردم و تاسیس و راه‌اندازی دفاتر الکترونیکی استفاده کند و با فساد و مظاهر آن با قاطعیت برخورد کند. ارتقای کیفیت خدمات شهری، تسهیل در امر تفکیک زباله، اعمال نظارت‌های دقیق، پیشبرد برنامه‌های شهرداری بر اساس برنامه پنج‌ساله، پیگیری مطالبات شهروندان در حوزه سلامت، بهداشت و محیط زیست به ویژه آلایندگی‌ها و ارتقای حوزه حمل و نقل در حوزه مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی از دغدغه‌های مهم در حوزه شهرداری است.

وی افزود: دیگر دغدغه‌ها در این زمینه افزایش سرانه فضای سبز و اتمام پروژه کمربند فضای سبز، اجرای طرح جامع سیما و منظر شهری، ایجاد بسترهای لازم جهت پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری با مشارکت شهروندان در حوزه‌های مختلف، ارتباط مستمر با مردم، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده، ایجاد شرایط ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در مناطق و محلات به ویژه استفاده از ظرفیت‌های سازمانهای مردم نهاد است.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: شورای شهر در هفته‌های اخیر حمایت‌های قاطعی از شهردار داشت و دست وی را برای تصمیم‌گیری‌های مهم باز گذاشت که برای آینده شهر لازم است. اعضای شورای شهر انتظارات بجایی از شهردار دارند که در بحث انتصابات دقت‌های لازم صورت بپذیرد و مبنای شایسته سالاری اعمال شود.

فلسفی تصریح کرد: جذب درآمدهای پایدار مبحث مهمی است که مشارکت مردم به ویژه در عرصه‌های مختلف را می‌طلبد. اشتغال‌زایی نیز در حوزه‌هایی که امکان‌پذیر است باید مورد توجه قرار گیرد. اینکه اشتغال تنها در شهرداری دیده شود نادرست است. فضاها و بسترهایی وجود دارد که با تعامل با دستگاه‌های مختلف می‌توان در این فضاها طرح‌های اشتغال‌زایی را پیاده کرد. هزینه‌های اداره شهر سنگین است و برای رسیدن به شهر آرمانی باید هزینه‌های سنگینی پرداخت کرد که در این زمینه مردم و دولت نقش دارند.

وی عنوان کرد: در آغاز بارندگی‌ها با چالش همراه هستیم و اگر شهرداری به تنهایی تلاش کند به هیچ جا نخواهد رسید. همه دستگاه‌های اجرایی باید احساس مسئولیت داشته باشند. طی مذاکراتی که صورت گرفته آقای کتانباف در این خصوص برنامه‌هایی دارد. در بحث لایروبی‌ها شرکت نفت و ملی حفاری می‌توانند همکاری داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز  اظهار کرد: همه باید برای حل مشکلات همت کنند و دست به دست هم بدهیم تا انگیزه ماندن مردم در شهر تقویت پیدا کند. از تمام زحمات شورا و شهردار قبل تشکر می‌کنم. همه با مشکلات و سختی‌هایی که بوده آشنا هستیم و وظیفه داریم از هر کس که در حد توان خود کاری انجام داده است تشکر کنیم. 


***  توسعه متوازن در محلات و مناطق شهری باید رعایت شود
  شهردار جدید اهواز همچنین در این مراسم، ضمن تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا اظهار کرد: امیدوارم توفیق داشته باشم تا بتوانم خدمتگزار و خادم مردم اهواز باشم و تأمین نیازهای شهر اهواز را با کمک همه شما عزیزان به مرحله اجرا دربیاورم.

منصور کتانباف ادامه داد: از مجموعه پرسنل شهرداری که هر چه فعالیت شود، حتما توسط این عزیزان صورت گرفته است، تقدیر و تشکر بسیاری دارم. مدیرانی مانند من و آقای سیدخلف موسوی می‌آیند و می‌روند، اما این پرسنل و کارگران خدوم شهرداری هستند که بار مسئولیت و اجرا بر دوش آنها قرار دارد و در طول ادوار نشان داده شده است که هر چه موفقیت حاصل شده، حتما با تلاش این عزیزان و حضور مؤثر آنها بوده است.

وی در خصوص برنامه‌ها و اولویت‌های شهرداری اهواز عنوان کرد: امید است که بتوانم به اهداف برنامه‌های شهرداری جامه عمل بپوشانم و امانتی که بر دوش من گذاشته شده است را به سرمنزل مقصود برسانم. البته من تنها عامل اجرا می‌شوم و با مدد خدا و توسل به ائمه(ع) و حضرت زهرا(س) و پس از آن با کمک مدیران استانی و به ویژه استاندار خوزستان و همچنین فرماندار اهواز و در سایه مدیریت همه عزیزان و شورای شهر بتوانیم اهداف برنامه شهرداری را به پیش ببریم.

کتانباف در مورد اهداف کلان برنامه دوم توسعه شهرداری گفت: احیای هویت ایرانی، اسلامی، اهوازی و تقویت جایگاه اهواز به عنوان خاستگاه ورود تشیع به کشور از جمله این اهداف است. این هویت باید احیا و پررنگ شود تا بتوانیم در مسیر اهداف برنامه که بر اساس چشم‌انداز کشوری است، حرکت کنیم. همچنین بهبود کیفیت خدمات شهری با رعایت عدالت توزیعی و توسعه متوازن در محلات و مناطق شهری، دیگر هدف کلان این برنامه است.

وی ادامه داد: باید خدمات را به صورت عادلانه در محلات و مناطق شهری اهواز ارائه دهیم و حتماً وظیفه داریم که فاصله مناطق کمتر برخوردار با مناطق برخوردار را تنظیم کنیم. هدف دیگر توسعه و ارتقای فضای سبز با رعایت توسعه یکپارچه و متوازن فضای سبز شهری و همچنین برون‌شهری یعنی کمربند سبز اهواز است.

شهردار اهواز افزود: طرح کمربند سبز اهواز دارای مساحتی 7 هزار هکتاری است که در این دوره می‌توانیم بخش اعظمی از آن را انجام دهیم. البته در دوره قبل نیز تنها با حمایت شهرداری و البته حمایت‌های استاندار وقت، حدود یک هزار هکتار از این کمربند سبز اجرایی شد که 800 هکتار آن اکنون موجود است. ارتقای سطح بهداشت و محیط زیست شهری و بهینه‌سازی شیوه‌های مدیریت پسماند شهری نیز از جمله این اهداف است. امروز پسماند شهری به عنوان یک طلای کثیف و یک ثروت مطرح است که باید به خوبی از آن بهره‌مند شویم و در این مسیر به خوبی حرکت کنیم. ارتقای سطح بهداشت محیط اثر تحقق این امر است.

کتانباف تصریح کرد: در اهواز توسعه و بهبود کمی و کیفی خدمات و حمل و نقل و ترافیک شهری اعم از اتوبوسرانی، تاکسیرانی، قطار شهری و دیگر امکانات مربوط به حوزه حمل و نقل مورد نیاز است. در این زمینه حتما باید در مسیر مناسب حرکت کنیم. هدف دیگر استقرار نظام شهرداری الکترونیک در راستای ارائه خدمات بهتر، سریعتر، اقتصادی‌تر و عادلانه‌تر به شهروندان است. همچنین توسعه آموزشی شهروندان در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی و جلب مشارکت آنها از دیگر اهداف کلان برنامه دوم توسعه شهرداری است.

وی افزود: توسعه کاربردی، یکپارچه و پایدارمحور رودخانه کارون به منظور جلب گردشگر و تقویت هویت شهر اهواز، اعتمادسازی و جلب رضایت شهروندان نسبت به شهرداری و استقرار و نهادینه‌سازی قانون در شهرداری، از جمله اهداف پیش‌بینی شده در برنامه مذکور است.

شهردار اهواز ادامه داد: شهرداری‌ها قوانین متعددی دارند که به اشکال مختلف می‌توان از این قوانین بهره‌برداری کرد. در شهرداری اهواز باید به سمت و سویی سوق یابیم تا هم قانون را مستقر و هم آن را نهادینه کنیم و از طرفی بتوانیم بر اساس قانون خدمات را ارائه کنیم. انشاءالله بتوانیم در این مسیر و در این فضای ایجاد شده عمل کنیم. فضای همدلی و محبتی که بین اعضای شورای شهر وجود دارد، امید است که تا پایان دوره تداوم یابد و بتوانیم با کمک هم کارها را پیش ببریم.

کتانباف عنوان کرد: همه عزیزان می‌دانند که امروز کار سخت‌تر از گذشته است. همه از شرایط حاکم بر کشور آگاهی داریم و این دوره هم دوره ای سخت‌تر از قبل است. امید است بتوانیم با همکاری و مساعدت در مسیر اهداف برنامه شهرداری پیش برویم. قطعا برای انجام تمام این برنامه‌ها به کمک همه عزیزان نیاز داریم و دست کمک به سوی همه عزیزان دراز می‌کنم و دست همه شهروندان و مسئولان را به امید اینکه در این مسیر به همدیگر کمک کنیم، می‌فشارم.

وی ادامه داد: ما همه از استانداری و فرمانداری گرفته تا سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها و شهرداری و نیروی انتظامی، سپاه و بسیج و ... در یک تیم قرار داریم. همه باید در کنار هم، یک حرکت جمعی یعنی خدمت به مردم انجام دهیم. فکر نمی‌کنم عبادتی بالاتر از خدمت به مردم باشد.


*** شوراها بهتر از دولت‌ها می‌توانند شهرداری‌ها را اداره کنند
سیدخلف موسوی شهردار سابق اهواز نیز در این مراسم اظهار کرد: چهار سال قبل چنین جلسه‌ای با این ترکیب و این جمعیت حاضر در سالن برگزار شد که برادر عزیزم آقای کتانباف در آنجا تودیع و من به عنوان شهردار اهواز معارفه شدم و امروز نیز با همان ترتیب، این جلسه مشابه برگزار شده که من تودیع می‌شوم و آقای کتانباف زمام امور را به دست می‌گیرد. این امر هم برای من و هم برای آقای کتانباف آموزنده است. امیدواریم بتوانیم برای شهرمان کاری انجام دهیم.

وی تصریح کرد: انصافا در دوره ای که ما در شهرداری خدمت کردیم، کارهای بزرگی انجام شد و در این زمینه قضاوت را بر عهده مردم و شهروندان عزیز می‌گذاریم. ما در حد وسعی که داشتیم، کار انجام دادیم. در دوره ما دولت به طور کامل پول به شهرداری پرداخت نمی‌کرد و ما در این دوره خودکفایی و اقتصاد مقاومتی را تجربه کردیم و توانستیم اعتبارات شهرداری را از 290 میلیارد تومان به 700 میلیارد تومان برسانیم.

شهردار پیشین اهواز ادامه داد: البته این کار با همت و تلاش پرسنل و کارکنان عزیز شهرداری انجام گرفت و من به عنوان جزء بسیار کوچکی از کارکنان صدیق و شریف شهرداری بودم. خوشبختانه در این دوره کارهای بزرگی انجام شد که قبلا در حد آرزو بود. برای مثال تمام شهرداران پیشین قصد اجرای پروژه روگذر شهید بندر در میدان چهارشیر را داشتند اما به دلایل مختلفی این پروژه را اجرا نکردند و با تمام مشکلات و مسائلی که بود خوشخبتانه این پروژه را آغاز و عملیاتی کردیم و امیدواریم که آقای کتانباف آن را تکمیل کند و ادامه دهد. 

موسوی بیان کرد: همچنین احداث کشتارگاه صنعتی اهواز یک آرزو بود که ما پروژه آن را ادامه دادیم و تکمیل کردیم. البته این پروژه را آقای کتانباف در زمان تصدی در شهرداری اهواز قبل از استقرار من در شهرداری آغاز کرده بود. این پروژه نیاز اصلی حوزه سلامت شهر بود که با گرفتاری‌هایی که گریبان‌گیر این پروژه بود نظیر مشکلات مربوط به جابجایی حدود 200، 300 پرسنل آن به هر حال این پروژه به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به دیگر پروژه‌های عمرانی عملیاتی شده در دوره پیشین شهرداری، گفت: روگذر جوادالائمه، زیرگذر شریعتی، زیرگذر خلیج فارس، پروژه ولایت، پیاده‌رو نادری، پیاده‌رو لشکرآباد، دو پارک بانوان، حدود 43 زمین ورزشی، 8 فرهنگسرا، دو ساختمان اداری، ساختمان‌های آتش‌نشانی، توسعه پارک‌ها و کمربند فضای سبز از کارهای بسیار عمده و اساسی هستند که الحمدالله در این دوره انجام شدند.

شهردار پیشین اهواز با اشاره به سخنان رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در این جلسه، اظهار کرد: آقای فلسفی به نکته خوبی اشاره کرد که اگر همه به شهرداری کمک نکنند، شهرداری به تنهایی قادر نیست مشکلات را حل کند. اعتقاد دارم که شوراها بهتر از دولت‌ها می‌توانند شهرداری‌ها را اداره کنند. این دوره فعلی از شورا نیز هم مزیت‌ها و هم آسیب‌هایی دارد که نمی‌توانیم تنها یکی از آنها را ببینیم بلکه باید همه چیز را در کنار هم دید.

موسوی ادامه داد: در یک کار تحقیقی که در یکی از دانشگاه‌های کشور انجام شد، این نتیجه حاصل شد که شوراها با شور و مشورت در زمینه اخذ تصمیم بهتر از دولت‌ها عمل می‌کنند. زیرا اخذ تصمیم در شوراها با شور و مشورت صورت می‌گیرد. خوشخبتانه در دوره پنجم، اعضای خیلی خوبی با رای مردم به شورای شهر راه یافتند که همگی افرادی فرهیخته، فرهنگی و متدین هستند و انصافا شهردار بسیار خوبی هم انتخاب شد. واقعا آرزوی من این بود که آقای کتانباف به عنوان شهردار اهواز انتخاب شوند و شخصا از تحقق این امر بسیار خرسند هستم.

وی در ادامه در واکنش به اعتراض شدید یکی از حاضران نسبت به عملکرد شهرداری اهواز در دوره تصدی خود، گفت: زمانی که شهرداری اهواز را از آقای کتانباف تحویل گرفتم، تعداد پرسنل و نیروهای شهرداری  4656  نفر بود که اکنون این رقم به 3650 نفر رسیده است. کار مهمی که در دوره ما انجام شد، بحث تدوین چارت شهرداری بود که انشاءالله آقای کتانباف اجرای این چارت را به عهده می‌گیرد.

شهردار پیشین اهواز ادامه داد: شهرداری اهواز چارت مصوب نداشت و با تلاش‌های انجام شده هم چارت هشت منطقه شهرداری و هم سازمان‌های شهرداری و همچنین معاونان و پست‌های شهرداری به تصویب رسیدند و اکنون تمام پست‌های موجود در شهرداری دارای کد هستند. همکاران ما در معاونت برنامه‌ریزی بیش از دو سال وقت ویژه‌ای برای تدوین این چارت صرف کردند.

موسوی افزود: قبلا شهردار در مواردی پاسخگو بود اما مسئول نبود. به گونه‌ای که در رابطه با بسیاری از سازمان‌های شهرداری نظیر سازمان اتوبوسرانی، سازمان تاکسیرانی، سازمان خدمات شهری، سازمان عمران کارون و ... شهردار باید پاسخ می‌داد اما فاقد اختیارات کافی بود. من این بحث را به وزارت کشور بردم و اکنون تنها این شهردار اهواز یا شورای شهر در هر دوره‌ای هستند که در زمینه انتصاب مدیران سازمان‌های شهرداری تصمیم‌گیری می‌کنند که به نظرم این از بزرگترین خدمت‌های ما در دوره شهرداری اهواز بود.

وی بیان کرد: ما توانستیم حدود 3600 پست سازمانی مشخص، کد دار و دارای مصوبه سازمان اداری استخدامی از وزارت کشور بگیریم و درجه شهرداری را که مربوط به سال 1350 بود ارتقا دادیم زیرا اهواز تنها کلانشهری بود که نتوانسته بود درجه شهرداری را ارتقا دهد که توانستیم با کمک معاون عمرانی وزیر کشور، شخص وزیر کشور و استاندار خوزستان، درجه شهرداری را بگیریم.

شهردار پیشین اهواز ضمن تشکر از مسئولان و مقامات حاضر در این جلسه افزود: ما در مناطق محروم ملاشیه، کوی سیاحی و عین2 با همکاری سپاه کارهای بزرگی انجام دادیم که جا دارد اینجا از فرماندهان ارشد سپاه نظیر سردار شاهوارپور تقدیر و تشکر کنم. به اعتقاد من وظیفه یک مدیر این است که برای انتظارات نامحدود و با وجود امکانات محدود برنامه‌ریزی کند. آیت‌الله شفیعی نیز جمله بسیار زیبایی در این جلسه فرمود که توقعات را نباید زیاد کرد. همین الان اگر توقعات را بیشتر از آنچه که در اختیارات آقای کتانباف هست بخواهیم، شاید با این روند به هیچ جایی نرسیم.

موسوی با تشکر از اعضای شورای چهارم شهر اهواز عنوان کرد: از معاونان و مدیران مناطق نیز تشکر می‌کنم. به ویژه در یک سال اخیر خیلی تهمت‌ها و تخریب‌ها علیه ما در شهرداری صورت گرفت. شاید بیشترین تخریب‌ها کاملا غیراخلاقی و غیرشرعی علیه شهرداری در این دوره بود، که ما تمام این موارد را به خدا می‌سپاریم. در نظام مقدس جمهوری اسلامی، دستگاه‌های مسئول در این خصوص نیز وجود دارد و هر کسی تخطی و تخلف کند، پاسخ اعمالش را می‌دهند.

وی ادامه داد: من این تهمت‌ها و تخریب‌ها را از تمام سایت‌ها، رسانه‌ها و ... جمع‌آوری کردم. این تخریب‌ها بیشتر از سوی افرادی انجام می‌شود که منافع آنها از شهرداری قطع شد. اگر آقای کتانباف با همین اشخاص و افراد تا نکند، همان هجمه‌ها را علیه آقای کتانباف و شورای پنجم نیز خواهند داشت.

یکی از حاشیه‌های این آیین، قطع صحبت‌های سیدخلف موسوی حین سخنرانی توسط یکی از حاضرین در سالن بود، به گونه‌ای که برای لحظاتی مراسم به تنش کشیده شد.

این فرد معترض خطاب به شهردار سابق اهواز گفت: آقای موسوی به جز دست‌آوردهای فیزیکی و عمرانی، چه دستاوردهایی جز انتصابات غیرمجاز و مدیران فرمایشی داشتید؟ شما حق‌الناس را رعایت نکردید. دین من و دین شهید کیهانی به عهده شما است. نمی‌شود که با سلام و صلوات همه چیز را تمام کرد. 10 مورد وجود دارد که بابت آنها از شما شکایت می‌کنم و 21 عضو شورای چهارم را به دادگاه می‌کشانم.

بر اساس این گزارش؛ موسوی نیز در واکنش به این اعتراضات گفت: از قبل پیش‌بینی می‌کردم که فردی را در این جلسه تحریک کنند.

در این آیین با حضور علی‌حسین حسین‌زاده معاون سیاسی و اجتماعی استاندار، فرامند هاشمی‌زاده معاون امور عمرانی استانداری خوزستان، نبی‌الله خون‌میرزایی فرماندار اهواز، محمدجعفر فلسفی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز، مدیرکل مدیریت بحران، سایر اعضای شورای شهر و معاونان و مدیران مناطق شهرداری، و همچنین جمعی از پرسنل شهرداری و مسئولین شهری، منصور کتانباف با دریافت حکمی، رسما به عنوان شهردار اهواز معارفه و همچنین از سیدخلف موسوی شهردار سابق اهواز با ارائه هدایا و لوح تقدیر تکریم شد.  



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار